Flyprat

Go Back   Flyprat > Spotterforum > Flyspotting
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 06-07-2011, 14:38   #121
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
La de få gjøre sin jobb
Det er vel ikke noe som tyder på at dette er, eller bør være, jobben deres?
Old 06-07-2011, 19:13   #122
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Klarer ikke helt å hisse meg opp over at man kan få notert bilnummeret om man parkerer på Vollen. Hva er en big deal med å hisse seg opp over det ?
Hvor mange ganger på vei mellom heim og Vollen registreres ikke bilnummeret, og posisjonering av Mobil osv , og jaggu poster man ikke med 3G fra vollen også.
La de få gjøre sin jobb, på sin måte så slipper man kanskje gule foto forbudskilt på deler av vollen...
Innenfor sitt gjerdet område, ja da skal de gjøre jobben sin. Men på privat område, NEI.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Old 06-07-2011, 20:17   #123
putzmeister
ScanFlyer Dusty

putzmeister's Avatar

Quote:
Klarer ikke helt å hisse meg opp over at man kan få notert bilnummeret om man parkerer på Vollen. Hva er en big deal med å hisse seg opp over det ?
Hvor mange ganger på vei mellom heim og Vollen registreres ikke bilnummeret, og posisjonering av Mobil osv , og jaggu poster man ikke med 3G fra vollen også.
La de få gjøre sin jobb, på sin måte så slipper man kanskje gule foto forbudskilt på deler av vollen...
Absolut helt enig, hva med alle bommpaseringene langs veiene, bensinstasjonene og lyskryss, bysentrum, tuneller osv. osv. Rett og slett LATTERLIG!!!

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline  
Old 06-07-2011, 21:36   #124
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by putzmeister View Post
Absolut helt enig, hva med alle bommpaseringene langs veiene, bensinstasjonene og lyskryss, bysentrum, tuneller osv. osv. Rett og slett LATTERLIG!!!
For det første er dette argumenter mot enda mer overvåking, ikke for. For det andre kommer det an på om opplysninger lagres og om de er personidentifiserbare. For det tredje kommer det an på om opplysninger lagres i registre som er søkbare. For det fjerde kommer det an på om opplysningene kan sammenstilles med opplysninger i andre søkbare registere. For det femte kommer det an på om registreringen er frivillig eller tvungen. For det sjette kommer det an på om registreingen er lovlig eller ulovlig.

Mye av den registreringen du nevner er anonym, frivillig, ikke søkbar og underlagt et strengt regime for innsyn, bruk, oppbevaring og sletting. Da blir det mindre betenkelig enn om myndigheter med potensielt stor makt registrerer og lagrer personidentifiserbare opplysninger i et søkbart register uten samtykke fra den som registreres.
RWY 24 is offline  
Old 06-07-2011, 22:08   #125
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Jeg synes at det er smålig av enkelte å diskutere dette at man blir registrert når man passer Bomstasjonen, tviler på at de sender dette til Forsvarets Sikkerhetsavd for å se om du har gjort noen galt den siste halvtimen. Tviler på om du bruker bankkortet i butikken, tviler på om butikken sender disse opplysninger om din betaling enn til NETS, tvilsom om andre trenger de opplysningene. (Bankenes Betalingssentral). Tviler på om Statens Vegvesen sender til Politiet eller andre instanser at du med kjennemerke +++++ har passert bomringen på Alnabru.

Dette er blir for dumt og smålig når noen mener noe om dette

Jeg forvemter ikke at noen støtter meg i denne saken, men noen synes dette er ubeghagelig hendelser og at 135 Luftving fortsetter fortsatt enda i svar til meg sier i "god tro" - skal bli spennede å se "virkeligheten" og få en avklaring fra andre innenfor myndighetene som har som fag - Norges Lover -

Jeg vil selvsagt bruke sanddyna på 19R og andre steder rundt på Gardermoen og annet alternativt er jo Spotterplattformen til NSFF på SAS Museet

Jan Støkkebo

Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Old 06-07-2011, 22:42   #126
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Nå defineres nok "sikkerhet" litt ulikt på den og andre siden av vestre rullebane. La oss nå for all del respektere de som har en ordre om å registrere disse bilnumrene, de blir ikke sendt noe annet sted.
NSFF kommer til å komme med en egen uttalelse om dette etter henvendelse fra 135.Luftving, og oppfordrer alle til å innrett seg og være vennlige og samarbeidsvillige.

Det handler nok mest om Forsvarets behov for å ha en viss kontroll av hvem som oppsøker deres umiddelbare nærområder. De er overhodet ikke interessert i å ødelegge spottermuligheten våre. Og de vet nok å skille mellom hvilke kjøretøyer som er ofte å se, og andre som evt kommer i andre hensikter.

ta ikke dette personlig, ATC-Flyradar

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline  
Old 06-07-2011, 23:29   #127
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Nå defineres nok "sikkerhet" litt ulikt på den og andre siden av vestre rullebane. La oss nå for all del respektere de som har en ordre om å registrere disse bilnumrene, de blir ikke sendt noe annet sted.
NSFF kommer til å komme med en egen uttalelse om dette etter henvendelse fra 135.Luftving, og oppfordrer alle til å innrett seg og være vennlige og samarbeidsvillige.

