Re: SAS vant kåringen
En slik kåring må tas med en stor klype salt.
Det er like mye snakk om hva som selger mest fremfor hva som er best.
Eksempel: Thailand er verdens beste reisemål. Klart Thailand vinner over reisemål som Fiji, Bora Bora, Anguilla, Tobago osv osv. Naturlig nok, fordi Thailand selger i bøtter og spann, mens de andre destinasjonene er plasser man bare har hørt om, eller i beste fall vært der èn gang.
Samme med flyselskap. Klart at verken Quantas, Virgin Atlantic eller Cathay Pacific får like mange stemmer som BA, KLM, SAS, Thai og Singapore Airline.
Ikke fordi de er dårligere enn disse, men fordi man kjenner de ikke så godt.
Målinger kan brukes til så mangt. Og kan være veldig villedende. Når fagfolkene utroper et flyselskap som verdens beste, skulle man tro de hadde rett. Men det kan være mange selskaper der ute som er bedre, men som de sjeldent er borti.
En sak litt på siden: Den gang jeg jobbet i Vesta forsikring, hadde en avis en oversikt over hvilke forsikringsselskaper som var best og værst. Denne målingen var basert på antall kundeklager selskapene hadde. Naturlig nok var Storebrand dårligst, de hadde jo tusenvis av klager, mens Arendal forsikring (og tilsvarende små selskaper) lå på toppen, de hadde jo bare noen få klager. Det ble ikke tatt hensyn til selskapets størelse med andre ord. Flott måling. Like flott som kåringen av verdens beste reisemål og verdens beste flyselskap.
Håper jeg ikke blir oppfattet som sær og negativ, det er ikke det som er hensikten. Men slike kåringer sier meg veldig lite.
En slik kåring må tas med en stor klype salt.
Det er like mye snakk om hva som selger mest fremfor hva som er best.
Eksempel: Thailand er verdens beste reisemål. Klart Thailand vinner over reisemål som Fiji, Bora Bora, Anguilla, Tobago osv osv. Naturlig nok, fordi Thailand selger i bøtter og spann, mens de andre destinasjonene er plasser man bare har hørt om, eller i beste fall vært der èn gang.
Samme med flyselskap. Klart at verken Quantas, Virgin Atlantic eller Cathay Pacific får like mange stemmer som BA, KLM, SAS, Thai og Singapore Airline.
Ikke fordi de er dårligere enn disse, men fordi man kjenner de ikke så godt.
Målinger kan brukes til så mangt. Og kan være veldig villedende. Når fagfolkene utroper et flyselskap som verdens beste, skulle man tro de hadde rett. Men det kan være mange selskaper der ute som er bedre, men som de sjeldent er borti.
En sak litt på siden: Den gang jeg jobbet i Vesta forsikring, hadde en avis en oversikt over hvilke forsikringsselskaper som var best og værst. Denne målingen var basert på antall kundeklager selskapene hadde. Naturlig nok var Storebrand dårligst, de hadde jo tusenvis av klager, mens Arendal forsikring (og tilsvarende små selskaper) lå på toppen, de hadde jo bare noen få klager. Det ble ikke tatt hensyn til selskapets størelse med andre ord. Flott måling. Like flott som kåringen av verdens beste reisemål og verdens beste flyselskap.
Håper jeg ikke blir oppfattet som sær og negativ, det er ikke det som er hensikten. Men slike kåringer sier meg veldig lite.