Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Tja er denne flyginga satt opp med AIrbus 340 er det garantert en ghost flyging dvs at den mest sannsynligvis ikke går. Uansett så er det så å si umulig å få visum til Kina med mindre man ikke er diplomat eller er i et annet ekstremt viktig ærend. De fører fortsatt en ekstrem zero covid politikk og om man ville få visum så ville jeg ikke dratt. Det er rett og slett for risikibelt med karanteneregimet. Jeg kjenner en som er ansatt på ambassaden i Beijing og selv for dem var dette en kronglete greie.
Null stress.
Kjenner karanteneregimet ut og inn.
Kina er rutinetur, men akkurat denne turen her ble verre. Og ja, jeg har møtt på diplomater på min vei til Kina tidligere i pandemien.

Min så langt ubrukte retur i mai er satt med A340, ja. Fikk ikke brukt denne på forrige tur, da planene for hjemreise endret seg.

Det er kun billetter i bookingklasse C (dyreste biz) som gir deg garantert sete. Men får du fortsatt ikke plass ville jeg prøvd litt agentrulett…

SK997 er i kveld satt opp med LN-RKT (A330).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Forsøkt. Billetten ble kansellert tidligere i dag.

De foregående dagene har SAS bare vært usikker på om flyvningene vil gå eller ei, og kunne ikke gi klart svar.
At de kansellerer billetten tyder vel på at de har bestemt seg. Er satt på venteliste igjen senere i mars, men første garantert-garanterte billett er uti mai en gang.

Last edited:

Null stress.
Kina er rutinetur, men akkurat denne turen her ble verre. Og ja, jeg har møtt på diplomater på min vei til Kina tidligere i pandemien.

Min ubrukte retur i mai er satt med A340, ja.

Forsøkt. Billetten ble kansellert tidligere i dag.

Da antar jeg neppe du skal dit som turist. Rutinetur dit i en pandemi? Hmm - da må du vel ha tilbragt ekstremt mye tid i karantene. Bare av ren nysgjerrighet hva slags papirer trengs dit nå?

Da antar jeg neppe du skal dit som turist. Rutinetur dit i en pandemi? Hmm - da må du vel ha tilbragt ekstremt mye tid i karantene. Bare av ren nysgjerrighet hva slags papirer trengs dit nå?
Alltid forretningstur, men har pendlet til og fra i seks år nå.

Det eneste som trengs er egentlig "PU brevet", som er myndighetsgodkjent invitasjonsbrev med stempel av den røde stjerna, og et invitasjonsbrev fra inviterende part.
"PU brevet" må på forhånd godkjennes av Kinas ambassade/konsulat i landet du søker fra, før du kan levere inn nødvendige søknadsdokumenter.

Det er ikke så mye, men andre sier at PU-brevet er vanskelig å få tak i. For min del ikke så mye stress. Litt lengre tid tok det denne gangen, men ikke umulig.

Karantene? Kall det isolasjon, og ja, det har vært ett par måneder. Men Kina har vært digg å være i mens resten av verden har vært nedstengt, for Kina har ting vært mer eller mindre som normalt, for min del.

Last edited:

Det er som er merkelig er at Kina selv ikke ser ut til å lempe på denne politikken i det hele tatt. Selv Australia gjorde det til slutt. Hong Kong sliter megamye fordi alle positive caser må vel såvidt jeg har skjønt på sykehus uansett hva slags tilstand folk er i. Er redd det kan gå mange år før man kan reise til Kina som turist. Selv OL ble jo en dårlig parodi.

Det er som er merkelig er at Kina selv ikke ser ut til å lempe på denne politikken i det hele tatt. Selv Australia gjorde det til slutt. Hong Kong sliter megamye fordi alle positive caser må vel såvidt jeg har skjønt på sykehus uansett hva slags tilstand folk er i. Er redd det kan gå mange år før man kan reise til Kina som turist. Selv OL ble jo en dårlig parodi.
Det tar nok lang tid.

Var en artikkel nylig, der CAAC, tror jeg det var, beregnet at 2024 var året turisme skulle bygges opp igjen.
Men enklere tilgang for oss forretningsfolk kommer først - ingen tvil om det!

Hong Kong har vel lav vaksinasjonsgrad for tiden? 4/10 leste jeg for en liten stund siden.
Uansett... ingen kan flykte fra Omikron. Ikke en gang kineserne, men jeg skal ikke gå for dypt i den politiske diskusjon i den offentlige rom.

