![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Høyhastighetstog i norsk sammenheng vil aldri kjøre med veldig høy hastighet. Som vanlig sikter vi oss inn på en "hverken fugl eller fisk", "hverken eller", "ja takk, begge deler", eller hva man kaller det-løsning hvor både gods og pax skal kjøre på samme spor
![]() Gods på bane derimot er noe man må satse mer på. Der er kapasiteten sprengt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||||
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Men uansett den største hindringen for hurtigtog er prisen. Selv SV får problemer med å bruke 100 mrd, på toget når bestemor ligger ute på anbud. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det vi hadde trengt var, som noen her har nevnt, en jernbane som utfyller flytrafikken. Hadde man hatt jernbane, eller bedre jernbane, kunne flytrafikken vært sentralisert. Jeg har nevnt det før, området har bare en liten bit jernbane, men en kunne tenke seg en Bardufoss lufthavn som tok over trafikken til Tromsø, Sørkjosen, Evenes og Narvik. Det samme gjelder for øvrig veinettet andre steder, som på Varangerhalvøya. Alt henger sammen med alt.
Bare for å ha det sagt, jeg tror ikke det vil skje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Men ærlig talt hva skal vi med lyntog her i Norge? For det første så bor det ikke flere i hele Norge, enn i en stor by i Europa. Og for det andre, så er det så mye fjell her, at jeg mener det ikke er sammfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge toglinjer gjennom dyre tunneller. Det er drøssevis av andre ting å bruke penger på i vårt lille land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bør man melde seg på et togforum, nå da?
![]() Men uansett: Når det er politisk vanskelig å finne midler til å bygge ut tog selv i de mest trafikerte områdene i landet, blir det nærmest politisk umulig å brått hoste opp flere titalls milliarder kroner til et sånt prosjekt. I alle fall når de fleste er samstemte om at det er viktigere å spare til "neste generasjon" enn å investere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg skulle gjerne kjørt tog, jeg, men som folk påpeker er vel MAD-BCN fortsatt Europas mest trafikkerte rute...? Man bør først få togene på skinner sånn at de faktisk går, deretter bør man få på plass Intercity-triangelet med hurtigtog på egne skinner, og så kan vi begynne å snakke.
Og da blir jeg litt skeptisk. Hvis man skal ha hurtigtog over fjellet må man ha enormt lange tunneller og store naturinngrep, permanente naturinngrep sågar. Da må man se på at fly faktisk har en fordel man ikke kommer over, og det er at luftmotstanden øker lineært med fart og tetthet til lufta. Men tettheten til lufta går, øh, det husker jeg ikke helt, eksponentielt ned med høyden? Iallfall, hvis man skal opp i fart bruker man mye mindre energi i høyden enn i lavlandet. Så er det spørsmål om hvor det ene slår ihjel det andre. Og da har jeg spekulert i hydrogenfly, ettersom det har vært en del forsøk med flytende hydrogen, Tu-155, osv., og jeg synes det ser ut som man burde kunne lage en enkel trykk-tank og få 10-15% av rekkevidden til et konvensjonelt fly. Og det vil være nok på de mest trafikkerte rutene i verden, og da er det ikke sikkert naturinngrepene til toget er verdt det. EU har et forskningsprogram Green Skies der sånt sikkert vil bli belyst, men jeg er redd de er litt for opphengt i biofuels. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
De har greid å lage tunnel under den engelske kanal så klarer de å lage en lang tunnel fra Oslo til Bergen/Stavanger/Trondheim også. Naturinngrepene vil da ikke være omfattende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tunnell hele veien? Nei, da tar jeg heller bilen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vi kan vel heller regne med at flybransjen har utslipp på 0 kg co2 i året innen vi har lyntog i Norge...og dermed er hele poenget borte
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Du kan prøve Jernbane.net
