Utfordringer i flybransjen

fuglern

ScanFlyer Blue
Med alt styret rundt SAS om dagen har jeg gjort noen tanker om hva disse problemene egentlig skyldes. Det er jo ikke bare SAS som sliter av flyselskapene, har sett mange andre selskaper slite med de samme problemene i en årrekke. Samtidig reiser vi stadig mer, både nordmenn og andre. Hvorfor klarer ingen så få selskap å tjene penger i et stort og voksende marked? Svaret er nok enkelt – flybillettene er for billige. I alle fall for billige for noen, og interessant nok er det stort sett lavprisselskapene som klarer å tjene penger. Så kanskje ikke svaret likevel er at flybilletter er for billige – men heller at folk ikke har høy nok betalingsvillighet i forhold til de ulike produktene som tilbys. Er det da flyselskapene som velger feil strategi – eller kan det være “oss reisende” som må vekkes opp litt?
Det hender undertegnede nyter noen av de tilbud Oslo har å by på – for eksempel et besøk på pub eller en middag et egnet sted. Som bosatt et godt stykke nord-øst i byen må det da tas alternative transportmidler for å komme seg hjem. Alternativene står da som regel mellom nattbuss og taxi. Produktene her skiller det en god del på. På den ene siden være avhengig av fastsatte tidspunkt og stoppesteder, oppleve mye sosial “omgang” med andre mennesker i kanskje ikke verdens mest sympatiske humør, og måtte kjempe for et sete hvor knyttnevetesten definitivt ikke ville blitt bestått – til å sitte ensomt men behagelig i skinnsetet bak i en Mercedes og bli fraktet fra dør til dør. Behovet for å bli fraktet hjem dekkes, men opplevelsen er nok nokså ulik. Det samme er prisen. Taxituren koster kjapt 10-gangeren sammenlignet med bussen, og mang en gang tenker jeg på om det virkelig er verdt det (dagen derpå altså – i det valget besluttes ser man ingen reelle alternativ).
Mitt poeng – markedet er villige til å betale for det man får – eller betale for noe “ekstra”. Etter min mening er det uforståelig hvordan flybransjen har kommet i en situasjon hvor pris er eneste konkurransefaktor. For en “vanlig” reisende, dvs fritidsreisende uten spesielt interesserte (som er på flyprat) eller de som reiser mye i tjeneste (som jo også er veldig viktige for flyselskapene) - er man hysterisk opptatt av den billigste flybilletten…..samtidig som man aksepterer å betale mer for å få parkert bilen i nærheten av OSL enn det flyreisen koster…..og aksepterer at en pils eller to mens man venter koster mer enn på det hotteste utestedet i Oslo…(men er man på tur så er man på tur…koste hva det koste vil…..men flybilletten fikk man jo billig da)…..og prisene på denne “tax-free’en indikerer at det er ikke mye tax fritt å snakke om her…. Det spesielle er at når jeg drar på tur så tjener alle involverte gode penger….utenom flyselskapet. Er det sånn vi vil at det skal være….eller er det bare “blitt sånn”?

Det er derfor positivt – etter min vurdering – at SAS nå kommer opp med forslag som gir reisende noe ekstra – som folk setter prise på - og som man må læres opp i at det koster. Man får det man betaler for er et gammelt jungelordtak. Så jeg sier jatakk til lounge på innenlands…..fast track…..og gjerne også mer. Hva med “kantine” for de som ikke reiser på de absolutt billigste billettene…..med normale priser. Mulighet for parkering som koster mindre enn flybilletten…fordi det er “inkludert” i det man bruker aller mest tid og ressurser på når man planlegger reiser – flybillett. (Mener ikke at parkering skal være gratis…men hva med litt mer normale priser på det). Hva med å slippe å stå i laaange køer for å få sjekket inn…..eller komme gjennom sikkerhetskontrollen. Hva med å virkelig relansere service for majoriteten av de som reiser….så får de som ikke ønsker annet enn billig billett finne seg i å stå i kø, sitte trang, kjøpe overpriset mat og drikke osv. Hva med å få noe av den betalingsvilligheten folk faktisk har – men som de av en eller annen grunn ikke ønsker å bruke på flyselskapet – til faktisk å brukes på selve reisen.

Vi reisende har et ansvar – og “transportøren” har en ansvar. Hvordan vil vi reise….og hvordan vil det enkelte selskap framstå? Jeg taler hverken Norwegians eller SAS’s sak – men er vi tjent med at det ene skal stå som en etterligning etter det andre?
 
