Thai A345/346 Biz til Bangkok

Eirik

Livsnyter
Medlem
Hei,
hadde egentlig ikke tenkt å lage noen rapport fra denne turen, men siden Thai nå snart setter inn 777 på denne ruten og det har vært lite rapportering så langt, kommer det likevel noen ord og bilder her, første del først, som seg hør og bør :-)

A340-500 er et fly som alltid har fasinert meg; men sine 4 store motorer er det sammen med A346 en estetisk nytelse, det er produsert i et svært begrenset antall, og er pioner´ på de ultra-lange rutene fra Asia til USA, i Singapore- og Thai´s flotte farger.
Jeg hadde billett fra Singapore til Djakarta for halvannet år siden da SQ ennå brukte maskinen på dette korte strekket i mellom langturene, men valgte å dra rett til Phuket og ferie etter lang flight fra London. Trodde nok at en måtte legge inn en Asia-USA flight for å oppleve denne maskinen i sitt rette element, desto større var overraskelsen da Thai åpner rute til Oslo og alle ting valgte å bruke A345 :-)
Dette måtte jo sjekkes ut, men trodde det kunne drøye til senere på vinteren. Det kunne det altså ikke: fra 25.oktober forsvinner Airbus og 777 settes inn, så jeg bestemmer meg for en aldri så liten høstferie :-)
Booket i utganspunktet A345 begge veier, for å ha backup hvis en av flightene skulle bli sub´a med A346. Skulle fly rett fra jobb i Budapest opp til OSL, og ta TG 955 fra der, og fikk en fin pris i PremiumEco; Thai kjører ennå tilbudspriser i alle klasser.

Det ble derimot rimelig festelig ved Donaus bredder kvelden før, så da onsdag morgen åpenbarte seg orka jeg ikke tanken på å reise langt og lenge i såpass slapp form, dette skulle jo tross alt være eventyr og overskuddsprosjekt; stakk ned til forhåndsbestilt sjåfør og sa ´beklager, gå og legg deg igjen´, ringte Austrian og fikk byttet til kveldsavgangen, og krøp så fornøyd under dyna igjen :-)
Billett hos Orkide´var ikke betalt, så det gikk greit å forandre til fredags avgangen. Der var imidlertid alt annet enn biz fullt, så endte opp med å kjøpe biz ut og Premium tilbake. Forandret da også hjemreisen en dag slik at den ble med A346, og der plasseres Premium-gjengen i bakre biz-kabin, så alt i alt fremdeles mye for pengene :-)

To dager senere er jeg frisk og rask, våkner i egen seng i Oslo og stikker i passe god til ut til OSL. Thai har egne innsjekkingsskranker der ute, smekkfullt fly denne dagen, noen med Sas bill. (ID?) fikk beskjed om at de ikke engang fikk stå på venteliste; om noe ledig i det hele tatt skulle det gå til ansatte hos Thai. Biz-innsjekk gikk unna, ingen foran i køen og kun håndbaggasje. Men altså ikke fast track, er vel ikke noe butikk for TG å betale for denne ordningen når de bare har en daglig avgang (?) Uansett; ble igjen tatt ut til spesiell sikkerhetskontroll, har sluttet å irritere meg over dette og tar det som avslappende kroppsmassasje istedenfor.. :-)
Kjapt innom Sas-loungen for et glass hvitvin og litt snacks, dermed er alle plikter og hang up´s unnagjort og en kan sette kursen for gate 50.

Der står HS-TLB noenlunde blank og fin og venter på oss, og yes; det er noe med 4 motorer..

A40-1.jpg

a2.jpg

Som sagt fullt hus i dag, finner mitt sete på siste rad i fremre biz-kabin, stuer bagasje der den hører hjemme, snart kommer en hyggelig dame med et glass champagne og alt er som det skal være :-)

En nydelig dag dette, og sola skinner både på det ene og det andre :

a9.jpg

Flotte skjermer innfellt i setet foran :

a3.jpg

a4.jpg

Takeoff :

a10-1.jpg

a30.jpg

a31-1.jpg

Glimrende underholdningstilbud ombord, men til tider klønete å operere, å få systemet til å huske hvor du var i filmen etter pause o.a.

