Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2008, 00:37   #1
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Default BSSW på tur til Lisboa

Etter at AirbusTero bare brukte 20 min på å løse gåten, så må man vel nesten bare begynne på triprapporten.

I midten av september så begynte det å klø etter å reise på tur igjen, og jeg kjente at jeg ikke ville klare å vente til januar og SEA. Så da var det å kikke litt rundt og se om man fant et sted man ikke hadde vært før, og som hørtes interessant ut. Og man endte da opp med LIS. Fikk samtidig ideen om å holde det skjult og la dere gjette her på forumet 23/9 ble billetten bestilt hos et voksende firma med hovedkontor i Mosjøen, og avdelingskontor i både Thailand og Atlanta.

25/10-08
LH 3161
D-AEWE BAe 146-200
Sete 10A

Prøvde å sjekke inn dagen før, men fikk beskjed om at den ikke fikk det til. Så da var det bare å komme seg til SVG tidlig nok til å kunne finne et ”godt” sete om bord i Eurowings sin BAe 146. Hadde tenkt å velge 18A (nest siste rad) i den Bae 146-300 som var satt opp, og ble litt overrasket da rad 16 var nest siste rad. Valget ble da selvsagt 16A, for å ha litt bedre skulderplass, da det er kun 2+2 på den og siste raden, mot 3+3 i resten.

På automaten så ville jeg sjekke inn helt til LIS, men siden jeg hadde valgt FRA i stede for LIS, så fikk jeg ikke lov til det. Fikk heller ikke sjekket inn bagasje på automaten av en eller annen grunn. Gikk bort til bag-drop for å få sjekket inn kofferten, hvor da alt det andre også ble ordnet, og man gikk glad og fornøyd videre

I sikkerhetskontrollen ble jeg den lykkelige vinner av en ekstra sjekk! Men det gikk fort og smertefritt, slapp til og med å løfte på beina for å sjekke etter metall der. Så var det inn og gjennom tax-free’en, for å sjekke om de hadde noe av interesse. Ingenting handlet der denne gang, men bare vent til man kommer tilbake igjen… Resten av tiden gikk til å kikke litt på nettet og knipse et bilde eller to av PH-BGE som skulle til AMS igjen. PH-BGE er en nyfødt og ikke mer enn 2 måneder gammel B737-700, tilhørende hos KLM.

Så kom Eurowings inn med D-AEWE, som da altså er en 146-200, og parkerte på gate 11.

Boarding begynte i god tid før oppsatt avgangstid, som var kl 1255. Jeg leverte pass og bording kort til han på gate (fikk det selvsagt tilbake!) og gikk videre, men så hørte jeg at han ropte på meg og kom med beskjed om at jeg hadde blitt flyttet på. Havnet da altså på sete 10A. Alle var om bord før kl 1255, men pushback ble ikke før noen min over 13, uvisst hvorfor. Knyttnevetest foretatt og funnet bestått, skulder-/hoftetest også fortatt og funnet ikke bestått.

Vi tok av på RWY 18 og satte kurs mot FRA. Gikk en god stund før CA’ene begynte med utdeling av mat. Da de endelig kom til meg så fikk jeg valget mellom ost eller skinke sandwich, valgte det første og det smakte godt det. Drikke ble et glass med cola og et med OJ. Sammen med sandwichen så lå det en liten sjokolade.

Da vi nærmet oss FRA så så jeg ut og ned på bakken og så at husene var klynget godt sammen, men med jorder eller åser i mellom. Litt sånn morsomt syn.

Så lite og ingenting mens vi landet, da kapteinen ville ha full flaps. Da vi hadde kommet til fjernpark, så skjedde det noe merkelig….ingen reiste seg! Alle satt pent og ventet på at bussen skulle komme. Kan godt være at CA hadde sagt over PAen at bussen ikke var på plass, uten at jeg fikk det med meg. Men uansett så var det merkelig å se… Det så ut til at det var et belegg på rundt 60% på denne flighten.