![]() Jeg er glad og over gjennomsnitt interessert i tog men slik som politikere og diverse grupperinger fra tid til annen snakker om høyhastighetstog irriterer meg. Det er fullstendig urealistisk å bygge høyhastighetsbaner i Norge. Det koster alt og alt for mye. Det kommer bare ikke til å skje, aldri. Å diskutere det på Stortinget, diverse instanser, lage rapporter og utredninger, det sløsing av tid og penger, fullstendig bortkastet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Når man i dag bruker lenger tid på strekningen Oslo-Tønsberg (med nye dobbeltspor) enn man gjorde for 20-30 år siden - så har flyselskapene absolutt ingen ting å frykte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kan vi avlive myten om at det vil være så mye dyrere å bygge her enn i andre land? Vi har mye bedre grunnforhold i det meste av Norge enn store deler av kontinentet (solid grunnfjell vs løsmasser og sedimentære bergarter), og dermed lavere fundamenteringskostnader. Høyhastighetsbaner krever uansett mye tunneler og broer pga kravene til kurvatur, med mindre landskapet er padde flatt - dvs nederlandsk flatt, ikke dansk flatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Qwerty
|
![]()
Här diskuteras bara Norge, men det är inte helt orealistiskt att tåget i framtiden kan bli en seriös konkurrent till flyget på den så viktiga huvudstadstriangeln. Det förutsätter förstås att dom planer på rejäla järnvägsinvesteringar som det talas om i Sverige blir verklighet. STO-CPH på 2,5 h med höghastighetståg skulle ta resenärer från flyget. STO-OSL och OSL-CPH med snabbtåg ligger längre fram i tiden men en utbyggnad på nämnda sträckor borde också vara fullt realistiskt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Grunnen til at de ikke tjener penger på lokalnettet rundt Oslo er også at mye av materiellet er i bruk kun ved trafikktoppene, og at det derfor påløper kapitalkostnader for disse togsettene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Første bud må derfor være å bygge ut nettet i Oslo-triangelet (Skien, Halden/Sverige, Lillehammer til gjennomgående dobbeltspor. Når man likevel gjør en utbygging som må gjøres uansett bør denne bygges for en gjennomgående høy hastighet - hvis tog som ikke skal stoppe må bremse ned gjennom hver stasjon blir det som å bygge motorvei med lyskryss. Men, det vil ganske riktig kunne bli problemer fordi togene kjører i forskjellig hastighet. En måte å løse dette på er å bruke flytende blokker mellom togene, slik at separasjonsavstanden blir mindre (ERTMS-systemet), og så kjøre togene sekvensielt: Først kjører lyntoget ut på linjen, et minutt etter kjører et intercitytog som skal stoppe flere steder ut, og et minutt etter det godstog som kjører sakte. Slik kan godstoget komme seg til neste stasjon hvor det venter på å bli forbikjørt av neste lyntog før det kjører videre. Dette krever en del forbikjøringsspor og at godstogene må vente litt. Alternativet er imidlertid å bygge fire spor, og det er neppe samfunnsøkonomisk lønnsomt. Et annet alternativ er at godstogene for en stor del kjører off-peak, dvs om natten og midt på dagen, hvor det er færre passasjertog å komme i konflikt med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
http://www.kth.se/polopoly_fs/1.4273...H_20080110.pdf http://publikationswebbutik.vv.se/up...ra_narmare.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
- importen fra fjerne østen fraktes helt fra Stillehavssiden til alle markedene helt til østkysten. - importen fra Europa blir bragt i land på østkysten og fraktes til alle markedene helt til vestkysten. - importen fra Latin-Amerika blir ilandført i sør og fraktes til nord. Da har jeg ikke sagt noe om mengde, men siden likhet mellom kvalitet og mengde er typisk amerikansk så ... Det som fra et miljømessig standpunkt ikke er inkludert i denne statistikken er hvor mye besparelse i utslipp det utgjør pr. fraktet enhet. USA i så måte kommer ikke så heldig ut med sine enorme dieseldrevne frakttog som skal over the Rocky Mountains, der innsparingen for miljøet i forhold til enkeltfrakt med lastebil kanskje ikke er så stor. Der innsparingen ligger er at en trenger mye mindre sjåfører (sjåfør på togsk er vel togfører) og investering i trekkvogner. For å bringe det til norske forhold så medfører bruk av godstog på de elektrifiserte linjene som en erstatning til trailere på vei helt andre og bedre miljøinnsparinger enn det en oppnår i USA.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
UA6695 - tog? | robertaas | Reiseforum | 33 | 02-02-2014 09:46 |
Kjos har planen klar for å knuse SAS | Theaviator | Småprat | 9 | 22-03-2012 21:37 |
SAS skulle knuse Braathens | FlightDeck | Flyhistorisk forum | 1 | 05-03-2010 12:04 |
Tog i Spania | Bizflyer | Reiseforum | 1 | 03-11-2008 13:38 |
Ryanair kan knuse Norwegian | EB | Flyforum | 23 | 23-08-2005 06:01 |