Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 25-06-2008, 00:50   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
Arrow CPH-OSL, Fly vs bil, SAS vs Someone, Airbus vs BMW

....Hamburg vs Munchen, LSG Sky Chefs vs McDonalds, Economy Extra vs "Someone class", jetmotor vs dieselmotor....you name it!

Velkommen til den ultimate testen mellom fly og bil på Oslo-København.

Så var dagen kommet til del-1 av hjemmflyttingen fra København som først å fremst gikk ut på å fly fra København til Oslo og så kjøre samme veien tilbake igjen.

Var booket i economy extra på SK460 og hadde allerede sikret meg 01F på turen oppover da jeg bestilte og det var en Airbus 321 som var satt opp på ruten denne dagen. Egentlig hadde jeg 02A på SK462, men flyttet avgangen litt frem for å slippe å komme alt for sent avsted på returen. Sjekket inn på nett dagen før bare for å ha gjort det og som så mange ganger før så var det å ta toget ut til CPH. Siden jeg "samler" på boarding kortene mine så printet jeg ut et eksempler og la kofferten jeg hadde med da jeg hadde tenkt å bruke EB-kortet som reisedokument på turen. Det gikk fint å første "vaktpost" ved utsidentil Fast Track, den som er bemannet av SGS/SAS. Derimot så kjører man dobbelt controll og sikkerhetsvakten forlangte også å få sveipe kortet i sin terminal og det funket selvfølgelig ikke Han spurte om jeg hadde et boarding card, men siden jeg ikke gadd gå ned i kofferten å rote så sa jeg nei (dessuten står det at jeg ikke skal behøve det) og at siden jeg slapp gjennom hos SAS så det burde ikke være noe problem. Det var selvfølgelig ikke godt nok for han, så tilslutt så gikk han selv ut av Fast Track "rommet" og til SAS skranken på utsiden og fikk printet ut et boarding card der.

Da jeg var gjennom (det hele gikk på 2 min inkludert å vente på han foran meg så det var ikke snakk om lange tiden, bortsett fra det er småirriterende når ting ikke funker som det skal.....spesielt når jeg faktisk har betalt for det) så var det å gå bort til tax-free og hente mine forhåndbestilte varer før det bar bort mot D1 som flighten var satt opp på. Ventet 2 minutter utenfor får de satte igang med pre-boarding. Og etter 6-7 minutter venting begynte også boarding og gikk da ombord og fikk skjøvet unna business-class putene i hattehylla så jeg fikk plass til travel-pro'en og polvarene.

Benplassen på 1F var mer enn godkjent


Såvidt jeg overhørte var det 150 pax ombord, hvilket vel betyr såvidt over 75% belegg og til og med rad 14 var economy extra, selv om gardinen riktignok var plassert på rad 5, men mitt inntrykk er at de ikke gidder flytte den når det ikke er egen C-klasse ombord. Push-back var 10minutter etter rute, men av erfaring vet jeg det alltid blir flydd inn på CPH-OSL. Avgang i ganske bra cross-wind mot sør og var litt risting i begynnelsen, med den vanlige Airbus-knirken (av en eller annen grunn så virker det på meg som Airbus-interiøret knirker mer enn Boeing og MD sitt i turbulens)

Var rugbrød sandwich med roastbeef og ost som ble servert og tok en Champis til for å feire. (og for de som når måtte bekymre seg så er ikke det nødvendig, da det gikk 2t40min fra jeg fullførte glasset med Champis til jeg satte meg i bilen så jeg var mer enn kjørbar innen den tid.....dessuten så blir man ikke børsten av litt champis som tørsten) Til dessert var det en slags vannbakkels sak med vanniljekrem og sjokolade over


God utsikt fra dassen. Her ser vi Skagen, noe de fleste bør gjennkjenne


SAS skal ha ros for dassene på Airbusene sine. Brukbar plass og med utsikt.


Uddevalla....over broan her ville jeg passere endel timer senere i motsatt rettning


Fulgte den svenske vestkysten oppover som som mange ganger før, så over indre-enfold også en S-sving før vi var linet opp for touch down på 01R. Husker ikke hvilket gate vi kom på, men det var et rullebånd før det bar ned rulletrappa til bagasje hallen. Flytoget ankom perrongen i det jeg kom ned på den så perfekt timing der også tilslutt ble det T-banen fra Oslo S og hjem.

