Hva er poenget med regional subsidiaries?

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Tittelen sier vel det meste. Hvorfor velger mange selskap å skille ut driften av mindre flytyper til datterselskap? KLM har jo Cityhopper, LH Cityline (bl.a.), AF Régional osv.
 
Små fly, ferske ansatte, ny kontrakter, lavere kostnad, billigere billetter. ;)

-A

Små fly kan moderselskabet vel også have, og de andre ting burde vel være mulige også? Jo samme fly, personalet kan vel være det samme, og på samme overenskomster? Eller accepterer fagforeningerne at man laver datterselskaber med dårligere overenskomster? Kontrakterne burde det som stort selskab da også være muligt at få til samme pris, alene med truslen om at lave et datterselskab? Så godt spm., men stadig lidt svært ved at se det.

Lars
 
Små fly kan moderselskabet vel også have, og de andre ting burde vel være mulige også? Jo samme fly, personalet kan vel være det samme, og på samme overenskomster? Eller accepterer fagforeningerne at man laver datterselskaber med dårligere overenskomster? Kontrakterne burde det som stort selskab da også være muligt at få til samme pris, alene med truslen om at lave et datterselskab? Så godt spm., men stadig lidt svært ved at se det.

Lars

Ja, store selskap og gamle nettselskap kan da ha små fly, se bare på SAS og andre her i Europa.

Poenget var vel at de har en mye bedre tjeneste til å betjene mindre ruter ut av hub'ene til selskapet de opererer for.

Det ser tydelig ut som man aksepterer det aller meste om vi ser hvordan slike regionals opereres rundtom, det er jo tyning av mannskap i alle ledd for relativt små penger (ref Colgan Air i New York nylig, og flere andre tilsvarende).

Og nei, de store selskapene har ikke greidd å operere disse feeder-tjenestene med samme kostnadsnivå med å bruke eget personale med lang ansenitet og "gamle" kontrakter, som er nettopp hvorfor disse regionale har oppstått.

Og alt dette medfører til syvende billigere billetter til de reisense, siden de viser at alt dette med sikkerhet, erfaring og ryddige operasjoner ikke er så viktig bare man sparer en femtilapp.

-A
 
Ja, store selskap og gamle nettselskap kan da ha små fly, se bare på SAS og andre her i Europa.

Poenget var vel at de har en mye bedre tjeneste til å betjene mindre ruter ut av hub'ene til selskapet de opererer for.

Det ser tydelig ut som man aksepterer det aller meste om vi ser hvordan slike regionals opereres rundtom, det er jo tyning av mannskap i alle ledd for relativt små penger (ref Colgan Air i New York nylig, og flere andre tilsvarende).

Og nei, de store selskapene har ikke greidd å operere disse feeder-tjenestene med samme kostnadsnivå med å bruke eget personale med lang ansenitet og "gamle" kontrakter, som er nettopp hvorfor disse regionale har oppstått.

Og alt dette medfører til syvende billigere billetter til de reisense, siden de viser at alt dette med sikkerhet, erfaring og ryddige operasjoner ikke er så viktig bare man sparer en femtilapp.

-A

Er sådan set heller ikke i tvivl om, at det er en god idé, siden en del gør det. Hvis ikke, så fandtes de vel ikke.

Så er det modsatte spørgsmål: Ville SAS have en fordel af at oprette et "Scandinavian Regional" som kunne feede ind? Ville nok især være aktuelt med feed indtil IC-fly i Kastrup, vil jeg tro.

Lars
 
Er sådan set heller ikke i tvivl om, at det er en god idé, siden en del gør det. Hvis ikke, så fandtes de vel ikke.

Så er det modsatte spørgsmål: Ville SAS have en fordel af at oprette et "Scandinavian Regional" som kunne feede ind? Ville nok især være aktuelt med feed indtil IC-fly i Kastrup, vil jeg tro.

Lars

SAS havde vel SAS Commuter i gamle dage?
 
Jeg tror også vi kan si at ulike skatteregler teller med når et datterselskap blir opprettet.

Samt noen regnskapsmessige forhold som jeg ikke skal forsøke og forklare.
 
Og Cimber.

Skjønner fortsatt ikke at det skal være mulig å kjøre på billigere kontrakter og sånt kun ved å skille ut en del av driften. Ut i fra den logikken vil det vel lønne seg å splitte selskapet opp i så små deler som mulig, noe som vel ikke er vanlig.

Pleier det å være slik at nyutdannede CC begynner i regionalbranchen av et selskap og avanserer etter hvert?
 
Og Cimber.

Skjønner fortsatt ikke at det skal være mulig å kjøre på billigere kontrakter og sånt kun ved å skille ut en del av driften. Ut i fra den logikken vil det vel lønne seg å splitte selskapet opp i så små deler som mulig, noe som vel ikke er vanlig.

Pleier det å være slik at nyutdannede CC begynner i regionalbranchen av et selskap og avanserer etter hvert?

Det efterlader jo moderselskabet med dyrere personale, og så er den del vel gået lidt af fløjten?

Lars
 
OK, men etter noen år vil jo også regionalselskapene sitte igjen med en god del CC med høy ansiennitet. Da forsvinner vel mye av den økonomiske gevinsten?
 
OK, men etter noen år vil jo også regionalselskapene sitte igjen med en god del CC med høy ansiennitet. Da forsvinner vel mye av den økonomiske gevinsten?

Med mindre jeg tar helt feil er vel regional-selskapene i mange tilfeller ganske andre selskap enn morselskapet og byr på å fly regionalrutene (Colgan for CO, Mesa for UA i Vest, osv, samt Cityline for LH), så blir de dyrere så kan da et annet selskap med lavere personalkost underby. Og sånn går stoldansen på sin gang for å sørge for at folk skal få sine billetter til 199,- til London eller hvor det er nå er de skal shoppe i helgen. :)

Og, det at nettverksselskapene blir sittende igjen med mer og mer dyre operasjoner trenger vi jo ikke se lengre enn til nesetippen for å se. SAS har lavere kost med WF, Cimber, osv. Så da må det spares enda mer, så alle kan konkurrere.

Dette er vel det andre på forumet her som kan mye mer om, feks avdelingen i Berlin og andre økonomer.

Hvorvidt alt dette er sunt, bra eller vettugt på lang sikt er jo en annen debatt vi har her på forumet en gang eller to i året, hvor vi nyfrelste kapitalister a la Someone på ene siden og folk som har sett glanstiden i flyindustrien på andre siden.

-A
 
Med mindre jeg tar helt feil er vel regional-selskapene i mange tilfeller ganske andre selskap enn morselskapet og byr på å fly regionalrutene (Colgan for CO, Mesa for UA i Vest, osv, samt Cityline for LH), så blir de dyrere så kan da et annet selskap med lavere personalkost underby. Og sånn går stoldansen på sin gang for å sørge for at folk skal få sine billetter til 199,- til London eller hvor det er nå er de skal shoppe i helgen. :)


-A

Nja, vil påstå at det vanligste (i hvertfall i Europa) er at regionalselskapet er heleid av moderselskapet, og da kan man vel ikke uten videre hente inn nye anbud og kaste "sine egne" på døra. Det føres jo til slutt tilbake til samme budsjett.

Cityline er heleid av LH, men LH har jo ei fin suppe av heleide, deleide og uavhengige RCer i Regionalalliansen
 
SAS havde vel SAS Commuter i gamle dage?
Var SAS Commuter eget selskap, eller var det bare en "avdeling" av SAS?

Annet eksempel i næreområdet er SunAir som flyr for BA.

I USA er det vel også noen av de små som har kontrakt med flere store?
 
Back
Top