• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sas charter business class

Fry

ScanFlyer Silver
Bestilte ferie til sommeren, og skal fly med SAS, via Apollo.
Bestilte også en oppgradering til kr 190t/r, SAS charter business class... De skriver at du blant annet får ha med 5kg håndbagasje ekstra, I apollo-katalogen står det også at man maks får ha med håndbagasje som er 25x35x45 cm... Kan man da ta med større håndbagasje opp til 5kg vekt, eller må dette også være innenfor disse målene?
BAre stusset litt over det der, betalte jo nesten ingenting for det, så spiller egentlig ingen rolle.

Stod også noe om varmt måltid... Men jeg bestilte allerede varmt måltid... Får jeg dobbelt opp da? Får vel kanskje ringe Apollo og høre isteden, er ikke til å bli klok på, hehe^_^
 
Den såkalte charter-businessen omtales som Comfort-class, og er selvsagt ikke noen "ekte" business. Men du verden som den er verdt penga! 190 kr er superbillig, og jeg fatter ikke at ikke ALLE velger den.... (mulig det er begrenset antall plasser for alt jeg vet...). Du får bedre (varm) mat, blir plassert foran i flyet, får avis og gratis drikke. Majoriteten av disse pax drikker for langt mer enn kr 190 ombord.... Slik fungerer nå ihvertfall comfort-class pr. i dag - jeg må vel ta forbehold om forandringer - har dog ikke hørt noe om produktforandringer på dette.

Det du lurer på ang bagasje er ikke jeg den rette til å svare på, men generelt kan jeg jo si at håndbagasjen må være innenfor definerte mål uansett om du flyr charter eller rute. Har du en litt oversized bag (dog ikke større enn at den går opp i hylla) lønner det seg å borde i "rimelig" tid. Boarder du som en av de siste på et fullt fly med stor bag vil hyllene som regel være fulle "for lengst". Da ender bagen din ganske sikkert nede i lasterommet - selv om den er innenfor "kvoten". Er det ikke plass, så er det ikke plass.... :cool:
 
Har også fløyet SAS Chater Business Class. Man sitter foran i flyet (foran gardinet) - og får gratis mat, drikke og aviser. Ganske bra tilbud for bare 190 kr.
 
Ja, syntes det var rimelig. Men på sidene deres er prisen satt til fra kr 375,- og oppover, så skjønner ikke hvorfor det ble 190,- men sånn er det da. Har aldri brydd meg om business/comfort class på SAS, da det som regel bare har vært korte flyturer med SAS, men skal bli kjekt med litt bedre plass denne gangen. Euroconfig 738'era til SK er ganske trange.
 
Originally posted by Fry
Euroconfig 738'era til SK er ganske trange.

Euroconfigen er da ganske grei synes nå jeg. Domestic/charter-configen derimot er såvidt bedre enn DY (Dvs trangt)
 
Originally posted by Someone

Originally posted by Fry
Euroconfig 738'era til SK er ganske trange.

Euroconfigen er da ganske grei synes nå jeg. Domestic/charter-configen derimot er såvidt bedre enn DY (Dvs trangt)


Sikkert jeg som tar feil, men trangt er det iallefall!
 
Jeg har også fløyet med SAS Charter Business Class og det var helt greit. Det beste er kanskje at man sitter lengst fremme i flyet, og dersom det er noen ledige seter på flyet er det stor sjanse for at disse er i "business"-delen. Hadde ledig sete i ved siden av meg både til og fra Chania i fjor. Skal fly med Apollo/SAS Braathens til Samos i sommer, men fikk beskjed om at det ikke var flere ledige seter på charter business. Er ikke det litt rart? Kan man ikke bare flytte gardinet bakover?
 
Kanskje de setter en maksgrense eller noe. Ikke vet jeg, hvis setene er de samme, ville det jo lønnet seg å flytte gardinen, da de får inn mer penger på dette.
 
Well, ikke så rart om man benytter WSG og 2+3 på denne Biz' avdelingen
Flytter man gardina bakover i de uvaskede masser så mister man 1 sete pr rad.
 
Har også flydd SAS business charter med Apollo og har bare gode erfaringer. Som cabincruiser skriver...forstår heller ikke jeg hvorfor ikke alle velger dette. For noen hundrelapper får en egen innsjekk, oppgradert varm mat og all drikke (unntatt champagne) på begge turene. Skulle en kjøpe drikkevarer bak gardinen så kommer det jo fort opp i samme beløp tur-retur.
 