Så var det tid for returen. Denne gangen var Airbus'en byttet ut med en BMW 530xd og det var undertegnede og ikke SAS som skulle stå for transporten. Og sete 1F var byttet ut med 0A

Benplassen var godkjent også her




Det er ikke bare Airbuser som har joystick






2 stk forvokste hårfønere fra IAE (2500) er byttet ut med 1 stykk 6 sylindret dieselmotor fra BMW



Kjøreturen nedover gikk stort sett greit. Mye veiarbeid, spesielt på den norske siden av grensen, men relativt lite trafikk og forsinkelser ellers. Dårlig med servering ombord, så som vanlig når jeg kjører til København (har blitt noen turer etterhvert) så er det stopp på McDonalds Varberg


Bestilte en Big Tasty meny. Er vel ikke den helt store McD fanen, men det er helt greit en sjelden gang iblant. Dessuten så ligger denne bra til sånn distansmessig da det er ca 60% av kjøreturen er unnagjort her ved Varberg og da passer det bra med litt mat, et pisse stop, en Red Bull og få vasket rutene rene for hele den svenske innsekts faunaen som lå klistret til frontruten. Glamte å ta med meg kamera inn på McD så de som lurer på hvordan McTasty ser ut får heller ta seg en tur til McD selv og se på skiltet over kassen hvor det er bildet av den (dog så ser det litt bedre ut på bildet....)

Resten av turen gikk greit og siden jeg bor/bodde i Ørestaden var det letteste å kjøre Broen over fra Malmø....itillegg kan man bruke Autopass der, noe som betyr at de 235kr det koster å passere blir betalt av noen andre enn meg


Så til bedømmelsen:

Tid:
Dør til dør tok det ganske nøyaktig 2 timer mindre med fly enn med bil

Komfort:
Det er langt bedre seter i bilen enn ombord i flyet og innstillingsmulighetene er langt større. Benplassen er ganske lik. Flyet har en fordel ved at man er langt mer utvilt når man kommer frem, enn hva man er når man må kjøre selv

Baggasje:
Her vinner bilen. Ikke blir bagasjen borte på veien og man kan ha med seg mye mye mer

Underholdning/ting å finne på:
Tja egentlig ganske likt. Utsikten er bedre fra flyet, men man ser bedre detaljer fra bilen. Fordelen med fly er at man kan lukke øynene eller lese ombord i fly hvis man føler for det, derimot er det en dårlig ide i bil. Ellers så er stereoanlegget bedre i bilen enn hva øreproppene i iPoden klarer å prestere, samt jeg hadde vel blitt stripset fast i flyet hadde jeg sunget med på AC/DC, noe man derimot kan gjøre alene i bilen. Begge deler har navi som viser hvor man er, selv om bilen sitt er bedre og mer detaljert og er on-demand

Servering:
Her vinner flyet. Bilen har en flaske vann som man må ta med seg selv som eneste, mens på flyet får man andre til å komme med mat og drikke imotsetning til bilen som har buy-off-board. Maten ombord smakte også bedre enn McD, mens man får mer mat hos McD

Pris:
Her vant bilen, men hadde jeg reist på billigere billetter ville flyet ha vunnet. Vil anta at diesel, bompenger, spyleveske og mat på maccern kanskje kom på 1000kr eller der omkring


Totalt:
Normalt sett er flyet å foretrekke, men å velge bil mellom Oslo og København er ikke noe dårlig alternativ det heller avhengig av formålet for reisen. Så egentlig en seier til flyet totalt sett, men siden jeg er korrupt og urettferdig og det var jeg selv som stod for kjøringen så sier jeg at det ble uavgjort siden det er "min" konkuranse og jeg er en dårlig taper
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 25-06-2008 at 01:23.
Someone is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL ATC-flyradar Småprat 17 25-04-2017 20:21
SAS OSL-CPH-GVA-CPH-OSL 23. og 25.10.2015 SeatBelt Register- og ATC-Forum 1 05-11-2015 10:37
SAS flyr A340 CPH-OSL-CPH i dag! Star Flyer Småprat 1 13-11-2011 18:44
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 20:46
SAS-fly påkjørt av bil LN-VLE Småprat 0 06-09-2011 18:58


All times are GMT +2. The time now is 14:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.