Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-04-2008, 12:32   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Oslo-Beijing og hjem igjen for 20.000 poeng

Onsdag 23.04

Da var det klart for å svi av noen få EB-poeng til Kina. Det lave poenguttaket skyldes Valentines-tilbudet fra SAS, som jeg heldigvis fikk benyttet meg av. Onsdag ettermiddag var det pakking og ordning før man satte seg på Flytoget til Gardermoen. Sjekket inn på automat, så passet ble registert ved Bag drop. Synes det er litt ekstra stas å skulle reise såpass langt, og det rare var at fyren som sjekket bordingkortene ved inngangen til utland også kommenterte "oj - helt til Beijing". En litt kjedelig forkjølelse med hoste og tilhørende lett feber gjorde meg litt redusert, men to 0,6 Ringnes ved gate gjorde meg litt lettere til sinns. Da klokken var ganske nøyaktig 30 min til avgang takset omsider 737-800 maskinen inn til gaten vår. Jeg hadde bare 40 minutter connection på Arlanda, noe jeg ikke er helt sikker på om jeg bestemte selv da jeg booket. Hadde foretrukket noe lengre tid. Var derfor opptatt av at boarding gikk på tiden, og at det ikke ble forsinkelser. Alle var om bord kl 2100. Det var ledig midtsete, og mannen ved 19 A satt og bladde i en Beijing-guide. Og ikke helt ulogisk: Han skulle samme vei. Akkurat i det vi hadde startet på en liten samtale, kom det fra kapteien: Vi har dessverre et lite tekisk problem. Det mangler noen skruer oppe på vingen. Han visste ikke hvor lang tid det ville ta å fikse.... :-(. Det var en helvetes dårlig beskjed å få. Min sidemann sa fra med en gang til flyvertinnen at vi skulle videre til Beijing. Da sa hun noe sånt som "oj, hva gjør vi da...?" Synes dette var et litt merkelig svar - jeg trodde i første omgang det var noe de sjekket med en gang det ble klart at det ble forsinkelser (?). Hun skulle si fra. Litt ettter kom det beskjed om at arbeidet med å feste løse skruer ville ta 10-15 minutter. Det gikk litt mer tid. Deretter kom kapteinen på nok en gang (bra med informasjon) og sa at det nå bare skulle ta 10 min med papirarbeid før vi kunne komme videre. Vi kom avgårde 40 minutter etter oppsatt tid. Ettersom flytiden var noe kortere enn oppsatt, hadde vi 10 minutter på å bytte fly... Den andre mannen som skulle til Kina hadde også vært framme i cockpit for å sjekke nærmere, og hadde fått beskjed om at det var fem stykker om bord som skulle videre til Beijing. Omtrent halvveis kom følgende beskjed: Når det gjelder de som skal til Beijing er det OK! Flyet venter. Stor lettelse på rad 19... Vi var bekymret for bagasjen, men det ble nevnt at de trolig også skulle få med denne. Flyturen ble selvsagt sterkt preget av vemmelige tanker på hva som ville skje dersom vi ikke rakk flyet. Sidemannen hadde bare tre dager i Beijing på sin ferie, og hadde en samboer som ventet der på ham. Og for meg ville det også bli svært kjedelig å får redusert oppholdet med en dag.

Vi landet ved gate 13 og vår 340 stod majestetisk parkert på 17, så det var en veldig kort overgang, heldigvis, for jeg hadde ikke mye lyst å springe over halve Stockholm med min hoste og dårlige dagsform.. Vi kom oss raskt ut og der stod det utplassert hyggelig personell som viste oss veien. En kjapp passkontroll og vi var om bord. Jeg hadde ved booking bestemt meg for sete 35A. Da jeg kom fram til setet satt det allerede en mann der, men med ledig sete ved siden av seg. Men jeg så også til min store glede at AB på 36 var ledige, så jeg satte med like godt på 36B uten videre diskusjon - ettersom jeg uansett var sistemann om bord. Vil tro at flyet var knappe 80 prosent fullt, det fantes et par 4-radere med bare 1 person. Det var behagelig å komme om bord, og artig å for første gang prøve SAS IC. Setet var ganske behagelig, og jeg synes plassen var absolutt grei nok. Vi stod litt ved gate før vi kom oss av gårde, så regner med at det var ca 20 min etter tid. Det var litt tekiske problemer med lys og skjermer, og man måtte gjøre tre forsøk før det hele ble restartet og leselys fungerte. Det aller første som ble delt ut var såvidt jeg husker innreisekort til Kina, og dette fylte jeg ut før alt annet. Enkel og grei sak. Deretter var det klart for servering av kveldens måltid. Det ble tydelig opplyst hvor mye alkohol man kunne regne med å få uten å betale - synes dette er litt "barnepikementalitet". Jeg trodde en drink etter maten var inkludert - men nei.. Menyen var om lag slik: Salat med søtpotet, kyllling med pasta (suprise!) og en ferdigpakket rabarbra "crumble" av hollandsk fabrikat. En enkel fransk rødvin til maten for min del. Salaten var håpløs - antar at de fleste trodde det var gulrot. Bare smakte på den. Kyllingen var tørr, men det var en bra mengde med pasta der, og sausen var ikke vond. Høydepunktet var desserten - litt rabarbara i bunn, mengder med vaniljekrem og en fin topping. Ellers var det godt med rundstykker å få til maten. Ved kaffetid kom de også fram med vogner med et skilt der det stod opplyst hva de hadde av sprit som kunne nytes til kaffeen. Jeg hadde 30 kr i smått så det ble en whisky denne gangen. Det var ikke mye de solgte av dette, så det ut til. Ellers gikk de i løpet av natten rundt med både vann, Twist (hvor det nå ikke er noen gode biter igjen..) og dessuten en runde med Polarbrød med reinsdyr (som ikke smakte noe godt). I galley stod det vann og Twist. Kunne de ikke unnet oss litt juice også? Frokost ble servert knappe to timer før landing. Det vanlige trøtte med marmelade og en svensk ostebit. Det som utmerket seg var en youghurt av finsk fabrikat som var meget god! Ellers svært varme rundstykker og kaffe i mengder. Vi landet om lag på tid og så var det en lang-lang taksetur før vi kom fram til den nye og smått fantastiske Terminal 3.