a33-1.jpg

Har registrert at folk har kommentert mangel på ´synkronisering´i serveringen på andre flighter og tenkt at det hørtes litt pirkete ut, men var faktisk litt frustrerende å sitte sulten og vente på mat; besetningen hadde tydligvis bestemt seg for at den andre midtgangen kunne serveres ferdig først, og det føltes som lang tid før de kom over til oss resterende på høyre vindusrekke.
Maten var helt fint, men som noen har påpekt var det kanskje en mangel på genuin tilstedeværelse hos crewet, de var så menn ikke i showbiz.. :-) Og at Oslo ikke er noen prestisjerute for Thai var vel rimelig tydelig, kanskje vissheten om at flertallet i biz fløy på sterkt rabatterte billetter også spiller en rolle, litt ferie-feeling over hele flighten :-)

a11.jpg

Satt ved siden av en hyggelig Thai som var på vei hjem til Phuket, ble en lang og fin prat med han før et par kjappe filmer.

Kvelden innhentet oss etter hvert :

a12-1.jpg

Synes egentlig ikke den nye generasjons biz.seter alltid er så sjarmerende; det er noe litt kjølig over konseptet, og i sove-stilling glir en gradvis nedover pga. at setene ikke er helt flate, det blir til å eksprimentere med knapper og innstillinger for å finne best mulig stilling, fant vel aldri helt denne på veien ned. Innbiller meg og at det er større avstand mellom setene på Sas sin A340.
I følge seatguru skal støynivået være lavere i denne fremste kabinen, men opplevde det litt motsatt; på tur bak i biz.kabin #2 fikk jeg en følelse av at aircon. eller noe ikke jobbet så hardt her, i alle fall føltes det roligere.

a11-1.jpg

Vi ankommer Bangkok grytidlig morgen, og ca. 01.00 norsk tid :

a34-1.jpg

Sov ikke et minutt på denne turen men var i fin form ved ankomst Bangkok. Hadde på forhånd bestemt meg for å stoppe der før reise videre sørover, for å komme fortest mulig i seng og tilpasse døgnrytmen best mulig.
Fosset gjennom immigrasjon, rett ombord i en Taxi-meter og satte kursen mot Montien Riverside, et fint hotell som var inkludert i billetten hos Orkide´ekspressen. Marsj i seng der, stod opp igjen ut på tidlig ettermiddag, fikk sånn sett på en måte to overnattinger. Flott, moderne hotell ved elven, men litt langt utenfor sentrum, så neste gang blir det nok heller å betale selv og bo mere sentralt.

- - - - - - - - - - - -- - - - -

Neste dag er det klart for leg 2: Bangkok-Krabi i biz, inkludert i Bangkok billetten, en betaler bare noen hundrelapper ekstra i flyplasskatt.

Nye og gamle farger på Suvarnabhumi :

a21-1.jpg

Valgte en tidlig ettermiddagsavgang for å slippe å stå opp midt på natten norsk tid, Thai har 3 avganger til Krabi nå i lavsesongen, og denne er den eneste som flys med B737-400.

Søsterskip HS-TDM sett fra vår 734, flytypen har virkelig fått et visuelt løft med de nye fargene :

a15.jpg

MD-11, et fantastisk fly og en utdøende rase :-)

a22-1.jpg

Vi taxer forbi denne fine fuglen :

a5-1.jpg

Vel oppe i lufta får vi servert dette velsmakende måltidet, etterfulgt av kaffe og te :

a17.jpg

På innenriksflightene serverer også Thai en velkomstdrink i biz, vel og merke ikke alkohol. Vi sitter i brede, behagelige seter i Thai´s 2+2 biz-kabin, og livet er bra ! :-)

En særdeles fargerik og spenstig tur.klasse kabin etter landing :

a19.jpg

Air Asia på Krabi Airport _

a3-1.jpg

Last edited:
Ferie :-)

a15-1.jpg

Blåste kraftigt og regnet en del i Krabi denne uken, men var varmt og godt, helt flott for en som er vokst opp på vestlandet :-)

a14-1.jpg

Siste dag ble det omsider skikkelig sommervær igjen :-)

a16-1.jpg

På hjemreisen fløy jeg i Premium, dette kvalifiserte til biz på innenriksstrekket, og på denne formiddagsavgangen var det en A300-600 som skulle fly oss den drøye timesturen opp til Bangkok.