Last edited:

Det tar nok lang tid.

Var en artikkel nylig, der CAAC, tror jeg det var, beregnet at 2024 var året turisme skulle bygges opp igjen.
Men enklere tilgang for oss forretningsfolk kommer først - ingen tvil om det!

Hong Kong har vel lav vaksinasjonsgrad for tiden? 4/10 leste jeg for en liten stund siden.

Ja jeg leser jo at man til og med må ta negativ antistofftest for å dra dit liksom. Hva om disse antistoffene kommer av vaksinen liksom?

Ja jeg leser jo at man til og med må ta negativ antistofftest for å dra dit liksom. Hva om disse antistoffene kommer av vaksinen liksom?
Kjenner ikke konsekvensene, men på forrige tur fikk jeg "inconclusive" på IgM-testen i Oslo, mens i København ble den resultatet man forventet.

Fikk beskjed om at de er kjent med disse tilfellene når det er for kort stund siden man tok vaksine, og fikk grønn HDC-kode før avreise til København.
Det viktigste forrige gang var uansett at rt-PCR kom ut negativ før avreise og under mellomlanding.

Uansett trengs ikke antistofftest fra avreisested hvis man er vaksinert lengre. Det er alltid forandringer.

Last edited:

Sånn, da har jeg endelig fått endret returen hjem fra IAD med SAS i april, etter at returen tirsdag 26. var satt opp med 340.

Endret til retur et par dager tidligere, per nå satt opp med 330.

Får ny eticket på mail nå.

Oppdager at utreisen (TIRSDAG) 12. april også er satt opp med 340 plutselig. Så da må jeg vel inn og fikse-fikse litt mer. Dette ble ikke veldig lett.

Sånn, da har jeg endelig fått endret returen hjem fra IAD med SAS i april, etter at returen tirsdag 26. var satt opp med 340.

Endret til retur et par dager tidligere, per nå satt opp med 330.

Får ny eticket på mail nå.

Oppdager at utreisen (TIRSDAG) 12. april også er satt opp med 340 plutselig. Så da må jeg vel inn og fikse-fikse litt mer. Dette ble ikke veldig lett.

Kjipt. Hvorfor drar du hjem tidligere, du som elsker og har savnet USA? [emoji847]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Har samme case med A340 på min flight til PVG den 28. mars.
Forsåvidt også på en returflyvning 9. mai.

Men hey, billetten var utstedt forledendag. Reisebyrået ringte til SAS for å dobbeltsjekke, og SAS bekreftet at flyet skal gå.

Kjipt. Hvorfor drar du hjem tidligere, du som elsker og har savnet USA? [emoji847]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Skulle gjerne vært lengre i USA når jeg først skal dit nå, men det passer ikke helt inn i kalenderen min :colgate:

Utreisen 12. er også litt vanskelig å få gjort noe med, ser ut til at jeg må flytte den til 13. april. Det at det er påskeuka gjør at det ikke akkurat er flust med flyvninger å velge mellom. Og jeg kan ikke reise tidligere enn tirsdagen.

ser ut til at jeg må flytte den til 13. april.

Etter en liten samtale med SAS på telefon, så ser det vel ut til at det ikke er så lett. Prisdifferanse på 10000 NOK for å endre til dagen etter. Da sitter jeg veldig stille i båten og venter spent på hva slags balje SAS har tenkt å få meg over atlanterhavet med tirsdag 12. april :rolleyes:

Bookingklasse J forøvrig. Business ikkje så veldig smart

Last edited:
Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Det var snakk om at Tyskland skulle lempe på restriksjoner og krav fom. 20. mars, men foreløpig har det ikke kommet noen nye reiseråd. Står fremdeles med krav til enten fullvaksinasjonspass eller negativ PCR-test 48 timer før ankomst.
Noen som vet noe mer om innreise til Tyskland nå?

Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Det var snakk om at Tyskland skulle lempe på restriksjoner og krav fom. 20. mars, men foreløpig har det ikke kommet noen nye reiseråd. Står fremdeles med krav til enten fullvaksinasjonspass eller negativ PCR-test 48 timer før ankomst.
Noen som vet noe mer om innreise til Tyskland nå?

Reiste ned her i går, kunne for første gang på en stund få Lufthansa-boardingpass på telefonen, og i.o.m. kun håndbagasje var det rett ombord uten å vise vaksinesertifikat, pass eller spørsmål om innreiseskjema, heller ikke ved ankomst MUC. Så det eneste som minnet om korona for meg i går (20/3) var munnbindkravet hos Lufthansa, mulig det og forsvinner 1. april.