Kapteinen glemte å skru av setebelte lyset etter take-off, og det stod på hele turen til FRA, hvor han husket å skru det av etter at vi hadde parkert.

25/10-08
LH 4536
D-AIRO A321-131
Sete 25A

Etter å ha vært på FRA i over 6 timer, hvor det også ble en guidet tour rundt på flyplassen, så ble det tid for å komme seg videre til LIS. Avgang var satt til kl 2145, men bordingen begynte ca en halvtime før pga bussing. Gate var A42, som er helt ytterst i pir A.

Fikk lov til å beholde det valgte setet denne gang. CA kom i gang tidligere denne gang og vi fikk maten servert på fat…. Brett i alle fall. Hadde trodd at jeg ville få det samme som på vei til FRA, men ble positivt overrasket med kylling i det jeg tror var chilisaus, med grønnsaker og ris. Uansett, godt var det, og borte ble det. Fikk ikke tatt noe bilde, da jeg trodde, som sagt, at det skulle bli det samme som til FRA. Og kameraet lå godt forvart oppe i hattehyllen. I tillegg til kyllingen så var det også et rundstykke, 2dl vannflaske og en sjokolade til dessert. I tillegg så ba jeg om å få et glass med cola og et med OJ. Sjekket om jeg fikk inn knyttneven mellom kne og stol foran, og kom frem til at knyttneven så vidt fikk plass, bestått under tvil. Skulder-/hoftetest bestått. Belegg på denne flighten var vel på 80-90%.

Turen nedover gikk fint, fikk sovet en liten stund før man våknet 20min før touch-down. Lyset var dimmet, så det hjalp på det. Utsikten de siste minuttene var nydelig, man så masse lys som gikk i alle retninger (les gater) med mørke i mellom og da man nærmet seg sentrum så var det et stort hav av lys. Som sagt, nydelig.

Landet rundt kl 2310 lokal tid og ved gate noen få min senere. Tok noe tid før bagasjen var på båndet, så man var vel ute av terminalen rundt da vi skulle ha landet. Så da var det bare å hive seg i en taxi og komme seg til hotellet og sengen. Og den sengen kommer glatt på andre plass, når det gjelder hardhet, av de sengene jeg har prøvd. Første plass går fremdeles til sengen jeg hadde da jeg var i DUS i sommer. Tredje plass går til sengen jeg hadde på AMS i sommer.

Da var man godt i gang med triprapport, neste del kommer når jeg har fått kommet meg hjem. Håper jeg har den klar innen helgen. Og da har man fått prøvd et nytt selskap, TAP Air Portugal, og ny flytype, A319.

Jeg vil takke LN-KEH og Learjet for tips og hjelp ved planleggingen av denne turen. Planen var egentlig å møte Learjet her nede, men han var så god at han ble sendt hjem tidligere Nei da, men han reiste hjem tidligere på dagen den 25.
Old 30-10-2008, 13:39   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: BSSW på tur til Lisboa

Hei, takker for fin rapport. Blir artig å høre hvordan TAP var. Hvis du hadde lest min tripreport fra et par år tilbake, så ville du ikke bli så overrasket over at det var varmmat FRA-LIS :-) Jeg var nesten enda mer overrasket over at til og med avec ble tilbudt. Absolutt verdt mellomlandingen ift om man reiser med SAS direkte.

http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=Lisboa

Last edited by AirbusTrond; 30-10-2008 at 13:42.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 19:36   #3
mikro
A330

Du kan glede deg til TAP Har flydd dem hele veien fra Oslo til Rio via Lisboa begge veier i C-klasse. Virkelig god service både i business og virka som det var bra i økonomi og Fin rapport forresten.

mikro is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 19:49   #4
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Og her er returen til SVG.

