Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2008, 00:50   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Arrow CPH-OSL, Fly vs bil, SAS vs Someone, Airbus vs BMW

....Hamburg vs Munchen, LSG Sky Chefs vs McDonalds, Economy Extra vs "Someone class", jetmotor vs dieselmotor....you name it!

Velkommen til den ultimate testen mellom fly og bil på Oslo-København.

Så var dagen kommet til del-1 av hjemmflyttingen fra København som først å fremst gikk ut på å fly fra København til Oslo og så kjøre samme veien tilbake igjen.

Var booket i economy extra på SK460 og hadde allerede sikret meg 01F på turen oppover da jeg bestilte og det var en Airbus 321 som var satt opp på ruten denne dagen. Egentlig hadde jeg 02A på SK462, men flyttet avgangen litt frem for å slippe å komme alt for sent avsted på returen. Sjekket inn på nett dagen før bare for å ha gjort det og som så mange ganger før så var det å ta toget ut til CPH. Siden jeg "samler" på boarding kortene mine så printet jeg ut et eksempler og la kofferten jeg hadde med da jeg hadde tenkt å bruke EB-kortet som reisedokument på turen. Det gikk fint å første "vaktpost" ved utsidentil Fast Track, den som er bemannet av SGS/SAS. Derimot så kjører man dobbelt controll og sikkerhetsvakten forlangte også å få sveipe kortet i sin terminal og det funket selvfølgelig ikke Han spurte om jeg hadde et boarding card, men siden jeg ikke gadd gå ned i kofferten å rote så sa jeg nei (dessuten står det at jeg ikke skal behøve det) og at siden jeg slapp gjennom hos SAS så det burde ikke være noe problem. Det var selvfølgelig ikke godt nok for han, så tilslutt så gikk han selv ut av Fast Track "rommet" og til SAS skranken på utsiden og fikk printet ut et boarding card der.

Da jeg var gjennom (det hele gikk på 2 min inkludert å vente på han foran meg så det var ikke snakk om lange tiden, bortsett fra det er småirriterende når ting ikke funker som det skal.....spesielt når jeg faktisk har betalt for det) så var det å gå bort til tax-free og hente mine forhåndbestilte varer før det bar bort mot D1 som flighten var satt opp på. Ventet 2 minutter utenfor får de satte igang med pre-boarding. Og etter 6-7 minutter venting begynte også boarding og gikk da ombord og fikk skjøvet unna business-class putene i hattehylla så jeg fikk plass til travel-pro'en og polvarene.

Benplassen på 1F var mer enn godkjent

Såvidt jeg overhørte var det 150 pax ombord, hvilket vel betyr såvidt over 75% belegg og til og med rad 14 var economy extra, selv om gardinen riktignok var plassert på rad 5, men mitt inntrykk er at de ikke gidder flytte den når det ikke er egen C-klasse ombord. Push-back var 10minutter etter rute, men av erfaring vet jeg det alltid blir flydd inn på CPH-OSL. Avgang i ganske bra cross-wind mot sør og var litt risting i begynnelsen, med den vanlige Airbus-knirken (av en eller annen grunn så virker det på meg som Airbus-interiøret knirker mer enn Boeing og MD sitt i turbulens)

Var rugbrød sandwich med roastbeef og ost som ble servert og tok en Champis til for å feire. (og for de som når måtte bekymre seg så er ikke det nødvendig, da det gikk 2t40min fra jeg fullførte glasset med Champis til jeg satte meg i bilen så jeg var mer enn kjørbar innen den tid.....dessuten så blir man ikke børsten av litt champis som tørsten) Til dessert var det en slags vannbakkels sak med vanniljekrem og sjokolade over

God utsikt fra dassen. Her ser vi Skagen, noe de fleste bør gjennkjenne

SAS skal ha ros for dassene på Airbusene sine. Brukbar plass og med utsikt.

Uddevalla....over broan her ville jeg passere endel timer senere i motsatt rettning

Fulgte den svenske vestkysten oppover som som mange ganger før, så over indre-enfold også en S-sving før vi var linet opp for touch down på 01R. Husker ikke hvilket gate vi kom på, men det var et rullebånd før det bar ned rulletrappa til bagasje hallen. Flytoget ankom perrongen i det jeg kom ned på den så perfekt timing der også tilslutt ble det T-banen fra Oslo S og hjem.

