• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Re: Den store MD-90-tråden - Delta overtar 8 fra SAS Group mm

Mye som har skjedd siden denne tråden sist ble brukt, men Delta faser nå ut sin første (i trafikk) MD-90 N902DA. etter 22 års trofast tjeneste. Den er gått til Blytheville som delefly.

Fotograferte den på ATL i fjor. Ironisk samme dag om jeg fikk bilde av det som da var det eldste fly i passasjertrafikk i USA, B757-212 N752AT.

N902DA.jpg

På tide å fly MD-90 :)

Absolutt en luring å få "i boka" ganske kjapt dersom man samler på flytyper. Det tynnes i MD-rekkene, Delta er vel det siste store selskapet som holder på de ennå.
Personlig foretrekker jeg MD-80 fremfor MD-90, synes det blir litt vel mye sus og støy fra aircon-anlegget på -90'en. Men det kommer nok litt an på hvor i kabinen man sitter. Har kun fløyet den med SAS, så sammenligningsgrunnlaget er jo også ganske tynt.

Personlig foretrekker jeg MD-80 fremfor MD-90, synes det blir litt vel mye sus og støy fra aircon-anlegget på -90'en. Men det kommer nok litt an på hvor i kabinen man sitter. Har kun fløyet den med SAS, så sammenligningsgrunnlaget er jo også ganske tynt .

Er bare så hørbart fordi motorene er så stille... ;)

Og da var N903DA også pensjonert ... nå reservedelsfly i Blytheville.

N903DA.jpg

Nostalgisk - jeg var med på "First Revenue Flight" med MD-90 - nettopp Delta EWR - DFW, utrolig lite oppmerksomhet - en helside annonse i New York Times, en meget stolt Kaptein og en totalt fraværende markedsavdeling !!! Hørte akkurat interjuv med ex Delta CEO som er ny CEO for Amtrak !!! Passer i grunn Delta er litt Amtrak slik United er litt Greyhound.

PS LN-MOW det er vel et litt nostalgisk bilde over, America West og United i gråfargene !

Ja, dette er fra nærflyplassen din. 2002, tror jeg. På den tiden var det veldig sjelden å se MD90 i Atlanta. De var basert i Salt Lake City og Dallas/FW veldig lenge, og det var kun 16 stk som ble holdt mest mulig samlet. På samme måte var det uhyre sjelden å se MD88 i Seattle. Tror jeg bare fotograferte en i de fire årene jeg var der.

Last edited:

Nostalgisk - jeg var med på "First Revenue Flight" med MD-90 - nettopp Delta EWR - DFW,

Men aller første MD-90 revenue flight var´ Sas fra Fornebu til Helsinki ? Den jeg mistet fordi jeg ikke hadde fått med meg at det var trikkestreik i Oslo den morgenen. :cool:

EDIT: ser at tråden handler om Delta og MD-90, så da så. :)

Tråden er generell MD90, men det er ikke så mange andre enn DL som flyr dem for tiden ...

Men aller første MD-90 revenue flight var´ Sas fra Fornebu til Helsinki ? Den jeg mistet fordi jeg ikke hadde fått med meg at det var trikkestreik i Oslo den morgenen. :cool:

EDIT: ser at tråden handler om Delta og MD-90, så da så. :)

Delta var "Launch Customer" og satte MD-90 i trafikk våren 1995, SAS fikk vel sin første høsten 1995 eller våren 1996 ?

Neste ut av trafikk etter 22,5 år i tjeneste hos Delta

MD Douglas MD90-30 53384 2096 N904DA Delta Air Lines ferried 07sep17 ATL-BYH for storage

Har DL vedtatt utfasing av MD90'ene nå?

De er jo knapt ferdige med å fase inn de siste. :p.

Men tipper de originale 16 er på vei ut ...

Neste ut av trafikk etter 22,5 år i tjeneste hos Delta
Det var visst feil fly, noen har måttet pusse brillene...
MD Douglas MD88 49957** 2049 N914DE Delta Air Lines ferried 07sep17 ATL-BYH for storage (not MD90-30 N904DL)

I følge Skyliner er ex SAS SE-DMF på vej til McDonnel Douglas himlen "MD Douglas MD‑90‑30 53457 2138 N932DN Delta Air Lines ferried 25dec17 ATL-BYH for part-out & scrap"
/T

I følge Skyliner er ex SAS SE-DMF på vej til McDonnel Douglas himlen "MD Douglas MD‑90‑30 53457 2138 N932DN Delta Air Lines ferried 25dec17 ATL-BYH for part-out & scrap"
/T

Fotograferte den siste gang 22. november ,,

N932DN.jpg

Back