28/10-08
LH 2173/TP 576
CS-TTL A319-111
Sete 16F

Fikk heller ikke lov til å sjekke inn på nett dagen før denne gangen heller. Så man fikk komt til flyplassen i god tid før avgang, og sjekket inn. Hadde litt problemer med å finne frem på LIS, men fant da check-in desk til slutt. Og fikk sjekket inn og fikk sete 16F utdelt. Virket som hun som sjekket meg inn hadde en dårlig dag, for jeg hadde tenkt å spørre om å få et annet sete, men da jeg skulle til å si noe så så hun dumt på meg og spurte ”what?!”.

Fikk da kommet meg gjennom sikkerhetskontrollen uten nevneverdige problemer, så da var det bare å komme seg opp og få i seg noe mat. Hadde tenkt å bruke litt tid til å spotte, men med en ryggsekk på ryggen (med kamerautstyr), pc-bag og uhåndterbar jakke, så ble det ikke noe til det. Så jeg fant et bord og satte meg ned med pcen og surfet. Heldigvis så er det samme leverandør som leverer trådløst internett på flyplassen som på hotellet, og siden jeg husket brukernavn og passord derifra, så prøvde man det…..og vips, gratis internett

Der satt man til det var på tide å gå til gate, som var gate 17, og vente til de skulle begynne med boarding. Der stod LH med en av sine A321 og som skulle til FRA. Denne maskinen ble vel en time forsinket i forhold til plan. Da den var ferdig boardet så ble det pushback og den ble dyttet bakover og til venstre. Fra høyre kom da CS-TTL, som skulle frakte meg og mange andre til FRA, og parkerte på gaten. Så taxet LHen forbi bak TAPen og reiste. CS-TTL er en spesiell maskin. Den er installert med en GSM-basestasjon og man kan ringe, sende sms og sjekke email o.l. Brukte ikke dette tilbudet så jeg vet ikke om det funket. Så heller ikke noen andre som brukte det. Men i en av hattehyllene, noen få rader bak setet mitt og på andre siden av midtgangen, så var det en SVÆR boks som jeg antar tilhører dette systemet. Fikk ikke tatt noe bilde av den.

Fikk utdelt mat som bestod av, et slags rundstykke med skinke som var blitt oppvarmet, og…..vet faktisk ikke hva jeg skal kalle den, men her er i hvert fall bilde av alt, pluss et eget bilde av hva det nå enn kan kalles. Pluss jeg ba om et glass OJ og et glass cola, som vanlig…

Rundstykket med skinke var veldig godt, så det forsvant fort Resten smakte det og, så det ble borte det og.

Det var litt turbulens i begynnelsen av turen og litt før vi landet på FRA. Kabinfaktor var vel rundt 70%. Fikk en gjeng med briter rundt meg som holdt på litt frem og tilbake. En av dem byttet vel sete 2 eller 3 ganger. En gang var han på 18C(tror jeg det var), så var han plutselig på 17F (altså rett bak meg) før han endte opp i sete 16D. Kameraten hans foran meg valgte å vippe opp armlenene på 15DEF og la seg til å sove.

Kom oss da ned på FRA og taxet inn til gate A38. Fikk komt meg inn og kom meg til nærmeste transfer check-in som jeg måtte innom, pga hun på LIS ikke kunne sjekke meg inn helt til SVG…. Ble 30-45 min ventetid der pga noen spansktalende som skulle til Mexico hadde fått noen problemer, tror det var snakk om at de hadde mistet flighten sin av en eller annen grunn. Mat voucher fikk de i hvert fall og låne en telefon for å ringe å si at de kom senere frem. Fikk sjekket inn og valgte sete 16A denne gang også. Så var det bare å sette seg ned med pcen og vente.

28/10-08
LH 3162
D-AEWP BAe 146-300
Sete 16A

Etter å ha ventet et par timer så beveget jeg meg bortover til pir B og til gate B07 som vi skulle busses ut ifra.

