Medie: SAS-medarbejdere strejker: Fly holder stille i Kastrup

Strejke dagen inden Kastrup slår rekord med 100.000 passagerer.. flot. Det er da også lige måden at vinde folkets tillid på. Denne strejke er ulovlig, så vidt jeg kan forstå.

Har de faktisk lov til å avslutte arbeidet uten videre?
Har det vært noen forvarsel?

Tragisk (hvis det er en ulovlig streik).

Last edited:
Strejke dagen inden Kastrup slår rekord med 100.000 passagerer.. flot. Det er da også lige måden at vinde folkets tillid på. Denne strejke er ulovlig, så vidt jeg kan forstå.

Hvorfor er det en ulovlig streik? Jeg mener å ha lest her på forumet at man i Danmark har lov til å avholde faglige møter i arbeidstiden. I følge artikkelen det linkes til i første post er det et slikt møte som er årsaken til stans og ikke en streik.

Vidar

Hvorfor er det en ulovlig streik? Jeg mener å ha lest her på forumet at man i Danmark har lov til å avholde faglige møter i arbeidstiden. I følge artikkelen det linkes til i første post er det et slikt møte som er årsaken til stans og ikke en streik.

Vidar

"Det er til stor skade for selskabet og selvfølgelig også kunderne, siger Stine Kromann-Mikkelsen og betegner arbejdsnedlæggelsen som overenskomststridig."

Nå er avgangene utsatt ytterligere. Til 21:00 blant annet.

Skjønner ikke at dette er lovlig. Tenk på passasjerene og hvor negativt dette er for SAS. Midt i høysesong også...

"Det er til stor skade for selskabet og selvfølgelig også kunderne, siger Stine Kromann-Mikkelsen og betegner arbejdsnedlæggelsen som overenskomststridig."

For all del. Jeg står på passasjerenes side. SAS og deres passasjerer trenger ikke dette som vil være svært ødeleggende for omdømmet til selskapet og København som en pålitelig lufthavn. Et omdømme som jeg tror har utviklet seg positivt de senere år.

Jeg er ikke spesielt godt inne i dansk arbeidslover, men jeg mener som sagt at jeg har lest, her på forumet, at man i Danmark har noe som heter faglige møter og som visstnok skal kunne avholdes i arbeidstiden. Er dette noe som ligger i dansk lovgivning eller er det noe som ligger i avtaleverket mellom arbeidstaker og arbeidsgiver?

Forøvrig antar jeg at SAS har booket om til alliansepartnere for de passasjerer som har blitt rammet. Eller kjøpt billetter for sine passasjerer hos f.eks Norwegian, hvis det har gått fly i den perioden SAS har stått stille, for å ivareta disse passasjerene som er rammet.

Vidar

Nok en grunn til å totalt legge ned CPH som SAS-hub. Det er jo ikke akkurat første gangen dette skjer der. De danske fagforeningene har gang på gang vist at de ikke evner å ta ansvar.

Nok en grunn til å totalt legge ned CPH som SAS-hub. Det er jo ikke akkurat første gangen dette skjer der. De danske fagforeningene har gang på gang vist at de ikke evner å ta ansvar.

Præcis. Dette er så pinligt. Strejke (eller faglige møder i arbejdstiden) er ødelæggende på alle måder. Selskab, kunder, lufthavn... Hvis jeg kunne, så var jeg selv taget ud i Kastrup for at slæbe bagage nu. Dette her hjælper INGEN. For en virksomhed som SAS, er forretningen nødt til at køre 24/7. Uoverensstemmelser må tages internt.

Helt enig, SE-AER.

Håper de store kuttene for en gangs skyld blir i Danmark nå.

Sender nå SAS berørte pax med andre selskaper?

Tviler. Det er jo mest avganger til Skandinavia/Norden på kveldstid, og da er det isåfall kun Norwegian som er aktuell.
Har en venn på Kastrup, og han sier det er kaos. "Ny tid 20:00, Ny tid 21:00, Ny tid 21:30" etc. Han prøvde å bestille sin egen billett med Norwegian, men der var det fullt.

SAS i Norge avventer med å sende ned nye fly, i tilfelle de ikke får dem tilbake igjen i kveld.
Ref. DB: http://www.dagbladet.no/2014/06/26/nyheter/reiseliv/luftfart/arbeidskonflikt/fritid/34055913/

Ser på cph.dk nå at det er begynt å boarde et par maskiner, så da er det jo bare å håpe at det går seg til, men blir nok en del kansellerte flyvninger utover kvelden...

Tragisk og totalt ødeleggende for SAS igjen. Dog kan de vel bare sende flyet uten å laste bagasje og ettersende bagasje senere?

Back