Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2021, 10:35   #721
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
DYs fly er fulle av DY-flight crew som flyr passivt rundt på rutenettet fordi DY har stengt baser (spesielt ARN). Det hadde vært interessant å se hva load-faktoren til DY var hvis man ikke regnet med alle setene okkupert av ansatte som er på jobb.
20% Loadfactor Difference pa en 738 er 36 seter.

Det er umulig å forklare med din argumentasjon. DY har rett og slett ikke nok ansatte for dette regnstykke.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 11-11-2021, 10:38   #722
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,603
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
DYs fly er fulle av DY-flight crew som flyr passivt rundt på rutenettet fordi DY har stengt baser (spesielt ARN). Det hadde vært interessant å se hva load-faktoren til DY var hvis man ikke regnet med alle setene okkupert av ansatte som er på jobb.

Er disse med i beregningen av load factor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline  
Old 11-11-2021, 10:49   #723
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
DYs fly er fulle av DY-flight crew som flyr passivt rundt på rutenettet fordi DY har stengt baser (spesielt ARN). Det hadde vært interessant å se hva load-faktoren til DY var hvis man ikke regnet med alle setene okkupert av ansatte som er på jobb.
Hvorfor er det interessant? Fordi det skulle være økonomisk lønnsomt å ansette folk for å la dem fly passivt rundt slik at man fyller flyene?
TCAS is offline  
Old 11-11-2021, 10:59   #724
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Er disse med i beregningen av load factor?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kommer vel an på hvordan man regner på det, og jeg er ikke helt sikker på hva DY gjør. Såvidt jeg forstår kan man enten ta RPK/ASK (betalende passasjerer delt på tilgjengelige seter, i km), eller så kan man forenkle regnestykket og ta opptatte seter delt på tilgjengelige seter (som da vil påvirkes av deadhead crew).

Enlighten us, dere som vet
LeMonde is offline  
Old 11-11-2021, 11:03   #725
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvorfor er det interessant? Fordi det skulle være økonomisk lønnsomt å ansette folk for å la dem fly passivt rundt slik at man fyller flyene?
Jeg synes det er interessant fordi det er god PR for DY å fortelle markedet litt forenklet at flyene deres er mye fullere enn de andre selskapenes fly og at businessen derfor går bedre for DY enn for konkurrentene. Hvis dette tallet inkluderer passive overførsler, er tallet mindre gyldig etter min oppfatning.

Last edited by LeMonde; 11-11-2021 at 11:05.
LeMonde is offline  
Old 11-11-2021, 11:11   #726
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Det kommer vel an på hvordan man regner på det, og jeg er ikke helt sikker på hva DY gjør. Såvidt jeg forstår kan man enten ta RPK/ASK (betalende passasjerer delt på tilgjengelige seter, i km), eller så kan man forenkle regnestykket og ta opptatte seter delt på tilgjengelige seter (som da vil påvirkes av deadhead crew).

Enlighten us, dere som vet
Hentet fra Norwegians siste kvartalsrapport:

Load factor: RPK divided by ASK. Describes the utilization of available seats

Så da spiller det liten rolle at man har med passivt crew. Dessuten gir det jo gitt 0 bidrag til yield og RPK, som jo er det som gir inntekter. Å se på load factor alene gir jo et begrenset bilde uansett

Og Norwegian har uansett ikke så mange ansatte eller så få flighter at dette uansett hadde påvirket belegget i vesentlig grad
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 11-11-2021 at 11:16.
Someone is offline  
Old 11-11-2021, 11:30   #727
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Blir ikke Flyr bare et Norwegian med lavere kostnader på sikt når de får flere fly? God tilgang på 737-piloter som bare vil ha jobb. Komme seg gjennom vinteren, og satse på en god sommer neste år?

Norwegian fløy vel rundt med loadfactor under 60-70% de første årene? Selv om det er mange år siden nå, må man vel forsatt regne med det tar litt tid.

