• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS legger ned SAS magasinet

adressa

ScanFlyer Silver
I dagens utgave av Dagens Næringsliv står det at SAS skal legge ned sin norske inflight magasin. Siste utgave blir i november. Etter den dato vil vi kun å finne bladet "Scanorama" i lommen på seteryggen
 
Synd, men fornuftig. Har ikke skjønt hvorfor SAS har hatt et eget magasin i Norge, men ikke andre steder. Holder uansett greit med Scanorama
 
det har vært en lang diskusjon internt. Det er lenge siden de tilsvarende magasinene i Sverige og Danmark forsvant, så det var vel en naturlig konsekvens at også SAS Magasinet forsvinner. Uten at jeg vet noe om tallene, vil jeg regne med at de generlet sviktende annonseinntektene for alle trykte medier også har hatt en finger med i spillet. Det ryktes om lokale sider i Scanorama, men vi får se hva som skjer med den blekka der (som egentlig har blitt ganske fin). Nå får jo alle SAS-passasjerer på norsk innenriks også gratis DN og DB, så da skulle det vel være bra med lesestoff for folk ombord.
 
Synes det er synd, da SAS Magasinet appellerer mer til meg enn hva Scanorama gjør. Det er faktisk Norges kanskje beste reisemagasin som nå legges ned. Perspektiv er for så vidt bra, men blir litt lillebror mot SAS Magasinet, og Norwegian sitt er dessverre ikke i nærheten.
 
Det giver vel meget god mening ifm. Core-SAS ikke at have et magasin for kun et enkelt land - specielt hvis det er forbundet med en omkostning at holde det i live.

Et magasin (Scanorama) burde være fint dækkende for SAS. Og som CK skriver, så får man jo også gratis aviser ombord, så læsestof burde der være nok af.
 
Fornuftig, har aldri skjønt vitsen med det uansett, og innholdsmessig har det heller ikke vært mye å skryte av. Scanorama derimot er i verdensklasse.
 
Forståelig at SAS magasinet legges ned , personlig mener jeg magasinet har vært rimelig bra i alle år det har eksistert.
Det er jo mulig at Scanorama kan bli enda bedre når ressursene fokuseres mot et magasin.
 
Det giver vel meget god mening ifm. Core-SAS ikke at have et magasin for kun et enkelt land - specielt hvis det er forbundet med en omkostning at holde det i live.

Et magasin (Scanorama) burde være fint dækkende for SAS. Og som CK skriver, så får man jo også gratis aviser ombord, så læsestof burde der være nok af.

Nå kommer det frem i DN-artikkelen fra informasjonssjef Johansen i SAS Norge at kostnadene ikke har vært de helt store, så det er ikke mye man sparer ved nedelggelsen. Husk det er også en markedsverdi i å ha et slikt magasin som i stor grad presenterer SAS' norske destinasjoner. Innenriksmarkedet i Norge er jo mye større enn i Danmark, og også enn i Sverige, og nettopp derfor mener jeg magasinet har en verdi for SAS, som man nå mister. Scanorama vil ikke dekke dette hullet som oppstår på samme måte. Bare legg merke til hva som leses av norske passasjerer ved neste SAS flight med begge magasinene i stollommen; Scanorama eller SAS Magasinet. Tør vedde ganske mye på at SAS Magasinet er det foretrukne magasinet.
 
Tør vedde ganske mye på at SAS Magasinet er det foretrukne magasinet.

Jeg tør til gengæld også vædde på at der ikke er en eneste kunde, der vælger at købe sin SAS billet fordi der er et norsk magasin ombord. Det kan godt være der er nogle der vil brokke sig i starten, men sådan er det altid når ting ændres. I praksis får det ingen betydning.

Hvis markedet var som det var i "gamle dage" så kunne det give fin mening at tillade sig den ekstra luksus at målrette et blad til hvert marked, men verden er en anden idag.

Jeg synes ikke det giver nogen mening at have magasiner for hvert land. Om det er indenrigs eller ej - er for såvidt ligegyldigt. Alle de svenskere der flyver ud af Sverige har vel lige så stort behov for noget læsestof som hvis de havde fløjet indenrigs.

Scanorama er et ganske godt magasin og ift. mange andre har stadig langt foran med både dette fælles-magasin og gratis aviser. Og man kan jo forestille sig, at man vil sætte ekstra fokus på Scanorama når det er alene på "markedet".

Beslutningen passer super fint til Core-SAS, hvor ting skal gøres mere enkle og strømlignede landene i mellem.

Nu mangler vi bare at turen kommer til BOB/Catering, så der kan laves nogle mere simple og ensformede koncepter, men det er jo selvfølgelig lidt OT.
 
Er det noen som vet om forbudet mot alkoholreklame i Norge vil ha noe å si for distribusjonen av Scanorama? Jeg registrerer at Scanorama ofte er i stollommen også på innenriksflygninger i dag, så det er ikke sikkert at det er noe reelt problem.
 
Er det noen som vet om forbudet mot alkoholreklame i Norge vil ha noe å si for distribusjonen av Scanorama?

De har kommet inn under samme unntaksregel som andre utenlandske magasiner. Du kan lese mer om det i denne DN-artikkelen fra 2007:
http://www.dn.no/vinguiden/article1097431.ece

Fra juni kan norske vin- og brennevinsimportører lovlig reklamere for sine varer overfor passasjerer på SAS Norges innlandsflyvninger. Bransjen fryder seg over en ny reklamekanal.
 
Det er vel kanskje tvilsomt om man får beholde dette unntaket hvis man begynner med lokale sider.
 
Jeg tør til gengæld også vædde på at der ikke er en eneste kunde, der vælger at købe sin SAS billet fordi der er et norsk magasin ombord.

Det har du nok helt rett i, men det var heller ikke mitt poeng. SAS Magasinet er en markedsføringskanal som kan generere trafikk i større grad på SAS sitt innenlands nettverk enn hva jeg tror Scanorama vil gjøre i form av flotte reiseartikler som inspirerer og fører til reiselyst. Dette er dels fordi man mister mange lesere pga språk og dels fordi Norge har så mange spennede innenlandsdestinasjoner at et magasin produsert i Stockholm med fokus på hele SAS' rutenett ikke vil kunne gjøre samme jobben for norske SAS destinasjoner som SAS Magasinet har gjort frem til i dag. Sikkert mange som er uenige med meg i dette, men det er jo hele moroa i et forum...

Jeg kommer uansett til å savne SAS Magasinet!
 
Back
Top