SAS vant kåringen

Re: SAS vant kåringen

En slik kåring må tas med en stor klype salt.
Det er like mye snakk om hva som selger mest fremfor hva som er best.
Eksempel: Thailand er verdens beste reisemål. Klart Thailand vinner over reisemål som Fiji, Bora Bora, Anguilla, Tobago osv osv. Naturlig nok, fordi Thailand selger i bøtter og spann, mens de andre destinasjonene er plasser man bare har hørt om, eller i beste fall vært der èn gang.

Samme med flyselskap. Klart at verken Quantas, Virgin Atlantic eller Cathay Pacific får like mange stemmer som BA, KLM, SAS, Thai og Singapore Airline.
Ikke fordi de er dårligere enn disse, men fordi man kjenner de ikke så godt.

Målinger kan brukes til så mangt. Og kan være veldig villedende. Når fagfolkene utroper et flyselskap som verdens beste, skulle man tro de hadde rett. Men det kan være mange selskaper der ute som er bedre, men som de sjeldent er borti.

En sak litt på siden: Den gang jeg jobbet i Vesta forsikring, hadde en avis en oversikt over hvilke forsikringsselskaper som var best og værst. Denne målingen var basert på antall kundeklager selskapene hadde. Naturlig nok var Storebrand dårligst, de hadde jo tusenvis av klager, mens Arendal forsikring (og tilsvarende små selskaper) lå på toppen, de hadde jo bare noen få klager. Det ble ikke tatt hensyn til selskapets størelse med andre ord. Flott måling. Like flott som kåringen av verdens beste reisemål og verdens beste flyselskap.

Håper jeg ikke blir oppfattet som sær og negativ, det er ikke det som er hensikten. Men slike kåringer sier meg veldig lite.

En slik kåring må tas med en stor klype salt.
Det er like mye snakk om hva som selger mest fremfor hva som er best.
Eksempel: Thailand er verdens beste reisemål. Klart Thailand vinner over reisemål som Fiji, Bora Bora, Anguilla, Tobago osv osv. Naturlig nok, fordi Thailand selger i bøtter og spann, mens de andre destinasjonene er plasser man bare har hørt om, eller i beste fall vært der èn gang.

Samme med flyselskap. Klart at verken Quantas, Virgin Atlantic eller Cathay Pacific får like mange stemmer som BA, KLM, SAS, Thai og Singapore Airline.
Ikke fordi de er dårligere enn disse, men fordi man kjenner de ikke så godt.

Målinger kan brukes til så mangt. Og kan være veldig villedende. Når fagfolkene utroper et flyselskap som verdens beste, skulle man tro de hadde rett. Men det kan være mange selskaper der ute som er bedre, men som de sjeldent er borti.

En sak litt på siden: Den gang jeg jobbet i Vesta forsikring, hadde en avis en oversikt over hvilke forsikringsselskaper som var best og værst. Denne målingen var basert på antall kundeklager selskapene hadde. Naturlig nok var Storebrand dårligst, de hadde jo tusenvis av klager, mens Arendal forsikring (og tilsvarende små selskaper) lå på toppen, de hadde jo bare noen få klager. Det ble ikke tatt hensyn til selskapets størelse med andre ord. Flott måling. Like flott som kåringen av verdens beste reisemål og verdens beste flyselskap.

Håper jeg ikke blir oppfattet som sær og negativ, det er ikke det som er hensikten. Men slike kåringer sier meg veldig lite.

Kunne ikke sagt det bedre.

Denne "lokale" kåringen er vel som en hyggestund å regne i lag med gamle kjente og kollegaer.

Jepp - bare en fin unnskyldning for å ha en fest, og så får man jo litt medieomtale. Forresten kom jo SAS faktisk ut som tredje dårligst flyselskap i Norge... ^_^ Dette blir litt som å bli "årets ansatt" i en bedrift med tre personer. Sier ikke allverden. :)

Enig i at disse kåringene må tas med en stooor klype salt. Jeg synes jo et godt eksempel er at når norske reisebyråansatte skal kåre beste fergeselskap, så har det blitt Color Line hvert eneste år i det siste. Når danske reisebyråansatte gjør tilsvarende, havner de altid på DFDS. Da har det ikke så mye med service og opplevelser ombord å gjøre.

Det samme kan sikkert legges til grunn for flybransjen. Jeg mener fortsatt at øknonomiklassen til Singapore AL er 2 hakk bedre en den til Thai. Og ja, Thai er bra den, ikke misforstå. Men Singapore AL har etter min erfaring bedre/ større toaletter ombord, TV i hvert sete og AVOD og bedre mat og drikke enn Thai. Selve setet på turist er jo ikke så forskjellig. Men jeg velger heller de 3 fordelene foran det at Thai har 2 cm bedre benplass.

Uff det ble mye economy snakk! Godt å tenke på at min neste langtur er i biz! :colgate:

BF:cool2

Helt enig med imm!!! GTA er en merkelig pris - som så mange andre - men det er alikevel den eneste vi har her til lands. På hotelsiden er det i år en større endring - for første gang på 13 år så vinner Choice.

Color Line og RCCL er vel de eneste som vunnet 13 år på rad... Norwegian har vunnet og Braathens har vunnet en del ganger - så blant flyselskapene er det vel også snakk om image - og hvilket inntrykk de reisebyråansatte har av de forskjellige selskapene. Vet også at agentenes helpdesk hos de forskjellige selskapene spiller en stor rolle for valg av beste selskap - så det er ikke bare produktet til kunden som spiller inn - vel så mye hva slags organisasjon selskapene har.

Back