Første mann ombord, velkomst-fruktdrikk, brede, behagelige stoler om enn noe begrenset benplass :

a23.jpg

Veldig flott crew på denne turen, maten smakte særdeles godt, hadde veldig høy trivselsfaktor, kaffe, ipod og nydelig flyvær _

a24.jpg

a25.jpg

Vel nede på BKK igjen, lang og interessant taxing :

a41.jpg

Sas´A343 stod parkert, ingen tur til Singapore på dagtid lengre :

a29.jpg

Synes dette flyet er aldeles fantastisk, minner meg litt om Sas DC-8 :

a27.jpg

a28.jpg

a25-1.jpg

a4-1.jpg

Etter en kjapp bytur, nok en gang til MBK center, der har de alt og mere til, er jeg tilbake på flyplassen.
Lader opp til den lange hjemturen med en dusj i Thai´s lounge i C-piren, etterfulgt av fot + nakkemassasje hos Chang.

Litt før midnatt er vi klar for å boarde vår A340-600 :

a1-1.jpg

Har fått vindussete på rad 18, og det er på alle måter god plass ombord i dag :

a31.jpg

Dette er virkelig en rad jeg kan anbefale, føles mye luftigere her, med bulkhead i god avstand, kontra det å ha et høyt sete foran deg, særdeles god benplass.
Det eneste må være at skjermene er små og henger på veggen et stykke fra deg :

a32.jpg

Kjøpte disse skoene tidligere samme kveld og ga de vekk til min svoger to dager senere, angrer litt når jeg ser de på dette bildet :-)

Seatguru.com hadde bomma litt her og; står at rad 19 mangler vindu, men i realiteten gjelder det rad 18 , men en har likevel 2 vinduer til rådighet :-)

a33.jpg

Champis før avgang; yes, no problem, fikk påfyll/ nytt glass før jeg hadde drukket opp det første :-) Kunne ikke dy meg, ´sparte´et glass og nøt det under takeoff :-)

a34.jpg

Vi fikk utdelt samme meny som i biz (de satt i fremste kabin), men fikk beskjed om at vi kun kan velge fra 2 av de 4 hovedrettene :

a35.jpg

Spurte likevel om jeg kunne få lam i rødvinssaus hvis til overs etter at biz-gjengen hadde gjort sine bestillinger, og det var det !
Ser ikke nødvendigvis så fantastisk ut på bildet her, men smakte særdeles godt, et av mine bedre måltider på fly !
En får vel færre runder med mat enn i biz, men på denne tiden av døgnet (ca.01.30 Thailandsk tid) er det helt perfekt passe, og tar ikke hele natten å få trillet ut :-)

Dette var et særdeles spenstig, oppmerksomt og humoristisk crew, dette VAR showtime, i motsetning til på turen over. Stadig nye runder med vann- og vinvogn, og jeg forsynte meg nok i overkant mye av gode franske viner, ble t.o.m. en sjelden konjakk, sov i alle fall mindre enn planlagt og antydning til rødvins-migrene da jeg våkna igjen :-)

a36.jpg

Skulle ønske at jeg hadde et bilde som kunne formidle den fantastiske stjernehimmelen utenfor denne natten, men ikke så lett å få til med et vanlig kamera.

- - - - - - - - - - - - -- - - - -

Last edited:
Nattstemning :

a8.jpg

Utsikt fra bakerst i flyet :

a37.jpg

First Class :
Denne er ikke i bruk på Oslo-flightene hvis ikke flyet er fullt, på denne turen fungerte den som et slags kontor for purser og kabinpersonale.
Flyet kan ikke ha vært mer enn max. halvfullt, mange hadde en 4-seter de sov i i turist, og t.o.m. noen av nødutgangsetene stod tomme.