Når de får inn et par Max'er blir det vel 11-12% mindre fuel burn og 7% redusert operating cost. Men prisen leasingkostnaden går opp.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline  
Old 11-11-2021, 11:38   #728
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hentet fra Norwegians siste kvartalsrapport:

Load factor: RPK divided by ASK. Describes the utilization of available seats

Så da spiller det liten rolle at man har med passivt crew. Dessuten gir det jo gitt 0 bidrag til yield og RPK, som jo er det som gir inntekter. Å se på load factor alene gir jo et begrenset bilde uansett

Og Norwegian har uansett ikke så mange ansatte eller så få flighter at dette uansett hadde påvirket belegget i vesentlig grad
Takk for info, jeg legger meg flat! Beklager unødvendig avsporing
LeMonde is offline  
Old 11-11-2021, 15:27   #729
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by econ View Post
At de fremdeles ikke har fått på plass et system for å selge tilleggsprodukter som bagasje osv, virker jo også rart når de sliter med inntjeningen. Ja du kan kjøpe SMART priser, men hva hvis jeg kun vil ha basic og ta med håndbagasje? Det er ingen muligheter til det.
I følge den siste oppdateringen av appen deres, så skal dette nå være på plass. Uten at jeg selv har mulighet for å teste, da jeg dessverre ikke har noen bookinger inne
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 12-11-2021, 08:24   #730
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Så forblir min teorie, at Flyr som merkevare er forsatt for lite kjent. (...)
Det er ikke bare en teori; det er et faktum.

Selv om Flyr har holdt på et halvt års tid, er det fortsatt et stort antall nordmenn som fortsatt ikke har hørt om selskapet.
Blubird is offline  
Old 12-11-2021, 10:09   #731
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Jeg synes det er interessant fordi det er god PR for DY å fortelle markedet litt forenklet at flyene deres er mye fullere enn de andre selskapenes fly og at businessen derfor går bedre for DY enn for konkurrentene. Hvis dette tallet inkluderer passive overførsler, er tallet mindre gyldig etter min oppfatning.
D kan regne med at SAS til en hver tid har omtrent dobbelt så mye crew på passive reiser.
matsemann is offline  
Old 12-11-2021, 10:11   #732
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Det er ikke bare en teori; det er et faktum.

Selv om Flyr har holdt på et halvt års tid, er det fortsatt et stort antall nordmenn som fortsatt ikke har hørt om selskapet.
Det er min erfaring også, hvis jeg nevner Flyr, så er det de færreste som har hørt om det, eler de blander det med Norse
matsemann is offline  
Old 12-11-2021, 20:42   #733
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Intervu med flyr sjefen finnes her:

https://finansavisen.no/nyheter/luft...-restriksjoner
storg is offline  
Old 13-11-2021, 15:54   #734
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Intervu med flyr sjefen finnes her:

https://finansavisen.no/nyheter/luft...-restriksjoner
..er det bare meg, eller er det flere som synes at sjefen for Flyr faller igjennom? Ikke spesielt vanskelige spørsmål som stilles men tildeles rare svar som.

Hva er det som er så effektivt med modellen til Flyr?
apron is offline  
Old 15-11-2021, 10:19   #735
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Flyr setter inn seks 737Max neste år:
https://e24.no/boers-og-finans/i/lVQ...-uproblematisk
C130 is offline  
Old 15-11-2021, 12:42   #736
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 261
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by matsemann View Post
Det er min erfaring også, hvis jeg nevner Flyr, så er det de færreste som har hørt om det, eler de blander det med Norse
"Er det det nye selskapet til Kjos?" var det noen som spurte da jeg nevnte Flyr...
Gunnar90 is offline  
Old 15-11-2021, 12:51   #737
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,394
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Flyr setter inn seks 737Max neste år:
https://e24.no/boers-og-finans/i/lVQ...-uproblematisk
Det har vi jo visst en stund …

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=153434
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 15-11-2021, 14:59   #738
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 814
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Vel folkeopplysningen sin økonomiekspertene er bedre rådgiver enn e24.
737 max forbruker vel ca 10% mindre, men det hjelper ikke når billettene er 20-60% billigere.
joandreas is offline  
Old 15-11-2021, 15:13   #739
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,394
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
Vel folkeopplysningen sin økonomiekspertene er bedre rådgiver enn e24.
737 max forbruker vel ca 10% mindre, men det hjelper ikke når billettene er 20-60% billigere.

Forbruk er en ting. Leasingkostnadene blir også betydelig høyere, selv med timeleie.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 15-11-2021, 17:43   #740
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
Default Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Forbruk er en ting. Leasingkostnadene blir også betydelig høyere, selv med timeleie.
Max’ene blir visstnok leaset på vanlige vilkår, ikke «power by the hour» som fir de første -800’ene.
KnutW is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norsk Hercules flyr for Tesco? Maltwhisky Flyforum 6 23-12-2012 13:06
Nytt norsk flyselskap: Feel Air CK Flyforum 608 28-10-2011 12:36
Erik Braathen ut av Norwegian Concorde Flyforum 1 27-11-2009 22:39
Flydirect.no er navnet et nytt norsk flyselskap med base på Rygge Herlov Flyforum 3 25-01-2008 13:56


All times are GMT +2. The time now is 01:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.