• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ikke bare Air France som har fly som trenger en vask

Jeg er klar over at møkkete fly ikke har noe som helst sammenheng med sikkerheten til selskapene, men for folk som ikke er flyfreaks må synet av dette møkkete flyet gi ett intrykk av et lite vellholdt fly!

Sikkerhet eller ikke, det flyet formidler et budskap som ikke er positivt .. Et budskap om at de ikke bryr seg. Det er uten tvil negativ PR for Iberia og det skulle man egentlig tro at de skjønte. Det blir jo som om Steen og Strøm ikke skulle vaske vinduene sine? Hva forteller det kundene?

IB er vel ikke den verste i så måte...mange selskaper burde se på vaskeintervalene sine :D

"Gamle" Continental var ikke bra når det gjaldt dette... Etter at de skiftet design så ble det noe helt annet...

Mange selskaper har vel ganske klare regler for hvor lenge/mange flytimer det skal gå mellom hver vask vil jeg anta. Kanskje flere og flere flyselskaper vil velge farger/dekor som ikke er så "avslørende" med tanke på skitt i framtiden. Euro-white er neppe den mest hensiktsmessige fargen i så måte....

Mens SAS sin design er vel utrolig bra i og med at den allerede er litt skittengrå...;)

Jo SAS har kanskje vært smarte her...men synes ikke at gråfargen er særlig synlig akkurat. Ville utvilsomt beskrevet flyet som hvitt om jeg hadde blitt spurt ;)

Inntil det står parkert ved siden av et nettopp hvitt fly...

Originally posted by DY
(...) Kanskje flere og flere flyselskaper vil velge farger/dekor som ikke er så "avslørende" med tanke på skitt i framtiden. Euro-white er neppe den mest hensiktsmessige fargen i så måte....

Det er sikkert noen her som husker SAS 767 når de hadde gått litt lenge uten vask, for ikke å snakke om 737ene til Sabena. Sistnevnte fikk hvite "flekker" når man hadde skiftet en luke, dør eller plate... Urk.

Jøsses, er jo værre en MYTravels sine A333 som ikke er lakkert jo.:naughty:
Og da ER det ille.

Airbus 330.:)

I min fortid i TG var det et stort program som gikk på å både vaske flyene oftere og ikke minst polere vingforkantene med tette intervaller.
Programmet var den gang ( 92 ) ikke bare motivert med at det skulle ta seg bra ut, men faktisk mest for å spare fuel. Husker at man den gang snakket om at en 747-400 kunne spare intill 3-4 % fuel på strekningen ARN-BKK om den var vasket og polert.

Med dagen skyhøye fuelpriser burde kanskje slike aspekter tas inn igjen ..

Back