a39.jpg

Etter å ha sovet godt og forholdsvis lenge er det tid for frokost:
Noodlesuppen var reservert for biz så jeg endte opp med oste-omelett som var litt voldsomt så tidlig på morgenen, spiste bare litt av den:

a38.jpg

Vi nærmer oss slutten på en for meg fantastisk tur i et fantastisk fly, bedre enn jeg hadde det på¨denne 11 timer lange reisen får en det knapt; trivsel, komfort, servering, stjerner og fullmåne bidro til å gjøre det til en magisk reise som ikke varte et eneste minutt for lenge :-)

a53.jpg

a54.jpg

a51.jpg

Og Ole Bull ønsker oss velkommen tilbake til Norge :

a26-1.jpg

Jeg dro vel avgårde på denne turen primært for å fly A345, men kommer til å huske hjemreisen i A346´n best.
Litt rart det; både med SQ´s 380 og AY´s MD-11 har hjemturene fra Østen vært mye større opplevelser enn utreisen.. har kanskje med at en er uthvilt etter dager eller uker på ferie, og at en ´får´ tid og ikke mister´ når en flyr vestover, i alle fall var ikke jomfruturen på A380 LHR-SIN, Helsinki-Guangshou i biz eller utreisen med TG nå noe jeg hadde det helt store utbyttet av, mens returene derimot var store opplevelser.

:-)

Last edited:
Takk for fin rapport, tror jeg får ta en tur via ATH for å få opplevd A345 jeg også. Ser også at det ikke bare er SAS som "sliter" med gamle flyvertinner, men at TG også har rimelig høy snittalder.

Når dere tar bilder under taxing, take-off og landing; blir dette aldri påtalt av crewet?

Ser også at det ikke bare er SAS som "sliter" med gamle flyvertinner, men at TG også har rimelig høy snittalder.
Når dere tar bilder under taxing, take-off og landing; blir dette aldri påtalt av crewet?

Crewet var ikke av de yngste, men til gjengjeld var de råbra; overskudd, proffe og glimt i øyet. (tenker da spesielt på crewet på hjemturen) Ellers er det vel sånn at en´enkel person eller to i crewet kan utgjør den store forskjellen i hvordan en opplever tur og crew som helhet, og selvfølgelig hvilken form og humør en er i selv.. :)

Nei, kan ikke huske at noen har brydd seg med fotografering ombord (untatt i Iran da) Og under takeoff og landing skal jo crewet sitte pent i setene sine og.. ;)

Takk for fin rapport

Den ble til litt i hyrten styrten denne gang, håper den kan ha en viss interesse likevel :)

Last edited:
Meget spennende lesing og gode bilder. Takker for det!

Har hatt utrolig lyst til å prøve Thai og A345 fra OSL, men ser dessverre ut til at tiden ikke strekker til.

Takk for en veldig fin TR med masse fine bilder...:up:

Nå gleder jeg meg enda mer til min Thailand tur til vinteren, blir T7 på meg. Ønsket meg A345 men T7 er en ny flytype for meg, så det blir nok bra det også..:D

:) Thai er et flott selskap, og T7´ene de sender over snart er sannsynligvis det hippeste de har i flåten, så det blir knall ! Og så kan vi alltids håpe på gjestevisitter med Airbus, hvis ikke så er jo ATH-BKK et eksotisk alternativ, som Chrisscross sier.
Drar sikkert over igjen i januar, tenker da enten Thai, SAS, eller for en gangs skyld å se hvor billig det går an å gjøre det; fikk opp en pris på 4.000,- m. AirBerlin fx.

Last edited:
Ser også at det ikke bare er SAS som "sliter" med gamle flyvertinner..

Tenker vel at det er kremen av de ´gamle´ flyvertinnene/ flyvertene som virkelig skaper de store øyeblikkene, husker ennå mannlig purser ombord Sas 767 fra Dehli til København som underholdt oss fra start til mål, hans kvinnelige kollega hos Finnair hjem fra Guangzhou som virkelig var en del av reisen for meg, og damer i moden alder nå hos Thai som virkelig var der for passasjerene sine, for å nevne noen :)

Glittrende rapport og bilder. :up:

Hørt noen rykter om en Dubai tur tidligere i år du har hatt, kommer det noe derfra også tro? ;)

Flott rapport! Liker å lese sånt ^_^ Virket veldig gøy! Reiste du ned alene?

Som jeg har forstått så er T7 en B777, men hvorfor sier man T7?

Back