• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian starter TOS-KKN fra 30. oktober

sukram

ScanFlyer Gold
Ifølge norwegian.no (lavpriskalenderen) starter Norwegian TOS-KKN fra og med 30. oktober. Planen er visst å fly daglig unntatt lørdag.

DY er virkelig på offensiven om dagen. Her er det vinge mot vinge ift Widerøe. Men til Kirkenes? Er det virkelig marked for en 73H på denne ruten? Mulig det er et fly som mellomlander i TOS på vei til Tromsø, på samme måte som flyet går ALF-TOS-OSL.

EDIT: Kunne vel forsåvidt ha lagt til at DY øker kraftig på flere ruter fra Tromsø/Trondheim.

TOS-TRD øker fra én til to daglige (via Bodø).
TOS-BOO øker fra én til tre daglige.

Alt dette har sikkert sammenheng med hva som ble sagt i den andre tråden om at TRD får et nytt basefly.
 
Last edited:
DY er virkelig på offensiven om dagen. Her er det vinge mot vinge ift Widerøe. Men til Kirkenes? Er det virkelig marked for en 73H på denne ruten? Mulig det er et fly som mellomlander i TOS på vei til Tromsø, på samme måte som flyet går ALF-TOS-OSL.

Det ville vært en fornuftig løsning. Jeg oppdaget litt tidligere i vår at DY har begynt å fly kl 0800 fra TOS til OSL, og det er vel flyet som starter i ALF. Jeg mener det er en god løsning som gir både ALF, evt. KKN og TOS et bedre tilbud.

Edit: Det ser ut til at ruterummeret på avgangen fra TOS til KKN er DY310 som er det samme som førsteavgangen fra OSL til TOS. Returen har samme rutenummer som 13.20 avgangen fra TOS til OSL, så det er nok forlengelse av ruten.
 
Last edited:
De sa jo de skulle bygge opp rutenettet i nord og resten av Norge, så dette er vel en videreføring av det som ble sagt og gjort for en stund tilbake, hvor de lanserte en (eller flere?) nye ruter.
 
Det ville vært en fornuftig løsning. Jeg oppdaget litt tidligere i vår at DY har begynt å fly kl 0800 fra TOS til OSL, og det er vel flyet som starter i ALF. Jeg mener det er en god løsning som gir både ALF, evt. KKN og TOS et bedre tilbud.

I forhold til Kirkenes kan det også skyldes at maks takeoff-vekter gjør det tvingende nødvendig å lande i Tromsø på vei til Oslo. Men det får noen med hakket mer flyteknisk innsikt redegjøre for. ;)
 
Avganger midt på dagen TOS-KKN-TOS med 737, det kan vel ikke bli veldig fullt?
 
Avganger midt på dagen TOS-KKN-TOS med 737, det kan vel ikke bli veldig fullt?

Som du ser går flyet videre til OSL eller kommer fra OSL, så da er det kanskje en vurderingssak om det er mer lønnsomt å sende flyet til KKN enn å snu flyet i TOS. TOS-OSL er jo relativt godt belagt med både DY og SK som det er, så kanskje er det på marginen mer lønnsomt å plukke opp passasjerer som skal til/fra KKN?
 
Avganger midt på dagen TOS-KKN-TOS med 737, det kan vel ikke bli veldig fullt?

Nå slås rutene sammen. KKN har dette som direkterute til OSL nå i sommerprogrammet. De må uansett fly her da de har avtale med Forsvaret.

Ser forøvrig også at de øker med en ekstra OSL-BOO-TOS på torsdag og fredag. Spørs vel hvor attraktiv denne vil være for pax til TOS men de dager er det vel stor reiseaktivitet mellom fylkeshovedstedene.
 
For Forsvaret sin del der oppe er jo det gullegodt. Jobba hos Grensevakten der oppe fra '08-10 hvor jeg bl.a var reiseansvarlig og irriterte meg grønn over at det kun var én avgang daglig som vi kunne bruke.