Ja, og alle vet jo at det er viktig å drikke nok når man i er i Syden! Det samme gjelder vel til og fra, antar jeg. Reiser selv stort sett på restplassturer til Syden, så har gått glipp av muligheten til denne ekstraservicen, men hadde utvilsomt valgt den.
 
Tja....trenger ikke drikke mye i Syden. Men drikker en to flasker med vann hver veg så koster jo det 80,-kr hos SAS. Og tar en seg en rødvin til maten hver vei så er en jo godt på vei til hva det koster å velge business charter ;)
 
Originally posted by Hurum

Har også flydd SAS business charter med Apollo og har bare gode erfaringer. Som cabincruiser skriver...forstår heller ikke jeg hvorfor ikke alle velger dette. For noen hundrelapper får en egen innsjekk, oppgradert varm mat og all drikke (unntatt champagne) på begge turene. Skulle en kjøpe drikkevarer bak gardinen så kommer det jo fort opp i samme beløp tur-retur.
Vel egen innsjekk kan man bare glemme om man flyr Sas charter ut fra Sola. Det finnes simpelthen ikke nok innsjekkings skranker:-p
 
Originally posted by FBU

Originally posted by Hurum

Har også flydd SAS business charter med Apollo og har bare gode erfaringer. Som cabincruiser skriver...forstår heller ikke jeg hvorfor ikke alle velger dette. For noen hundrelapper får en egen innsjekk, oppgradert varm mat og all drikke (unntatt champagne) på begge turene. Skulle en kjøpe drikkevarer bak gardinen så kommer det jo fort opp i samme beløp tur-retur.
Vel egen innsjekk kan man bare glemme om man flyr Sas charter ut fra Sola. Det finnes simpelthen ikke nok innsjekkings skranker:-p

Mulig...men andre plasser finnes det vel ^_^
 
Originally posted by Hurum

Tja....trenger ikke drikke mye i Syden. Men drikker en to flasker med vann hver veg så koster jo det 80,-kr hos SAS. Og tar en seg en rødvin til maten hver vei så er en jo godt på vei til hva det koster å velge business charter ;)

Sist jeg reiste fra Marokko var det et par gladgutter som tydeligvis skulle ha valuta for pengene. SAS-vertinnene delte villig fra seg, men med glimt i øyet antydet de at det hadde blitt en del flasker...
 
Originally posted by Hurum

quote]Vel egen innsjekk kan man bare glemme om man flyr Sas charter ut fra Sola. Det finnes simpelthen ikke nok innsjekkings skranker:-p


Noe av problemet er vel at man ikke bemanner de få innsjekkingsskrankene som finnes. Selv midt på natten er køene uendelige (og det er faktisk helt sant).
 
Mes SAS Braathens Business Charter sitter man fremst i kabinen og har et oppdatert serviceprogram kan man vel si. Her er blant annet drikke inkludert. Vel så viktig er det med de totalt 10 kg ekstra bagasje og separat innsjekk på utreise flyplass i Norge.
I fjor kostet dette ganske riktig 190 kroner, for vinter- og sommer sesongen er prisen satt til 245. For å benytte dette tilbudet må man også bestille mat, 130 kroner, og da blir totalprisen 375. Rasende billig og et godt produkt!



Mvh

Thomas
 
Originally posted by FBU

Originally posted by Hurum

Har også flydd SAS business charter med Apollo og har bare gode erfaringer. Som cabincruiser skriver...forstår heller ikke jeg hvorfor ikke alle velger dette. For noen hundrelapper får en egen innsjekk, oppgradert varm mat og all drikke (unntatt champagne) på begge turene. Skulle en kjøpe drikkevarer bak gardinen så kommer det jo fort opp i samme beløp tur-retur.
Vel egen innsjekk kan man bare glemme om man flyr Sas charter ut fra Sola. Det finnes simpelthen ikke nok innsjekkings skranker:-p

De gangene jeg har resit fra Sola så kan det virke som en har et potensiale i å være mer fleksibel i bruken av innsjekkingsskrankene. Ofte er det milevise køer foran 3-4 av dem, og ingen køer foran andre (som også kan stå tomme/svarte skjermer). Det hele blir jo bedre nå som selskapene går mer og mer over til automater ved innsjekk, og Norwegian kommer jo med sine automater snart. Kanskje behovet i framtiden vil bli plass til flere automater og 2-3 bag-drop's i stedetfor....
 
Back
Top