Du har glemt et par viktige momenter:

- Det er en folkerett at det skal være billigere å handle en helg i London en det koster å komme seg fra døren hjemme til flyplassen.

- Aviser, prioritert boarding, gardin og sånt er førsteklasse. Det er bare for rike folk.

- Et marked vil alltids domineres av førstemann til bunns.

-A
 
Vi reisende har et ansvar – og “transportøren” har en ansvar. Hvordan vil vi reise….og hvordan vil det enkelte selskap framstå? Jeg taler hverken Norwegians eller SAS’s sak – men er vi tjent med at det ene skal stå som en etterligning etter det andre?

Hei!

Tar ofte drosje hjem, jeg også. Dyrt, men veldig makelig.
På tilsvarende måte velger jeg mine flyreiser. Kan jeg ungå grytidlig avgang, betaler jeg gjerne ekstra for det. Kan jeg velge et selskap som gir meg fordeler som fast track og lounge, gjør jeg det selv om det er litt dyrere. Skal jeg reise langt, betaler jeg gjerne ekstra for litt mer komfort og service. Det er meg, andre har andre prioriteringer.

Å overføre det, å velge mellom produkter tilbudt, til å legge ansvar for flyselskapenes drift og økonomi til de reisende blir dog noe søkt. Selskapene tilbyr produktet, markedet svarer med å handle eller å la være. Hvis ingen handler produktet er det for dårlig eller prisen feil og kan ikke produkt eller pris endres, er det ikke liv laga for selskapet.
 
Kan ikke produktet eller pris endres, så er det ikke liv laga.

Helt enig. Poenget mitt er - det må bli mer tydelig hvilket produkt man faktisk kjøper/betaler for. Samt - kanskje er flyprisene greie, men hvorfor i all verden aksepterer vi en halvliter til kr 90,- ("taxfree"), eller overpriset taxi med khat tyggende sjåfør. Markedet tar feil....så enkelt mener jeg det er. Vi må skjerpe oss. Tilbyder må klargjøre sin profil (fordeler etc), men vi må også bruke hue... (dvs tenke over at et par pils på Gardermoen etc koster vel så mye som booke en ordentlig billett - og det er jo reise man egentlig skal). (Så må selvsagt selskapene kvitte seg med døukjøtt og levere ihht vanlig samfunnsstandard)
 
Kan ikke regulere markedet på dette mikronivået. Tror flybransjen må se hen til skipsfarten. Konnkurranse, flagging og dereguleringer har der ført til at det omtrent ikke lenger finnes norske, europeiske eller amerikanske sjøfolk innen internasjonal tank, bulk og containerfrakt. Samtidig finnes det norske sjøfolk inne spesialsegmenter som offshore supply, ferjer og skip som går i fast trafikk mellom norske havner. Delvis, som innen supply, skjer dette med statlige støtteordninger som nettolønnsordningen.
Reguleringen skjer gjennom krav til hvilke skipsregistre båtene er registrert i. For dem som ønsker reguleringer inne luftfarten kan dette være veien å gå for å sikre norsk mannskap på norske fly. Altså at en stiller krav om norsk mannskap på fly som flyr i Norge og krav om at fly som skal fly mellom norske flyplasser må være registrert i Norge.
På internasjonal flygninger tror jeg utviklingen ikke er til å stoppe. Her vil en se at flyselskapene vil etablere seg i lavkostland og fly med personell derifra. Like det eller ikke. Om 10-15 år er det asiater fra lavkostland som bemanne de aller fleste langdistanseflygningene er min spådom. Kampen tror jeg vil stå om å opprettholde norsk besetning på flygninger i Norge. For det vil komme et press om billigere arbeidskraft på de nasjonal rutene også. Spørsmålet er om myndigheten en er villig til å stå imot det.
 
Men hva skjer når arbeidstagere fra disse "lavkostlandene" også begynner å kjempe for bedre lønn og betingelser?
Det ser man jo har begynt å skje i Kina og det er vel bare et tidsspørsmål før det skjer i mange andre land.
 
Det skjer i en rekke land,Kina,Filippinene og Sør-Korea, men det samme skjer også her på berget, så forskjellen blir ikke nødvendigvis mindre av den grunn, men det er klart at f.eks grekere vil nok bli mer ettertraktet etterhvert....
 
Back
Top