Terminal 3 er et fantstisk bygg - og det var virkelig artig å se den splitter nye konstruksjonen. Immigration var over på null og nix. Litt forvirrende var det dog at vi måtte ta tog før vi kom til bagasjeutleveringen. En forvirret svensk familie spurte meg om jeg visste, og jeg sa at vi nok måtte ta toget, ja.. Det var ikke lange turen, men det var ikke spesielt godt opplyst av vi måtte ta dette toget eller hvor vi skulle gå av. Det viste seg å være lett å forstå, ettersom vi fikk bekskjed om at alle måtte gå av ved første stopp. Og en stor glede for meg var det å oppleve at kofferten lå på båndet, slik at jeg slapp noe mer bryderi med dette. Om oppholdet i Beijing tar jeg ikke med annet enn at det var om lag som forventet..
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 22:19   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Oslo-Beijing og hjem igjen for 20.000 poeng

Takk for rapporten. Din erfaring med SAS IC høres omtrent ut som min egen. Synes godt at de kunne forbedret serveringen noe, og plassen er vel akkurat på gjennomsnittet. Med AVOD får SAS et meget bra underholdningssystem.

Hvordan var returen?
Old 02-05-2008, 00:04   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Og så var det returen - tirsdag 29. april. Avreise fra hotellet var ca 1110, og var vel ikke framme på flyplassen før 1230, ca 2 timer og 15 min før avgang. Trafikken i Beijing er ikke liten ! Ved innsjekkingen var det allerede samlet seg en god del nordmenn. Blant disse var en større sammensatt gruppe fra Nord-Norge, med stort sett godt voksne personer. Deretter var det en ny togtur til terminalen der SAS sine to fly stod.

Jeg hadde temmelig godt tid og fikk kjøpt meg noe japansk mat på en av restaurantene. Litt typisk kinesisk - først mange servitører som nærmest går oppå hverandre og ikke helt vet hva de skal gjøre. De er raskt på pletten, men når du skal be om en ny øl er de alle borte som dugg for solen... Ellers ble det kjøpt inn litt te i fine pakker. Hadde ellers inntrykk av at det meste av taxfree var ganske dyrt, uten at jeg sjekket veldig nøye. Ellers var jo det å vandre i den nye terminalen en opplevelse i seg selv.

Ombordstigning skulle være 1410, og det ble litt kø før det hele løste seg opp 1420 da det var klart for å gå om bord. Reisefølge fra Nord-Norge var godt representert, og hadde mange kommentarer som tydet på at det ikke var all verdens mest reisevante folk. En av de eldre kommenterte et par ganger at han piloten som gikk til det andre SAS-flyet (til Køben) måtte være norsk, fordi han tok med seg Dagbladet. Du verden, du verden!

Jeg tuslet meg ned til sete 37A. Det satt allerede en mann på B. Dessverre. Men flyet var smekk fullt, så her var det ingen bønn. Mannen var en svenske i slutten av 40-årene. Jeg kommenterte et eller annet om at det ikke var så god plass, men fikk et tamt "neeejj" tilbake... Greit nok - jeg hadde ikke spesielt mye annet på hjertet...

Avgang var presis på minuttet. Og så var det å vente på at flyet skulle komme i marsjhøyde - noe som jo tar litt tid... Crewet var for det meste svensk, såvidt jeg oppfattet. Min servitør var en litt eldre svensk mann. Ettersom dette var på dagtid ble man tilbudt en drink før maten, og hva annet enn GT kan man velge? Til dette ble det servert noen oreganokrydrede crostinis i en liten pakke.

Svensken i nabosetet bestilte "det samma". Og så fortalte han at han hadde forsøkt å kjøpe gin på taxfreen, men dette ikke lot seg gjøre, fordi man i Kina ikke kunne selge noe som var sterkere enn 40 prosent. Det stod 43 prosent på den ginen SAS serverer. Jeg kommenterte spøkefullt at han da vel måtte nøye seg med noe "kinesisk brygg", der han bare repliserte at han hadde kjøpt whisky i stedet. Det pussige var at dette var hele samtalen vi hadde under hele turen. Men slik blir jo det når man sitter med hver sine høretelefoner.

