cabin crew WF

peace

Newcomer
Hei alle sammen!

Jeg lurer på om noen av dere vet om Widerøe har planer om ansettelse av nye kabinansatte i nærmeste framtid? Jeg har utrolig lyst å arbeide i Widerøe, men skjønner jo at håpet kanskje må settes til langt fram i tid... eller?

Hvilke krav stiller Widerøe til søkere i forhold til andre selskaper?
Krever de tidligere flyerfaring f.eks med tanke på at man som regel er alene cm om bord?

Jeg mener å huske at Widerøe for ikke så veldig mange år siden ansatte nye til stillinger i kabinen, men med tanke på at de nå overtar noen ruter for SAS vil de kanskje trenge enda flere ansatte? Eller dekkes disse nye rutene kanskje av ex F50 SAS personell?

Jeg bare lurer, har utrolig lyst å arbeide i Widerøe. :)

Peace: vet ikke hvor i Norge du bor, men husk at som CC
i WF skal du være ganske fleksibel mh.t. bosted.

De første årene må du bosette deg i Nord-Norge, etter hvert
vil du evt. få mulighet til å jobbe på TRD / BGO-basen.

OSL-basen er liten, og der er det mange års ventetid - i
tilfelle d var OSL du hadde i tankene.

- WF har ikke TRD-base.
- Man kan fint pendle til BOO/TOS, noe som er mer standarden enn unntaket.
- Det er også base på TRF. Ikke nødvendigvis så lang ventetid.

Men ja, du bør sette pris på pendlerlivet en periode uansett, men det er sjelden noe problem :)

Så det lønner seg å være nordlening? :p Hva om drømmen er å ha base i BOO/TOS og man ikke kunne tenkt seg TRD/BGO? "Må" man flytte nedover hvis du har jobbet i 5-10år?

Vil man bli værende i BOO eller TOS så får man det :) Har man først fått en base så beholder man den så lenge man ønsker.

Svaret er egentlig nei :) De nye rutene dekkes av crew fra BGO og TRF. De som kommer fra SAS kommer fra SAS generelt, ikke fra F50 spesielt, og de får base nordpå i BOO eller TOS. Så jobber man seg sørover etter ansiennitet.

Jeg var litt unøyansert, ja de kommer fra SAS etter frivillig bidding

Da kan vel jeg fylle på med litt ekstraspørsmål;
Hvilke krav stilles egentlig til CC? Rent bortsett fra god holdning og oppførsel, samt litt alminnelig renslighet... ^_^
Jeg regner med at jeg må beherske Norsk og Engelsk (skriftlig og muntlig), og så vil det vel være krav til den personlige fysikken med tanke på uforustsette hendelser (havari)? Ellers forstår jeg det slik at relevant "utdannelse" (kursing) besørges av Widerøe...

Widerøe har crewbaser i Tromsø, Bodø, Oslo, Sandefjord og Bergen
Vi har ansatt nye kabinansatte fortløpende de siste årene. Etter overtagelsen av SAS sine ruter på vestlandet har vi ansatt mange nye, men disse kommer etter frivillig bidding fra SAS airline.
Jeg forventer at Widerøe i framtiden fortsetter å vekse og det er stadig behov for nye kabinansatte. Ledige stillinger blir annonsert i de største avisene samt på wideroe.no

Før en vil bli vurder som søker må man møte følgende kriteria:
- minimum 22 år
- Flytende scandinavisk og engelsk språk
- høyde mellom 1,58 - 1,85 m
- Svømmedyktig
- Og gått gjennom flymedisinsk undersøkelse uten anmerkinger (stilles høye krav til fysisk og psykisk helse)

Inititial kurs varer ca 5 uker.
deretter er det linetraining med supervisor

Håper dette var noe oppklarende :)

- Svømmedyktig
- Og gått gjennom flymedisinsk undersøkelse uten anmerkinger (stilles høye krav til fysisk og psykisk helse)
Hvor langt/lenge må du kunne svømme, og hvor finner jeg mer spesifisert informasjon om de "flymedisinske" kravene til helse?

Men ellers meget oppklarende, ja. Da er det bare å komme seg i form igjen tror jeg... :p

Husker ikke hvor langt det var vi måtte svømme, men er ikke all verden. Kan du svømme er det ikke noe problem. Når det gjelder spesifiserte krav til helse må du nesten kontakte kabinkontoret eller skoleavdelingen til Widerøe :)

I de selskapene jeg har jobbet, har det vært krav om
at man må klare å svømme minimum 200 meter uten noen
form for hjelpemidler (noen har 150m, andre 250m) - men
200 meter er det vanligste tror jeg.

Vet om tilfeller der visse ikke har klart dette, dersom man
fortsatt ikke klarer denne distansen på et senere tidspunkt -
så bør man helt klart komme i bedre form; før man søker
på et senere tidspunkt.

Back