Det handler nok mest om Forsvarets behov for å ha en viss kontroll av hvem som oppsøker deres umiddelbare nærområder. De er overhodet ikke interessert i å ødelegge spottermuligheten våre. Og de vet nok å skille mellom hvilke kjøretøyer som er ofte å se, og andre som evt kommer i andre hensikter.

Jeg tar det ikke personlig, men har respekt for at vi som vanlige borgere med en hobby som spotter ikke blir registrert på et privat område av militært personell og bli så offentlig trakasert av militært personell som registrerer deg helt offentlig og bekrefter at dette gjøres på oppdrag av odre fra 135 Luftving.

Mange synes dette er ubehagelig at slike militære kjøretøy og sivile kjøretøy sitter å registrerer kjennemerke på alle biler på vollen på 19 R og andre steder.

Men Fellowship - som medlem av NSFF ( jeg også) og du er vel sekretær i NSFF og så vidt jeg husker at du har tatt kontalt med 135 Luftving i 2010 og da sitter du med et svar på din henvendelse som du kan vise oss her på forumet !! ( eller fikk du ikke noe svar på di henvendelse ?)

Ønsker du kopi av det svaret jeg har fått - så kan du sende meg en PM - så skal du få det - gjerne hele korespondansen om du ønsker.

Det må være av stor interesse for NSFF å få slutt på en slik trakasering av deres medlemmer og ikke minst andre spottere som kanskje er mulige medlemmer i fremtiden !

jeg avventer et svar fra deg og eventuel kopi av det svar du har fått skriftlig som dokumentasjon på det du skriver

Jan

Next flight:

Last edited by ATC-flyradar; 06-07-2011 at 23:34. Reason: me
ATC-flyradar is offline  
Old 07-07-2011, 00:38   #128
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Men Fellowship - som medlem av NSFF ( jeg også) og du er vel sekretær i NSFF og så vidt jeg husker at du har tatt kontalt med 135 Luftving i 2010 og da sitter du med et svar på din henvendelse som du kan vise oss her på forumet !! ( eller fikk du ikke noe svar på di henvendelse ?)

Jan

Leser man hva Fellowship skriver så ser det ut som om NSFF kommer med en uttalelse. Puste rolige.

Trakasering er vel å dra det 'litt' langt ?
sail4fun is offline  
Old 07-07-2011, 01:46   #129
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Litt flåsete sagt, men det er en smule ironisk at noen som står å registrerer og fotograferer fly hisser seg såpass opp når noen registrerer dem selv
Old 07-07-2011, 08:33   #130
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Litt flåsete sagt, men det er en smule ironisk at noen som står å registrerer og fotograferer fly hisser seg såpass opp når noen registrerer dem selv
Ikke bare litt, men veldig, særlig fra en moderator. (imo)

Det blir som å sammenligne epler og pærer. Ja, man registrerer/fotograferer flyene, men det er på ingen måte en unik registrering.
Flyenes bevegelse blir registrert og loggført i såpass mange systemer, både åpne og lukkede, at det blir helt irrelevant.
Jens W is offline  
Old 07-07-2011, 11:39   #131
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Smil Re: Uheldig/skremmende opplevelse på Vollen 29JUN

Quote:

Noen sier ikke sannheten !

Se her hva Oberts og sjef for 135 Luftving skriver til meg:

" " Formålet og nødvendighet av slik innsamling av informasjon er å vidererapportere og undersøke hvorvidt det har skjedd en sikkerhetstruende hendelse. Opplysninger som viderapporteres til Forvarets Sikkerhtsavdeling slettes av luftving umiddelbart.

Brevet avsluttes med følgende: 135 Luftving bekrefter at du ikke er registrert.
**

Dette kan vel ikke misforståes eller ??

Så jeg er spent å se hva NSFF har fått fra 135 Luftving og da regner jeg med at dette har kommet en henvendelse fra NSFF.

Nei folkens la dette ligge i tiden fremover - skal Norske myndigheter få uttale seg om dette er lovlig eller ei og da trenger vi ikke mere synsing fra den ene eller den andre. Beklager alt oppstyret omkring denne saken - så la dette roe seg ned litt, inntil offentligheten får mulighet for å svare på mine spørsmål.

jeg henstiller til alle at denne tråden blir liggende brakk inntil videre - men til deg, Fellowship så anmoder jeg at du legger ut eller sender kopi av brevet du har mottatt fra 135 Luftving i saken anledning, slik alt roer seg

Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Closed Thread

Posting Rules