Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute

her har departementet stort sett kopiert opp blekka fra sist gang. Ingen store overraskelser eller "bomber".
 
men no får vi sjå, om DY og Kjos vel å legge inn eit tilbud, eller om dei berre har det i munnen denne gongen også...
 
DY legger nok helt sikkert ikke inn tilbud siden de ikke har kortbanemateriell :)
 
DY legger nok helt sikkert ikke inn tilbud siden de ikke har kortbanemateriell

Nei, men de har en hel skvadron av ex-f50 piloter fra NAS og BusyB, amt en god del ex-WF piloter. Kompetansen er der, og i dagens klima bær det være mulig å raskt få tak i ett par -100 eller -200 maskiner. ;)
 
Oi, det tror jeg ikke DY skal forsøke seg på. Commuteroperasjon rimer ikke helt med lowcost og 738 - det tror jeg absolutt ikke DY bør tenke på...
 
Tja, DY var jo ute og ramma seg for at dei ikkje fekk flyge mellom ALF og KKN, no har dei sjansen, det er jo "berre" å få fatt i materiell til resten.
 
Last edited:
Oi, det tror jeg ikke DY skal forsøke seg på. Commuteroperasjon rimer ikke helt med lowcost og 738 - det tror jeg absolutt ikke DY bør tenke på...

Jeg vet ikke, jeg. Men kan man ikke tenke seg modeller à la lowcostoperatørene som skulle kunne drive det med overskudd på kortbanenettet også? Norwegian har merkenavnet allerede, og om de skulle klare å sette opp en uavhengig operasjon som ikke går på bekostning av resten av selskapet, så hvorfor ikke?

Ikke det at jeg tror de kommer til å gjøre det, for det vil i så fall være stor økonomisk risiko i å forsøke å bygge opp en troverdig konkurrent til Widerøe. Og de har vel tatt nok risiko med sine flykjøp og opsjoner. Men umulig tror jeg ikke det hadde vært.
 
Nei, men de har en hel skvadron av ex-f50 piloter fra NAS og BusyB, amt en god del ex-WF piloter. Kompetansen er der, og i dagens klima bær det være mulig å raskt få tak i ett par -100 eller -200 maskiner. ;)

Jo, kompetansen finnes sikkert, men nå er det heldigvis ikke så enkelt at man bare kan kjøpe seg noen Dash8 og så begynne å fly ;) En standard Dash8-100 kan heller ikke benyttes på kortbanenettet. En modifikasjon til -103 tar tid og er dyr.

Jeg tviler ellers på om en annen operatør vil være i stand til å i løpet av 3 måneder være i stand til å stable på beina en helt ny operasjon med en, for selskapet, ny flytype. Svar på anbudet kommer 21.desember (pleier som regel å være noen uker forsinket) mens oppstart er 1.april. Og med fortsatt 3 års kontraktslengde, så er det en risky økonomisk operasjon. Men det ligger vel an til økning fra 3 til 5 år fra neste anbudsperiode.
 
Norwegian hevder SAS' eierskap i Widerøe gir selskapene en stor fordel i de nordligste fylkene.

Norwegian hevder SAS' eierskap i Widerøe gir selskapene en uforholdsmessig stor fordel i forhold til passasjerene i de nordligste fylkene, og etterlyser bedre konkurransevilkår.

– Det er ikke tvil om at passasjerene har merket det i form av høye priser, og vi mener vi også kan gi et tilbud til dem som komer fra de mindre flyplassene om å fly dem videre, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Skårvik.

– Hvis det skulle bli en forsinkelse så har man som passasjer helt andre muligheter når de to flyselskapene samarbeider, enn om de ikke skulle gjøre det.

Informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik, mener Norwegian har hatt mange muligheter til samarbeid siden 2000.

– Norwegian har i den siste perioden ikke signalisert at de ønsket å samarbeide med de som opererer kortbanenettet i Norge. Et slikt samarbeid vil innebære både prissamarbeid, og tilretteleggelse for gjennomgående trafikk.

Kilde: nrk.no
 
Anbudet åpner for bruk av mindre flytyper uten trykkabin helt ned i 15 seter.

DO228 er jo en god kandidat i dette segmentet.
 
Norwegian hevder SAS' eierskap i Widerøe gir selskapene en stor fordel i de nordligste fylkene.



Kilde: nrk.no

Dette er totalt BS fra Norwegian. Det er ikke pga SAS sitt eierskap i WF som gjør at man kan gjennomsjekke baggasje og har rettigheter ved forsinkelser, men at begge er nettverksselskaper. DY har selv valgt å være en LCC.

Før, når BU var oppe og gikk, hadde WF-passasjerene de samme rettighetene når de hadde BU videre som når de hadde SK videre.
 
Dette er totalt BS fra Norwegian. Det er ikke pga SAS sitt eierskap i WF som gjør at man kan gjennomsjekke baggasje og har rettigheter ved forsinkelser, men at begge er nettverksselskaper. DY har selv valgt å være en LCC.

Før, når BU var oppe og gikk, hadde WF-passasjerene de samme rettighetene når de hadde BU videre som når de hadde SK videre.

Ja, jeg reagerte også på denne påstanden. Som du sier så står det jo på DY om de vil tilby nettverks-rettigheter i samarbeid med WF, ikke på WF selv.
 
Dette er jo bare Norwegian sin måte å være litt Ryanair å benytte enhver anledning til å klage på alle rundt seg. MOL-taktikk =)
 
Synes DY sin PR avdeling stadig klarer å synke litt lavere og det har blitt mye verre siden en meget respektert PR person forlot skuta.

Faktum er at UANSETT hvilken flyplass, liten eller stor, har DY valgt å stå alene dersom det er irr ops.

Synes gapet heller kan put their money where their mouth is og komme med tilbud til nordlenningene
 
Ja hvis Norwegian bare hadde hatt utstyret for å operere på kortbanenettet her oppe i nord er jeg ganske sikker på at de kunne vunnet noen av anbudsrutene ;)

Hele poenget med anbud er jo at staten skal betale en aktør for å fly f.eks Tromsø - Sørkjosen... Den aktøren som kommer med det beste tilbudet får ruten på anbud (enerett til operasjon), og her er det store muligheter for Norwegian om de bare hadde turt å satse litt/hatt utstyr (og sikkert mange andre faktorer også som jeg ikke er klar over per. nu) ;)

Det at de er et LCC har vel ingenting å si når staten betaler dem for å fly? ;)
 
Hmmm...
Det er en outsider som jobber med akkurat dette nå, og flytypen er verken Dash eller DO228.
En velkjent og profilert investor er aktivt med, men ikke noe er spikret, og de det gjelder ønsker ikke å profilere seg ytterligere nå...Vi får se...

Tally-Ho
 
En LCC kan vel heller ikke innføre sine prinsipper på anbudsrutene? Har ikke lest årets papirer, men det det var vel noe en gang om de var forpliktet til å tilby gjennomgående billetter til andre selskaper.
 
DY er iferd med å utvikle seg mot en hybrid modell .. mer i retning av hva de er her borte. De har jo allerede codeshare, seating, IFE og er på vei med internett ombord ... selektiv interlining er det neste logiske stepp ..
 
Back
Top