Vel fremme ved flyet så ble det å komme seg om bord og svinge til venstre(!) og finne setet sitt. Denne gang fikk jeg lov til å beholde det valgte setet. Men det skulle vise seg at 16A om bord i denne 146-300en var på en rad med 3+3. Men dette setet var bedre enn 10A på vei ned, følte at det var bredere og ikke så oppi veggen som på vei ned. Knyttnevetesten bestått, men skulder-/hoftetesten fikk ikke bestått, selv om den var bedre enn 10A på vei ned. I motsetning til TAP sin A319 så slapp jeg å bøye meg ned for å kikke ut vinduet, så nakken fikk slappet noe mer av. Belegget så ut til å være rundt 50%.

Mat fikk man denne gang også, og den bestod, som på vei ned, av et valg mellom oste- og skinkesandwich. Valgte skinke denne gang for å prøve hvordan det smaker, og godt smakte det. Valgte som vanlig et glass OJ og et glass cola. Men det virket ikke som om flyvertinnen forstod helt hva jeg mente, for jeg fikk 2 glass med OJ og ett glass med cola.

Den observante vil legge merke til at OJ’en i det ene glasset er lysere enn det andre. Det er fordi at når flyvertinnen hadde tømt restene av kartongen i glasset så fylte hun på med vann i stedet for mer jus… Den observante vil også se at ved siden av sandwichen så ligger den delen som skal holde bordet oppe når det ikke er i bruk. Den var løs, og da jeg tok ned bordet så kom den med. Det viste seg at mutteren på baksiden var borte, så det gikk ikke å få festet den igjen.

Landet på RWY 18 og taxet inn til gate 11, hvor det så bar videre til tax-free butikken. Da jeg kom ned til bagasjebåndet så var allerede bagasjen på båndet og så akkurat at kofferten min forsvant inn i hullet i veggen etter å ha hatt minst en runde. Så var det å plukke den opp på neste runde før man gikk gjennom tollen, som hadde stilt mannsterke opp med 4 tollere, og ut og betale Europark 400 spenn og begynne kjøreturen hjem.

Det ble 2 nye flytyper på denne turen, BAe 146-300 og A319, pluss nytt flyselskap, TAP. Kan vel si at jeg er greit fornøyd med TAP. Men er ikke helt fornøyd med A319 siden jeg må bøye meg ned litt for å kikke ut vinduet. Det positive er da at når jeg la ned ryggen å kunne jeg enkelt se rett ut vinduet, og det at TAP har skjermer i taket for hver 3 eller 4 rader som i begynnelsen og slutten viste flightinfo (som høyde, fart, osv…). BAe 146-300 var jeg ganske fornøyd med totalt sett, men var jo klar over at de er trange når man sitter 3+3, så det kan vel egentlig ikke trekke ned på opplevelsen.

Takk for lesingen.
Old 30-10-2008, 20:53   #5
pgaa
ScanFlyer Molded

Flott rapport !
Old 30-10-2008, 23:03   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for rapporten, spesielt morsomt å høre fra Eurowings og TAP. Hva slags rundtur var du på i Frankfurt? Det virker ellers som om Lufthansa har servering på brett på ruter sørover, jf. en annen rapport her på forumet på en reise til Barcelona. Ellers minner den øvrige serveringen mistenkelig mye om den serveringen jeg fikk hos Lufthansa, omtalt i denne rapporten. Den siste sandwichen så unektelig ganske industriell ut.
Old 30-10-2008, 23:54   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Takk for rapporten, spesielt morsomt å høre fra Eurowings og TAP. Hva slags rundtur var du på i Frankfurt? Det virker ellers som om Lufthansa har servering på brett på ruter sørover, jf. en annen rapport her på forumet på en reise til Barcelona. Ellers minner den øvrige serveringen mistenkelig mye om den serveringen jeg fikk hos Lufthansa, omtalt i denne rapporten. Den siste sandwichen så unektelig ganske industriell ut.
Denne rundturen. Skal få ut bilder derifra en gang i (forhåpentligvis nær) fremtid. Er fordel der er å kunne en HEL del mer tysk enn det jeg kan.

Den siste så vel ganske industriellaktig ut ja, virker egentlig som om de bare hadde "slengt" på noe salat og skinke. MEN den smakte ikke noe særlig industriell aktig.
Old 30-10-2008, 23:58   #8
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Hei, takker for fin rapport. Blir artig å høre hvordan TAP var. Hvis du hadde lest min tripreport fra et par år tilbake, så ville du ikke bli så overrasket over at det var varmmat FRA-LIS :-) Jeg var nesten enda mer overrasket over at til og med avec ble tilbudt. Absolutt verdt mellomlandingen ift om man reiser med SAS direkte.

http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=Lisboa
Var innom og leste rapporten din under planleggingen, men da var ikke fokuset på mat

Er meget mulig at jeg burde vite hva "avec" er for noe, men kan ikke si at jeg kommer på det akkurat nå

Takk for alle svar
Old 30-10-2008, 23:59   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Er meget mulig at jeg burde vite hva "avec" er for noe, men kan ikke si at jeg kommer på det akkurat nå
Sprit til kaffen (Cognac, likør, el.).. Tror jeg??
Martin is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2008, 00:02   #10
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Sprit til kaffen (Cognac, likør, el.).. Tror jeg??
Ok, men da er det ikke et must for meg å vite det medlem av "indremisjonen" visstnok jeg... Drikker ikke kaffe engang.....
Old 31-10-2008, 00:06   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Nei, jeg drikker heller ikke så mye kaffe til spriten

La merke til at du skrev at det var vrient å finne innsjekk.. Har selv vært i LIS en gang (ufrivillig), og syntes måten en del av bl.a. innsjekk- og billettskranker var plassert på, var noe av det merkeligste jeg har sett på en flyplass... Oppdaget ikke noe speselt system, men var ikke verre enn at jeg fant både CO sitt billettkontor, og SAS sin innsjekk, og kom meg hjem
Martin is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2008, 09:59   #12
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Er egentlig vant med at check-in ligger mer eller mindre rett inn av døren og ikke inn, opp en liten rulletrapp, forbi en sikkerhetsvakt (som skal sørge for at det kun er reisende som kommeer videre) og til høyre inn til check-in området.
Old 31-10-2008, 10:03   #13
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Mulig at de glemte å slå av "fest setebeltet" på turen til FRA, men det er også mulig at Eurowings følger LH og lar det være på hele flighten som prosedyre.

Lenge siden man har vært i Lisboa gitt, er vel 12 år siden. Kanskje man skulle tatt seg en tur igjen
CFM is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2008, 11:18   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Kjempefin rapport

Virket som det var god service på flyene. Overraskende at LH serverte varm mat FRA - LIS.
Jeg trodde at OJ var en alkoholholdig drink, men lærte nu at det står for Orange Juice

Hvordan var Lisboa? Hvis du har noen bilder hadde det vert fint

Hilsen Fredrik
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2008, 19:23   #15
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Mulig at de glemte å slå av "fest setebeltet" på turen til FRA, men det er også mulig at Eurowings følger LH og lar det være på hele flighten som prosedyre.
Det synes jeg er en dårlig prosedyre. Jeg tror en slik prosedyre vil gjøre at folk tar lettere på det at skiltet er på, og færre vil være fastspent hvis det skulle komme turbulens. Hvis det hadde vært av og blitt skrudd på hvis det kommer noe turbulens, som et ventet av cockpit, vil flere være fastspent pga at de forventer turbulensen.

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Lenge siden man har vært i Lisboa gitt, er vel 12 år siden. Kanskje man skulle tatt seg en tur igjen
Det vil jeg absolutt anbefale

Posting Rules