Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2009, 18:39   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
USA Take the A-train

You must take the "A" train
To go to Sugar Hill way up in Harlem...

Og hvis man skal til eller fra JFK kan man ta A-train (samt noen andre bokstaver), men la oss starte i litt mer hjemlige trakter.



Vektlegger en del ting som ikke har vært omtalt tidligere, så får dere se på matbilder og annen omtale av Club World (CW) og loungene i tidligere rapporter. Av nye ting her er EuroTraveller Oslo-London og Sleeper Service JFK-LHR.


21. mai: OSL-LHR BA761 A320 EuroTraveller / LHR-JFK BA177 B747 Club World

Transport til OSL pr. "limo-service" med knyttnevetesten bestått. Man ble sluppet av på P4 og ble deretter busset til terminalen, knyttnevetest ikke utført da det var ståplass på bussen.

Innsjekk var utført, så det var bare en koffert som skulle leveres og tagges gjennomgående (vi hadde to bookinger). det gikk som en drøm, og damen bak skranken sa de hadde litt mer enn fullt fly, men at de antagelig skulle få plass til alle. Security gikk kjapt, bare to personer foran meg, men så begynte kø-kaoset på shoppingsenteret. Køen for å slippe inn på utlandspiren gikk nesten forbi hele security-området! At det skal ta mye lenger tid å komme seg gjennom den døra enn gjennom sikkerhetskontrollen skjønner jeg ikke. MEN det var ikke nok med det, det vrimlet av folk innover så vi tok snarveien utenom taxfree-butikken, og banet oss vei gjennom køen til minibankene som gikk tvers over lokalet. Så skulle en i reisefølget på toalettet - nye 10(!) minutter i kø. OSL skryter at at de snart er større enn Kastrup, da foreslår jeg at noen tar en studietur dit og teller opp antall toaletter de har på innsiden. Alternativt kan man jo besøke Oslo City som kanskje er en like god sammenligning (hvis man ser bort fra flyene).

Nok om køene - passkontrollen gikk uten kø, og boarding begynte så tidlig at det heller ikke var noe kø å snakke om der. Boarding by seatrows, og stor takk til guttene og jentene bak skranken som vennlig, men bestemt, ba folk vente når de forsøkte seg med feil seterad. Da går alt så meget glattere. Det ble fullt, alle ombord og vi var klare til push før rutetid. Bra jobbet av Menzies-gjengen på denne avgangen også.

Flyturen til London gikk som normalt. Det ble delt ut frokost, en minibaguette/rundstykke med kjøttpålegg og appelsinjuice kom i frokostpakken og drikkevogna fulgte etter. I tillegg til annet standard småplukk i pakken (salt o.l.) så inneholdt den også en liten "waste bag" så man kunne putte ting oppi den og ikke i setelommen. Seterad var 7, så det er bedre avstand enn lenger bak, 2.3 knyttnever og bestått.

Frokost for Euro Travellerene:




Ankomst LHR på rute og raskt gjennom fast-track i security (som ble "bevoktet" av en ansatt som sjekket om man skulle ha adgang) før kursen ble satt mot loungen. Loungelivet gikk sin normale gang, og det ble boarding fra B-gate på JFK-flighten. De fleste long-haul går fra B-terminalen, men de har et par longhaul-gates på A (samt buss-gate) så man bør ikke bevege seg til B før man vet hvor man skal. Det er krøkkete å komme seg tilbake. To store fast-track-skilt ved gate hjalp ikke på en hel haug med folk, men de ble fort jaget bort når gatepersonalet så hva som skjedde.

Flighten fra LHR til JFK var også ganske hendelsesløs, dvs. alt gikk som det pleier. God mat, drikke og service som normalt.

Dagens lunsjmeny:

Starter: "Seared scallops with fennel and pesto" eller "Asparagus with Caesar dressing"

Salad: Fresh seasonal salad

Main: "Lamb cutlets with paloise sauce" eller "Vineet Bhatia's spicy chicken masala..." eller "Roast fillet of salmon..." eller "Linguine with spring vegetables..." eller "Chilled main course salad...prawns and artichoke"

Dessert: "Coconut souffle tart..." eller "ostetallerken" eller "Fruit" eller "chocolates"

Av vin hadde de
Hvit:"A to Z Oregon Pinot Gris 2007", "Sancerre 2007, Domaine de la Chezatte"
Rød: "Artesa Napa/Sonoma Meritage 2005", "Chateau Fourcas-Dumont 2004"
Champ: "Heidsieck Monopole Blue Top Brut"

Forrett:



Hovedretten, lammet. Ja, jeg ender ofte opp med en rett som ikke ser allverden ut, men som smaker fortreffelig.



