Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2025, 17:34   #781
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 208
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Men det hat vel hovedsakelig kun vært for å dekke inn ekstra behov om sommeren pga mangel på maskiner/crew..?

Men hva med hvis BRA og 319 blir fast, sommer og vinter, og f.eks erstatter de egne 319 SK har og rutene de flyr?

Et viktig skille slik jeg ser det er hva som er fast og midlertidig karakter. Blir dette fast, så «kryper» jo wetlease seg opp i størrelse, og plutselig er 320 også på fast wetlease fra smartlynx…

En viktig kampsak i selskapet for noen år siden var vel nettopp det at de skal fly de store maskinene selv.

Frykten for dette er vel det som har resultert i Scope clause i USA?
Det her er også pga. manglende kapacitet hos SAS selv, ligesom med Jettime. Der er en større rokade igang, pga. den nye hubstruktur, hvor en del maskiner overføres til CPH. Oven i er der Link, der ikke vokser som planlagt, som gør at der mangler fly. Blandt andet får CPH 2 737-800 fra Jettime og alle 4 A319 som pt. er i Norge, til at dække det segment. Norge får et par A320Ceo og Neo fra ARN samt "nye" E195 til erstatning for A319 og ARN får så én A319 fra BRA samt nogle nye A320Neo
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2025, 17:34   #782
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 208
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Men det hat vel hovedsakelig kun vært for å dekke inn ekstra behov om sommeren pga mangel på maskiner/crew..?

Men hva med hvis BRA og 319 blir fast, sommer og vinter, og f.eks erstatter de egne 319 SK har og rutene de flyr?

Et viktig skille slik jeg ser det er hva som er fast og midlertidig karakter. Blir dette fast, så «kryper» jo wetlease seg opp i størrelse, og plutselig er 320 også på fast wetlease fra smartlynx…

En viktig kampsak i selskapet for noen år siden var vel nettopp det at de skal fly de store maskinene selv.

Frykten for dette er vel det som har resultert i Scope clause i USA?
Det her er også pga. manglende kapacitet hos SAS selv, ligesom med Jettime. Der er en større rokade igang, pga. den nye hubstruktur, hvor en del maskiner overføres til CPH. Oven i er der Link, der ikke vokser som planlagt, som gør at der mangler fly. Blandt andet får CPH 2 737-800 fra Jettime og alle 4 A319 som pt. er i Norge, til at dække det segment. Norge får et par A320Ceo og Neo fra ARN samt "nye" E195 til erstatning for A319 og ARN får så én A319 fra BRA samt nogle nye A320Neo
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2025, 17:51   #783
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 583
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Så A319 maskinene skal altså «hjem» til CPH fra sommerprogrammets start?

Skal alle nåværende A320ceo maskiner være med gjennom sommerprogrammet?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2025, 18:12   #784
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 208
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Så A319 maskinene skal altså «hjem» til CPH fra sommerprogrammets start?

Skal alle nåværende A320ceo maskiner være med gjennom sommerprogrammet?
Ja, det er planen. De ligger allerede i bookingsystemerne. CPH-AAL/AMS/BER/FLR fast, og så ellers diverse andre såsom CDG, FRA, MUC, ZRH.

Mig bekendt skal de tre nuværende A320Ceo være med hele sommerprogrammet og bliver erstattet af de resterende 12 A320Neo som bliver leveret frem til næste år.
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2025, 19:00   #785
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 583
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Spennede. Da samles kanskje de 3 gjenværende ceo maskinene på OSL?

Det blir da altså de 12 siste neo maskinene som leveres? Totalen blir da totalt 85 maskiner + SE-ROH.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2025, 19:50   #786
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 208
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Spennede. Da samles kanskje de 3 gjenværende ceo maskinene på OSL?

Det blir da altså de 12 siste neo maskinene som leveres? Totalen blir da totalt 85 maskiner + SE-ROH.
Ja, ceo samles i OSL, de skal primært flyve på norsk indenrigs.

De 12 Neo er ganske rigtigt de sidste. De skal alle leveres til SAS "mainline", så det bliver 55 Neo hos SAS og 30 hos Connect
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2025, 22:04   #787
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 304
Default Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Det her er også pga. manglende kapacitet hos SAS selv, ligesom med Jettime. Der er en større rokade igang, pga. den nye hubstruktur, hvor en del maskiner overføres til CPH. Oven i er der Link, der ikke vokser som planlagt, som gør at der mangler fly. Blandt andet får CPH 2 737-800 fra Jettime og alle 4 A319 som pt. er i Norge, til at dække det segment. Norge får et par A320Ceo og Neo fra ARN samt "nye" E195 til erstatning for A319 og ARN får så én A319 fra BRA samt nogle nye A320Neo
Om ARN får ny (e) A320neo basert der er vel det første 32N-maskinen i mainline siden SE-ROU (levert ish mars 2020) som ikke har fast base på OSL?
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2025, 09:09   #788
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

När kommer SAS fyra A319 få bas på CPH?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2025, 01:48   #789
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 304
Default Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
När kommer SAS fyra A319 få bas på CPH?
31.mars går det 3 A319 på CPH-AMS, så kan regne med at de holder hus der fra sommer programmets start
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2025, 23:35   #790
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 304
Default Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

KBO, KBR og KBT flys til CPH i morgen, så dett var dett med 319-produksjon i Norge, hvertfall på en god stund
regnerden is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvilke 737 hos SAS har 2 jumpseats? Erling Flyteknisk forum 1 02-05-2016 02:41
Rykte: SAS vil bytte ut 737 med A32x FBI2012 Flyforum 105 22-09-2015 22:47
Hvor mye flyr SAS til Saltzburg i vinter? vstenhjem Reiseforum 2 01-12-2013 15:27
SAS 737-400 -Hvilke rader har ikke vinduer? LTH Flyforum 6 28-09-2008 17:26
SAS og Braathens Boeing 737-700 flyr ikke like fort... LTH Flyforum 7 07-02-2005 10:01


All times are GMT +2. The time now is 02:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.