Etter at DY fikk avtalen med Forsvaret forsvant jo mulighetene med SAS som flyr 2x daglig (pluss WF til TOS og videre til OSL) til OSL for ordinære permisjonsreiser.
Og helst all reiseaktivitet skulle foregå med DY...så håper på litt bedre avgangstid enn rundt 1200 for å gjøre det mer fleksibelt.
En kveldsavgang TOS - KKN hadde jo vært genialt... Kjedelig for soldater å måtte ta fly fra permisjon kl. 0915 søndag morgen og tilbringe hele dagen i leir før det blir mandag.

Men, nå har jo Forsvaret riktignok begynt å bruke C130 mye mer for å få gutta hjem. Selvfølgelig begynte de med det etter at jeg slutta... :P
 
Hva skulle vært poenget med det?

Ha crew bosatt i Tromsø....;) Kanskje ikke alltid enkelt å slynge crew slik at man unngår overnattinger i TOS, og blir det mye av dette så er det kanskje fornuftig å opprette crewbase her.
 
Ser blant annet at DY383/380 OSL-TOS-OSL går via BOO
Samme med DY336/331 OSL-BDU-OSL går via BOO, så man kan fly BOO-BDU nå..:) Så det blir som det gamle SAS Commuter det! :)

Tror nok det går på vektbegrensing, siden de ikke kan fly en full B73H KKN-OSL, på grunn av vektbegrensinger på KKN, at dette er en av årsakene til at de sender flyet via TOS at de kan fly med B73H på KKN, etter at B733 er utfaset.

Så det blir skifting i alle flightnumre da..:) Nye ting å venne seg til..:)
 
Last edited:
Samme med DY336/331 OSL-BDU-OSL går via BOO, så man kan fly BOO-BDU nå..:) Så det blir som det gamle SAS Commuter det! :)

Og det opplegget der er bare tull. Har ført til skyhøye billettpriser fra Bardufoss og alt for ofte helt utsolgte fly
Ganske sikker på at BDU-OSL er den dyreste direkteruta til OSL
Men smart trekk av Norwegian og slå sammen flighter som de gjør..
 
Men er det bra for ett flyselskap at passasjerer må kjøre bil til Tromsø eller Evenes og fly med konkurrenten derfra?
 
Men er det bra for ett flyselskap at passasjerer må kjøre bil til Tromsø eller Evenes og fly med konkurrenten derfra?

Hvis flyselskapet selger ut alle setene til høye priser så er det vel et spørsmål om det er mer lønnsomt for dem å sette opp en ny avgang/større fly, eller om de aksepterer at de ikke kan betjene alle kundene. I tillegg så kan man vel selv om man kjører til TOS eller EVE ende opp i et DY fly?
 
For Forsvaret sin del der oppe er jo det gullegodt. Jobba hos Grensevakten der oppe fra '08-10 hvor jeg bl.a var reiseansvarlig og irriterte meg grønn over at det kun var én avgang daglig som vi kunne bruke.

Etter at DY fikk avtalen med Forsvaret forsvant jo mulighetene med SAS som flyr 2x daglig (pluss WF til TOS og videre til OSL) til OSL for ordinære permisjonsreiser.
Og helst all reiseaktivitet skulle foregå med DY...så håper på litt bedre avgangstid enn rundt 1200 for å gjøre det mer fleksibelt.
En kveldsavgang TOS - KKN hadde jo vært genialt... Kjedelig for soldater å måtte ta fly fra permisjon kl. 0915 søndag morgen og tilbringe hele dagen i leir før det blir mandag.

Men, nå har jo Forsvaret riktignok begynt å bruke C130 mye mer for å få gutta hjem. Selvfølgelig begynte de med det etter at jeg slutta... :P

Du skal være glad du slapp "Harken" fra GSV og til Gardermoen. Kjekt en gang!

Ellers hadde vel SAS en flygning KKN via Alta/Lakselv når jeg gjorde min tjeneste for fedrelandet. Husker iallefall jeg hentet en av sjefene mine på Fornebu en søndagskveld rundt 23.00.
 
Etter dette Hurtigrute-stuntet til NRK så spørs det om ikke DY kan starte opp fra KKN umiddelbart....?
 
Back
Top