Så var det tid for returen. Denne gangen var Airbus'en byttet ut med en BMW 530xd og det var undertegnede og ikke SAS som skulle stå for transporten. Og sete 1F var byttet ut med 0A

Benplassen var godkjent også her

Det er ikke bare Airbuser som har joystick

2 stk forvokste hårfønere fra IAE (2500) er byttet ut med 1 stykk 6 sylindret dieselmotor fra BMW

Kjøreturen nedover gikk stort sett greit. Mye veiarbeid, spesielt på den norske siden av grensen, men relativt lite trafikk og forsinkelser ellers. Dårlig med servering ombord, så som vanlig når jeg kjører til København (har blitt noen turer etterhvert) så er det stopp på McDonalds Varberg

Bestilte en Big Tasty meny. Er vel ikke den helt store McD fanen, men det er helt greit en sjelden gang iblant. Dessuten så ligger denne bra til sånn distansmessig da det er ca 60% av kjøreturen er unnagjort her ved Varberg og da passer det bra med litt mat, et pisse stop, en Red Bull og få vasket rutene rene for hele den svenske innsekts faunaen som lå klistret til frontruten. Glamte å ta med meg kamera inn på McD så de som lurer på hvordan McTasty ser ut får heller ta seg en tur til McD selv og se på skiltet over kassen hvor det er bildet av den (dog så ser det litt bedre ut på bildet....)

Resten av turen gikk greit og siden jeg bor/bodde i Ørestaden var det letteste å kjøre Broen over fra Malmø....itillegg kan man bruke Autopass der, noe som betyr at de 235kr det koster å passere blir betalt av noen andre enn meg

Så til bedømmelsen:

Tid:
Dør til dør tok det ganske nøyaktig 2 timer mindre med fly enn med bil

Komfort:
Det er langt bedre seter i bilen enn ombord i flyet og innstillingsmulighetene er langt større. Benplassen er ganske lik. Flyet har en fordel ved at man er langt mer utvilt når man kommer frem, enn hva man er når man må kjøre selv

Baggasje:
Her vinner bilen. Ikke blir bagasjen borte på veien og man kan ha med seg mye mye mer

Underholdning/ting å finne på:
Tja egentlig ganske likt. Utsikten er bedre fra flyet, men man ser bedre detaljer fra bilen. Fordelen med fly er at man kan lukke øynene eller lese ombord i fly hvis man føler for det, derimot er det en dårlig ide i bil. Ellers så er stereoanlegget bedre i bilen enn hva øreproppene i iPoden klarer å prestere, samt jeg hadde vel blitt stripset fast i flyet hadde jeg sunget med på AC/DC, noe man derimot kan gjøre alene i bilen. Begge deler har navi som viser hvor man er, selv om bilen sitt er bedre og mer detaljert og er on-demand

Servering:
Her vinner flyet. Bilen har en flaske vann som man må ta med seg selv som eneste, mens på flyet får man andre til å komme med mat og drikke imotsetning til bilen som har buy-off-board. Maten ombord smakte også bedre enn McD, mens man får mer mat hos McD

Pris:
Her vant bilen, men hadde jeg reist på billigere billetter ville flyet ha vunnet. Vil anta at diesel, bompenger, spyleveske og mat på maccern kanskje kom på 1000kr eller der omkring

Totalt:
Normalt sett er flyet å foretrekke, men å velge bil mellom Oslo og København er ikke noe dårlig alternativ det heller avhengig av formålet for reisen. Så egentlig en seier til flyet totalt sett, men siden jeg er korrupt og urettferdig og det var jeg selv som stod for kjøringen så sier jeg at det ble uavgjort siden det er "min" konkuranse og jeg er en dårlig taper

Last edited by Someone; 25-06-2008 at 01:23.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-06-2008, 02:07   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: CPH-OSL---> Fly vs bil, SAS vs Someone, Airbus vs BMW....

Flott rapport, og artige sammenligninger
Martin is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2008, 08:35   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Herlig rapport - toalettene er vel også best i luften!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2008, 09:33   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ellers så gikk det med noen tusen liv på turen nedover.....dette lukter bilvask lang vei
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010268.jpg
Views:	1156
Size:	110.4 KB
ID:	18555   Click image for larger version

Name:	P1010269.jpg
Views:	1154
Size:	98.7 KB
ID:	18556   Click image for larger version

Name:	P1010270.jpg
Views:	1143
Size:	119.2 KB
ID:	18557  
Old 25-06-2008, 09:33   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Kjempeartig rapport.

Min erfaring er også at det er enklere å bli kvitt tomme brusflasker og sjokoladepapir i lufta, mens man i bilen må stå for cleaningen selv.

Old 25-06-2008, 10:32   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for en kjempefin rapport! Veldig artig å lese! Men det hørtes ut som en nokså slitsom dag... Også veldig fine bilder fra flyet. Morsomt å se områder man kjenner såpass godt og bildet av nordspissen av Danmark var strålende.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2008, 11:13   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kjempeartig rapport.