Dessert:




Og før landing var det selvfølgelig servering av Afternoon tea. Valget inneholde naturlig vis Sandwiches i tillegg til salat. Og Afternoon tea er noe med tradisjoner, så det ble også servert "Warn Fruit Scones with clotted cream and strawberry preserve"

Ved ankomst JFK langet vi ut retning immigrasjon, og det var greit å komme av tidlig. Det var ingen andre fly foran oss, så det så greit ut, men det gikk tregt. Iflg. damen var datasystemet utrolig tregt den dagen, tok mange minutter fra hun leste passet til hun fikk opp noe, samme med foto/fingeravtrykk. Var veldig glad jeg var langt foran i køen den dagen. Bagasjen kom på båndet når vi kom til båndet, PRI-tagen så ut til å virke. AirTrain og Subway inn til 42nd street gikk også kjapt.

Andre detaljer om CW-produktet kan leses i tidligere TR (linker i siste post)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 02-06-2009 at 18:48.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:41   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Take the A-train

Så noen anbefalinger fra det store eplet:

Bodde på Residence Inn (by Marriot) på Ave Americas/39th st, betalte 139 USD/natt inkl. frokost. Frokosten bestod av frokostblandinger, juice, brus, kaffe, te, eggerøre, stekte poteter, karbonadelignende saker, frukt/fruktsalat m.m. Hotellet er beregnet på folk som bor der en periode (ukependlere m.m.) så alle rom har en kjøkkenkrok med inventar til fire personer og kjøleskap med isbitmaskin. Rent, pent, god service, fire PCer med printer til gratis bruk, gratis WLAN, hyggelig frokostetasje/oppholdslounge i etasjen over lobbyen. Effektiv aircondition og meget gode støyisolerte vinduer. Subwaystasjon et kvartal unna, kort vei til shopping og attraksjoner. Jeg bor gjerne der senere.

Hotellet:



Rommet:








Ut å spise? Fikk en vanvittig god steak salad på Dos Caminos (Park ave/27th st)



__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:43   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Take the A-train

Litt utenom turistløpya - Louis Armstrong hus, nå museum anbefales for de som er interessert i ham eller jazz. http://www.louisarmstronghouse.org

Så en noen bilder fra New York

Battery Park:





Så tre av frihetsgudinnen:







Toppen av Rockefeller Center gir bra utsikt over New York:









En tur over Brooklyn Bridge fra Brooklyn-siden kan anbefales:











Hotellet lå i nærheten av Bryant park:

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:44   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Take the A-train

Nok med turistbilder, må ha noe flyrelaterte bilder også . Fra JFK:











__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 18:47   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Take the A-train

25/26. mai: JFK-LHR BA182 B777 Club World / LHR-OSL BA766 A319 Euro Traveller


Tok Subway og AirTrain til JFK og var der rundt 3 timer før avgang. First/Business-innsjekk ligger separat fra Economy, og de har også egen security, så det blir veldig effektivt fordi køer og pax ikke blander seg for mye (noe som det er tendens til på LHR). Flyet hadde rutetid kl. 2230, og var siste BA-flight fra LHR. BA-loungen benyttes også av FI, IB, QF og CX (så vidt jeg kunne se), og det var en del folk der, men uten at den virket fullt. BAs kveldsflighter fra østkysten er Sleeper Service, dvs. ingen vesentlig matservering ombord, men pre flight Supper i loungen. Denne middagsserveringen er i et eget rom der kun BA-pax har adgang (BP sjekkes). Det var buffe-servering, og godt utvalg av mat: salater, pastaretter, minipai, kylling m.m. Til dessert var det ostebiter, jordbær og kake. De hadde rødvin, hvitvin og portvin i tillegg til øl og ualkoholisert drikke. La også merke til at de i tillegg til US/EU-øl hadde Asahi og Kirin Ichiban. En matopplevelse om er helt på høyde med en normal restaurant. Det ble en runde i massasjeavdelingen før boarding. I loungen på JFK roper de opp avgangene og setter opp boarding på skjermene når de får beskjed fra gate om at de har fått ombord de uvaskede hordene, og det funker bra. Personalet er oppmerksomme og hyggelige.

Boaring som sagt etter at de fleste bak i maskinen var ombord, men allikevel fast-track med en gateagent som håndterte BPene meget kjapt, så det gikk unna. Ombord serverte de pre-departure drinks og delte ut menyer, toalettmapper m.m. før avgang. 777-serien som har base på LHR er akkurat ferdig med konvertering til siste generasjon CW-seter. Vårt fly fikk nye seter i januar, og bar preg av at det var nytt. Barnesykdommene var ikke over, og når APUen ble starte og landstrømmen frakoblet forsvant all strøm i den elektriske stolen, faktisk på alle som stod mellom midtgangen (dette ble raskt fikset etter avgang). Lyset i kabinen ble slukket før take-off og kom ikke på igjen før en time før landing på LHR. Litt etter avgang kom personalet rundt og spurte forsiktig om man ville ha noe å spise eller drikke (ingen traller el.l.) Jeg var da på vei inn i drømmeland og våknet når lyset kom på en time før landing. Med en flytid på seks timer så ble det 4:50t med søvn.

Aftensmaten ble ikke testet, men frokosten tok jeg. Frokostblanding, varme rundstykker, bacon-roll, frukt m.m.