Videre ble det matservering. Og nok en gang er det kylling. Men maten var denne gangen laget i Kina, noe som gav en litt annen smak enn til vanlig. Den stadig dyrere risen ble servert ved siden av kyllingen. Til forrett ble det servert en salgs nudelsalat med sopp. Ble skuffet over at det ikke var dessert med på fatet, men i stedet fantes det som må være verdens minste Dove-sjokolade. Til dette valgte jeg denne gangen en hvitvin, en voiginer som egentlig bare smakte rart. På denne druetypen er nok Nicolaysen hos Arcus å foretrekke. Deretter var det klart for kaffe - og drinkvogn. Av en eller annen grunn hadde jeg lyst på litt mer å drikke, så det ble Drambuie og konjakk. Og nok en gang blir man avspist med en konjakk på 3 cl - 3 cl SAS - klarer dere ikke å finne konjakkflakser på 4 eller 5 cl??!

Jeg fikk faktisk sove litt på turen. Selv om jeg hadde vindusplass var det dessverre ikke mye å se - stort sett skyer helt til vi kom til vest for St. Petersburg. Ellers var det litt klassisk musikk, litt avislesing og så rakk jeg å se en amerikansk actionfilm - og det må være 10 år siden sist jeg har sett noe slikt. Grei tidtrøyte. Det var rolig under hele turen.

Flere ganger ble vi tilbudt vann og twist underveis. Og også denne gangen kom man med Polarbrød sånn vel halvveis, men denne gangen var det ost i stedet for reinsdyr. Synes uansett ikke dette Polarbrødet smakte, tror det hadde ligget kaldt for lenge. Til dette ble det servert vann. Forresten fikk jeg en veldig god eplejuice under matserveringen, men denne ble bare tilbudt under måtidene. To timer før landing var det klart for "snack" - denne gangen i form av et varmt ostesmørbrød innpakket i folie, i tillegg til litt frukt etc. Dette var absolutt greit. Valgte mer av eplejuicen til dette.

I motsetning til på utreisen var jeg i brukbar form, og jeg synes at de ni timene gikk forbausende greit. For meg fungerer det i alle fall vesentlig bedre å fly på dagtid enn om natten. Og med avreise fra 1100 fra Beijing sentrum så har man sovet godt før man går løs på turen.

Vi landet en halvtime før rute, noe som gjorde at jeg hadde vel 1,5 time til Oslo-flyet. En liten bøyg var sikkerhetskontrollen mellom flyene, der det bare var en enkelt sluse og en gjeng med temmelig usympatiske vakter. Hele gjengen hadde en mine som om de egentlig bare såvidt gadd å jobbe. Dette gikk tregt, men jeg kom da gjennom. Så var det å snuse litt i taxfreen på Arlanda, og så fikk jeg kjøpt meg noe smått å spise på.

Boarding til Oslo-flyet var 1900 - og folk stilte seg opp i god tid før... Så nesten ut som om folk stod i 20 minutter i kø foran gaten - folk er rare.. Må nesten kommentere at jeg synes disse 737-800 de bruker på strekningen virker fryktelig slitte, lengst framme er jo det tydelige slitasjemerker på setene. Og så er det vanvittig trangt. Og når man på 45 minutter skal servere halve flyet (det var Economy Extra til første nødutgang) og samtidig til slutt rekke å selge den obligatoriske Gant whisky, så virker det temmelig kaotisk. Dama bak meg skulle ha to taxfree-konjakk, men hadde litt problemer å gjøre seg forstått - så det var så vidt man fikk stuet bort trallene før hjula tok bakken.

Oppsummert: En meget trivelig tur med SAS IC! Så nå er det bare å legge seg opp nye 20.000 poeng slik at man får seg en ny kinareise!
Old 02-05-2008, 02:35   #4
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Så det var dig vi fick vänta på!?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2008, 11:11   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Så det var dig vi fick vänta på!?
Jeg og fire andre onsdag 23.04, ja ! Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd dersom dere ikke hadde ventet... (?)
Old 02-05-2008, 16:42   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Det var da endelig bra at du rakk flyet. Muligens det går et Air China fly seinere som SAS kunne ha booket dere om til. Takk for rapporten og fløy selv CPH-PEK i fjor.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2008, 22:44   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

MD: CA går före SK flighten så det hade blivit next day departure.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2008, 23:08   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
MD: CA går före SK flighten så det hade blivit next day departure.
Sidemannen min hadde sågar kontaktet SAS for å om mulig få booket om til en tidligere avgang fra OSL, fordi han var bekymret for at det ble for kort tid. Men han fikk svaret "å nei, det var aldri noe problem..." - vel, det er vel ikke så ofte at det er løse skruer på vingen? Ettersom han hadde bare tre dager i Beijing og en samboer som ventet - ja gjett om han ville vært lite fornøyd om vi ikke kom med!
Reply

Posting Rules