Min erfaring er også at det er enklere å bli kvitt tomme brusflasker og sjokoladepapir i lufta, mens man i bilen må stå for cleaningen selv.
Crewet må stå for cleaningen selv i BMWen (og på DY!).
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2008, 14:40   #8
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Herlig rapport og morsomme sammenligninger. Dæven så mange liv du har på samvittigheten Someone. Er jo som å kjøre i USA jo på det verste.

Er det din bil?
Old 25-06-2008, 19:51   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Er det din bil?
Nope....er nettopp nyutdannet/student så den ligger litt over min prisklasse. Men man kan vel si at jeg kjører den endel
Old 25-06-2008, 21:02   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Neste torsdag-søndag blir det skib vs. bil test mellom de samme byene fra meg...
Old 25-06-2008, 21:18   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Da mangler vi vel DBS Touring vs fly eller bil eller båt.

Old 25-06-2008, 21:21   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Deilig å se en facelift 530XD facelift i sedan for en gangs skyld - og uten "prislappen" bak

Biler lager man i Tyskland.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2008, 20:02   #13
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Herlig herlig! Selv om det nok ble litt jobbing med høytrykksspyleren
i etterkant ser jeg, ser bilen behagelig nok ut den. Fin sammenligning,
og ser fram til DFDS-turen neste gang. Hadde du valgt Balcony-lugaren
på Crown, tenker jeg båt-turen hadde tatt seieren ja.. he he
Old 01-07-2008, 19:38   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
Hadde du valgt Balcony-lugaren
på Crown, tenker jeg båt-turen hadde tatt seieren ja.. he he
Komfortmessig hadde nok det blitt en vinner, men suite/commodore lugar + bil er DYRT
Old 01-07-2008, 19:52   #15
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

He he, jeg vet! Spesiellt i høysesongen tjener rederiene ekstremt
på slike "én-veis reiser", så skjønner godt at det ikke var ett
alternativ. Dog i lavsesongen/evt. tidlig vår eller sen høst, er prisene
mere "normale".

Ellers forfriskende å se at noen fortsatt har treverk i bilene, har
alltid vært tilhenger av dette - har aldri "falt" for denne nymotens
alu/mesh-greiene. Både i Volvoen og MB'en synes jeg treverk
gjør seg best, selv om jeg desverre må ta til takke med mesh
inntil videre i den ene.

Hva lå bensinforbruket i gj.snitt på under langkjøring, dersom du husker?
Old 01-07-2008, 20:14   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
Hva lå bensinforbruket i gj.snitt på under langkjøring, dersom du husker?
Dieselforbuket.....vel normalt på langkjøring ligger det mellom 0,55 og 0,65, litt avhengig av veien og trafikken, noe som er ganske bra for en 3liters med 235hk og 500nm. Nå endte jeg på 0,78, men da kjørte jeg med tung høyrefot (dvs hadde jeg kjørt i Norge, så hadde jeg ikke kjørt på en stund)

Last edited by Someone; 01-07-2008 at 20:17.
Old 03-07-2008, 07:20   #17
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tror vel absolutt DFDS har muligheten til å vinne min test... På DFDS kan jeg shoppe, spise, drikke, sitte på dekk under overfarten - som sjåfør på Alfa`n er det kjøreopplevelsen som gir meg kick - for det er ikke mye spennende å se på mellom København og Oslo.
Old 03-07-2008, 19:02   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Artig sammenligning. Men jeg klarer ikke helt aa skjoenne hvorfor du tok denne turen? Det er ikke mye du faar plass til i en 5 serie sedan. Hvorfor sendte du ikke bare tingene hjem?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2008, 19:18   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Artig sammenligning. Men jeg klarer ikke helt aa skjoenne hvorfor du tok denne turen? Det er ikke mye du faar plass til i en 5 serie sedan. Hvorfor sendte du ikke bare tingene hjem?
Å joda, man får plass til overaskende mye når man også tar ibruk baksetet itillegg så var den en del ting som er litt upraktisk å sende med fly som f.eks poser. Tipper det var nesten 150kg med stesj i bilen + 2 personer. Itillegg hadde jeg med en kasse vin (12fl) med vin i 2000-3000kr klassen og eieren turte ikke sende den med fly.

Et annet aspekt er at det er gratis for meg å bruke bilen...de ville andre transportmetoder ikke vært

Last edited by Someone; 04-07-2008 at 10:54.
Old 29-05-2010, 20:59   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Er denne bilen i familien fremdeles? Hvordan er erfaringen med den, med tanke på driftssikkerhet, vedlikehold osv?
Vurderer selv samme bil, dog Touring.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules