• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

British Airways L1011 i Norge ?

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Hei

Lurer på om British Airways noen gang brukte sine L1011 Tristar på ruter til Norge. Hvi så, når ? og hvor til ?

Hva er det største flyet British Airways har brukt i Norge ? Det største British Airways flyet jeg har flydd med fra Norge er en B757 200 ....
 
B767-300 var jo fast på FBU en periode også.
Om Tristar´en var innom der også, kan helt sikkert vår venn Fellowship svare på!
 
Tristar var aldri fast, men den dukket opp enkelte ganger, bl.a. da svenskene streiket i 85. Da hadde vi faktisk ved et tilfelle tre stk stående samtidig på Satelitt C, pga litt 'uheldige omstendigheter'....
 
Jeg kan også huske å ha sett BA L1011 Tristar en gang på FBU. Muligens samme anledning som LN-MOW skriver om. Det kom to etterhverandre (kort mellomrom) på innflyging fra vest. Spottet først den ene fra balkongen på Slependen. Etter noen minutter kom det en til. Trotte ført den første hadde tatt en go-around, men fikk ikke det til å stemme helt.

Ellers har jeg kun sett TWA Tristar på FBU.

Beste hilsen Espen
 
Tristar var aldri fast, men den dukket opp enkelte ganger, bl.a. da svenskene streiket i 85. Da hadde vi faktisk ved et tilfelle tre stk stående samtidig på Satelitt C, pga litt 'uheldige omstendigheter'....

Tok du bilder den dagen Andreas?

Hadde vært kult å sett dette :-)

Espen
 
Desverre nei .. det var før jeg drev med sånt - dessuten var jeg fullt opptatt med busstrafikk til Sverige.

Men BA hadde to daglige på den tiden og begge var denne dagen satt opp med Tristar. Denn første ble 'syk' og de sendte en ny maskin for å redde paxen. Den ankom omtrent samtidig med ettermiddagsmaskinen, så Raiders beskrivelse passer bra. Det var rimelig kaotisk ved avgang, husker jeg de fortalte .....
 
Takk for svar :-)

Desverre så har jeg ikke funnet noen bilder av BA sine L1011's i Oslo, men jeg fant et bilde av TWA sin L1011 og B727 på Fornebu:

http://www.airliners.net/search/pho...order=photo_id+desc&page_limit=15&thumbnails=

Her har du et : G-BBAG @ FBU 9.mai 1985

Det var eneste dagen jeg hadde mulighet for å se etter de den uka det var streik i Sverige, men den dagen gikk hverfallt formiddagsavgangen som normalt, her linet opp for avgang på bane 06.

Men jeg vet det finnes flere bilder...

Det var svært sjeldent å se BA Tristar, men første gang jeg så den på FBU var i mai 1977

Som andre har skrevet brukte de fast 767-300 i 1997 og 1998, (og den ble med over til OSL... )
 
Det finnes ett TWA-bilde til på Airpics, tatt av CK.

107170.jpg


Dette er forøvrig samme maskin som jeg hadde gleden av å leke med da jeg jobbet for ATA (Eielson AFB, Alaska).

73693.jpg
 
I følge aftenposters arkiver vurderte BA å bruke tristar på FBU i 1980. (For øvrig var dette den gang en Airbus var en Airbus :) )

BATRISRAR.png

(Bilde fra Aftenpostens nett-arkiv)
 
Back
Top