Reiste ned her i går, kunne for første gang på en stund få Lufthansa-boardingpass på telefonen, og i.o.m. kun håndbagasje var det rett ombord uten å vise vaksinesertifikat, pass eller spørsmål om innreiseskjema, heller ikke ved ankomst MUC. Så det eneste som minnet om korona for meg i går (20/3) var munnbindkravet hos Lufthansa, mulig det og forsvinner 1. april.

Nei, https://www.br.de/nachrichten/amp/wirtschaft/corona-maskenpflichten-an-bord-was-gilt-fuer-flugreisende,T0ndiJW

« Auch wenn am Wochenende zahlreiche Corona-Auflagen in Deutschland gelockert wurden – im öffentlichen Verkehr bleiben die Regeln unverändert streng. Das gilt auch in der Luftfahrt.»

Nei, https://www.br.de/nachrichten/amp/w...en-an-bord-was-gilt-fuer-flugreisende,T0ndiJW

« Auch wenn am Wochenende zahlreiche Corona-Auflagen in Deutschland gelockert wurden – im öffentlichen Verkehr bleiben die Regeln unverändert streng. Das gilt auch in der Luftfahrt.»

Vil det si at det er myndighetskrav om maskeplikt på all offentlig transport? Og det gjelder i alle delstater?

Tysken min er ikke helt stødig, men stadig maskeplikt på transport, restauranter osv. i Bayern, ja. Men som sagt ikke noe dokumentkontroll e.a. på turen ned hit på søndag.

Tysken min er ikke helt stødig, men stadig maskeplikt på transport, restauranter osv. i Bayern, ja. Men som sagt ikke noe dokumentkontroll e.a. på turen ned hit på søndag.

Rent teknisk er det enda dokumentkontroll. Her er informasjon for Oslo-Frankfurt:

https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=OSL&destination=FRA&search-enabled=true

« Passengers entering or transiting through Germany must have:
- a negative COVID-19 antigen test taken at most 48 hours before arrival; or
- a negative COVID-19 LAMP, NAAT, PCR, RT-LAMP, RT-PCR or TMA test taken at most 48 hours before departure from the first embarkation point. »

Da trengs det ikke lenger PCR test for fullvaksinerte inn til UAE

https://gulfnews.com/uae/government...u5IJvr1ujmlxYcB_Nhp4RMQGO5elrvBV8w2Yy5_4ez5xw

Jeg har spurt på noen andre forum, men spør nok feil da svarene er at det er soleklart. Jeg prøver en gang til og så skal jeg gi opp.

Jeg vet at UAE krever enten fullvaksinering, PCR eller recovery fra Covid.

Problemet er / hva mener de med fullvaksinert og QR kode? Alle over 12 hos oss har gyldig EU corona sertifikat til juni, men det er fordi alle har hatt Covid i januar. Ser de på check in OSL på noe annet enn at det er gydlig for EU?

12 åringen har jo bare ett skudd og vi voksne har jo ikke fått noen skudd siden september i fjor.

Skjønte noen spørsmålet mitt?

From 26 February 2022, passengers travelling to Dubai from all countries (GCC included) must fulfil one of the below requirements

Present a valid vaccination certificate(s) reflecting that the passenger is fully vaccinated with a vaccine approved by the WHO or the United Arab Emirates (UAE), and includes a QR code
Present a valid negative COVID‑19 PCR test certificate issued within 48 hours after the sample was collected and issued by an approved health service provider with a QR code
Present a valid medical certificate with a QR code issued by the relevant authorities that the passenger has recovered from COVID‑19 within 1 month from the date of recovery to the date of arrival

På punkt tre her så virker det som man må ha hatt Covid innen en måned før man drar, men i Norge gjelder jo Covid som skudd flere måneder.

På punkt tre her så virker det som man må ha hatt Covid innen en måned før man drar, men i Norge gjelder jo Covid som skudd flere måneder.
Bruk samme kilde som flyselskapene så blir det litt klarere enn avisartikler, men allikevel ikke klinkende klart. "Covid recorvery papir/bekreftelse må ikke være eldre enn en mnd". Vedr QR-kode så er det QR-kode på EU-covid-passene så det er vel grei skuring (de aksepterer ikke papirer som kun har underskrifter og stempler)

https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=OSL&destination=DXB&search-enabled=true

Back