La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.
Det er forsåvidt fornuftig at Norwegian nå velger å dekker inn kostnader de har med kredittkort.
De fleste i Norge bruker debetkort(VISA) så lenge de har orden i økonomien og penger på konto. Da slipper en å måtte betale noe ekstra!
Kredittkort burde kun brukes som en nødløsning. Det er mange som blir gjeldsslaver i mange år pga disse elendige kortene med 30% rente.
Som en ekstra opplysning angående matbutikker så godtar ikke Kiwi MasterCard. Dette har noe med at utgiftene blir for store.
Personlig så har jeg klippet alle mine kredittkort med unntak av ett Master Card.
For mer info se: http://www.tv3.no/luksusfellen/
Og hvilke av disse to selskapene går med RAVENDE MINUS?
Det norske folk et tydligvis ikke så veldig opptatt av denne lille bagatellen, men de er mer opptatt av hva de betaler til slutt! SAS taper veldig ofte der.
Du sier at SAS er dyrere, men leverer også et produkt som er noe bedre. Jeg vil veldig gjerne at du skal vise meg dette produktet. For nå er jeg visst lost. Det jeg ser i norske skyer, er to forskjellige flyselskaper, med to forskjellige prisnivåer, med et helt identisk produkt.
SAS sitt produkt er å le seg i hjel av. De har null struktur i de forskjellige selskapene. De serverer kaffe det ene klokkeslettet og landet, men ikke i det andre når du flyr til Sverige og Danmark. I Norge får du bare nyte godt av servicen til SAS før kl 09:00. Da slutter servicen brått.
La oss være enige om at Norwegian og SAS tilbyr samme produkt innenlands i Norge.
Et argument ut i løse luften?
Jeg søker tilfeldig på en flystrekning, OSL-BOO , 23.juli-27.juli (nesten identiske flytidspunkt)
SAS: 1.530,- (inkl bagasje)
Norwegian: 1.242,- (inkl bagasje)
OSL-BGO samme datoer:
SAS: 1.131,- (inkl. bagasje)
Norwegian: 837,- (inkl. bagasje)
Jeg har nå valgt de billigste avgangene til begge selskap. Jeg leter fortsatt etter den strekningen SAS har lavere pris enn Norwegian.......
Ser ikke helt poenget ditt. Har selv jobbet 17 år med kundeservice, så jeg kan jo litt. Poenget mitt er at du velger SELV om du velger å betale 40kr. Denne utgiften kommer ikke i tillegg hvis du ikke selv velger at den skal komme i tillegg. Er kunden fast bestemt på å betale med ett bestemt kredittkort, så koster det 40kr. Vil man ikke betale 40 kr ekstra, så gjør man ikke det (ved å bruke et debetkort). En stor bedrift har mange utgifter på kredittkort og med økonomiarbeidere tilknyttet dette.
Hvis vi er så veldig opptatt i to-sifrede beløp, hva går så 25,- gebyret til SAS til? Det får kunden ALDRI vite når han bestiller på nett.
Som sagt tidligere, når SAS og Norwegian blir like i pris, kan vi begynne å diskutere dette.
Takk Gud for at de fleste her inne på forumet ikke driver business. Tingen er at Norwegian ser på hvilke utgifter de har, og velger at kunden skal betale for de utgifter kunden medfører, f.eks kredittkort. Det er jo ikke verre enn å betale med debetkort. Da slipper man disse (i følge dere) forferdelige 40 kr. Dere må ikke glemme at det er dere, kunden, som bestemmer om dere vil betale for:
-Bagasje (40kr)
-Setereservasjon (40kr)
-Betale med kretittkort og ikke debetkort (40kr)
Vil dere ikke betale disse tilleggsavgiftene, så kan dere velge det bort. Så enkelt er det. Du får fly uansett.
Når det er sagt, er Norwegians pris (medregnet alle tilleggsavgifter) i VELDIG mange tilfeller billigere enn SAS. Så hva syter vi over? Når Norwegian (medregnet alle tilleggsavgifter) og SAS blir like i pris, kan vi ha denne diskusjonen. Noe annet blir bare for dumt.
Jeg er helt enig i at det er en dårlig ide av DY å ta et såpass kraftig kredittkortgebyr. Som Tommy så riktig påpeker så er dette langt over gebyret DY selv må betale til kortselskapene, og som Tommy også skriver så er det ingen vesentlige forskjeller på behandlingen av debit- og kredittkort i bokføringen (det er vel mer en snakk om hvem som legger ut for billetten på hvilket tidspunkt; med debitkort så belastes konto direkte, mens med kredittkort så legger kredittkortselskapet i realiteten ut for billetten).
Enkelte synes å hevde (tror det var MountainDew) at kredittkort burde være en nødløsning. Det får vel være opp til den enkelte, men i likhet med Tommy så bruker jeg veldig lite gjerne debitkort til kjøp over nettet, jeg kjøper alle mine flyreiser (inkl. private) med kredittkort, og betaler mine kredittkortkjøp ved forfall. Det koster meg ikke noe mer enn bruk av debitkort, og jeg har fordelene knyttet til bruk av kredittkortet (forsikring osv.). Det blir litt for søkt å trekke frem de som blir gjeldsslaver av kredittkortbruk i denne sammenhengen. Noen folk blir jo alkoholikere av alkohol, men det er vel slik at de fleste synes at det ikke er en god ide å forby alkohol av den grunn.
Matbutikken din kan velge å ikke akseptere kortet ditt. Det er flere kjeder som f.eks. overhode ikke aksepterer utenlandske kort.
Jeg mener å huske at det er ulovlig å diskriminere kunder etter hvilket betalingsmiddel de bruker i Norge. Jeg skal lete litt i lovverket å se om jeg finner frem til bestemmelsen.
Dersom DY er serioese med sin bedriftssatsing, boer de vite at majoriteten av de som reiser mye og paa fleksible billetter, bruker kredittkort.
Jeg er temmelig sikker på at det er en lov som forbyr dette i Norge. Mener å huske en sak der noen klaget over at flertallet av kunder måtte "subsidiere" kredittkortkundene.
Den finner du neppe. Hvorfor skulle det f.eks. være ulovlig å innrømme en kunde kontantrabatt?
Brukes Visa/MC-delen av et debetkort, så vil jeg tro at gebyret er like høyt/lavt som om kortet faktisk hadde vært et kredittkort.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.