De har begrenset matutvalg som kveldsmat på Sleeper Service, i tillegg til at man kan forsyne seg med wraps, fruktsalat m.m. fra galley. Til kveldsmat hadde de
* Warm grilled chickenbreast on a bed of greens...
* Warm grilled marinated brochette...
* Vanilla panna cotta...
* Hot chocolate and warm chocolate chip cookies

Ved ankomst London på rutetid ble vi møtt av et totalt kaos i security. på LHR funker security greit nok så lenge det ikke er rush, men med mye folk rakner all organisering. De har to security-punkter, nord og syd. Alle transferpax kommer på nord, og i slike tilfeller som vi opplevde så vil det være raskest å gå gjennom pass og toll for så å gå inn gjennom syd-inngangen. Nå hadde ikke vi det travelt, og siden jeg ikke var alene så tok vi heller køen med et smil før det ble en morgen-dusj i loungen.

Turen fra London til Oslo gikk raskt, og med 110 km/t medvind ble det bare 1:40t i lufta. Et par observasjoner her - lurer stadig på hvorfor så mange er dårlig forberedt når de skal på flyet. Ikke bare har de med seg fem plastposer med shoppingartikler som håndbagasje, men de har jakke i en hånd og kaffe i den andre. Sier seg selv at det blir en smule krøkkete å komme seg på plass i setet sitt da. Særlig når man sitter på midtgangsete og den andre i reisefølget kommer lik etterpå, med samme oppakning og skal sitte på innsiden.

Trekant-smørbrød ble servert, de smakte godt sammen med en London Pride Ale. Også denne gangen delte de ut to bokser/flasker til de som skulle ha drikke, så det ble en London Pride til kjØLeskapet hjemme også.

Lunsjen bak gardinen BA766:




Bagasjen kom på båndet omtrent samtidig som vi kom ut av TaxFree så det virket som pri-tag virket også her. Bussen til parkeringen hadde et belegg på 125% og det var ikke mulig å utføre noe knyttnevetest der man stod stablet så turen som begynte romslig ble avsluttet ganske trangt. Limo-servicen hjem funket selvfølgelig prikkfritt.

Oppsummering flyplasser:

Av de flyplassene jeg var innom på denne turen kommer OSL på topp når det gjelder security - der går det stort sett veldig glatt om dagen (les: de dagene jeg har vært der). JFK T7 C-klasse-security kommer tett bak. LHR T5 desidert sist pga. køer, dårlig organisering og tilrettelegging (idiotisk "moderne" system).

OSL kommer på bunn når det gjelder spisesteder, sitteplasser, stikkontakter, toaletter m.m. - her er kapasiteten sprengt og man burde se på tiltak som gjør at de handlende, beklager - de reisende, ikke opplever det som kapasiteten er sprengt over alt. LHR T5 topper listen her, med JFK T7 som en klar nummer to.

En del detaljer har jeg utelatt da de er omtalt i tidligere rapporter fra Club Europe ogClub World:

Aug 2008 BA B767 (OSL-)LHR-YYZ
Aug 2008 BA B747 JFK-LHR(-OSL)
Nov 2008 BA Airbus OSL-LHR-OSL
Jan 2009 BA B747 (OSL-)LHR-SEA
Jan 2009 BA B747 SEA-LHR(-OSL)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 02-06-2009 at 19:04.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:01   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Take the A-train

Jeg likte spesielt turistbildene dine Takker for en fin og detaljert rapport med tips som helt sikkert blir benyttet/tatt hensyn til om 2 mnd
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:14   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Take the A-train

Takker for den

Huff, nå fikk jeg lyst på en New York-tur også
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:37   #8
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,682
Default Re: Take the A-train

Noen grunn til all denne helikoptertrafikken, Discus? Vet det er en del sightseeing-trafikk, men en del av disse du fikk på brikken virket mer som noe militært.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 20:44   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Take the A-train

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Noen grunn til all denne helikoptertrafikken, Discus? Vet det er en del sightseeing-trafikk, men en del av disse du fikk på brikken virket mer som noe militært.
Ja, det var voldsom helikopteraktivitet, både sivil og mil. Fleetweek og Memorial Day (flagg og faner, pomp og prakt), var vel 5-8 gjestende marinefartøyer som lå ved Intrepid og på Staten Island.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 21:23   #10
SNSK
ScanFlyer Blue
 
SNSK's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Lierskogen
Posts: 327
Smil Re: Take the A-train

Dette var en glimrende report... Bra med noe mer enn flyreise...
Bra og varierte bilder
Blir mer og mer klar for NYC tur igjen....
SNSK is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 19:44   #11
PW14
ScanFlyer Blue
 
PW14's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
Default Re: Take the A-train

Som alltid veldig bra rapport! Når den attpåtil blir supplert med lett erotiske flymatbilder så kan det ikke bli bedre


Quote:


PW14 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 20:16   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,602
Default Re: Take the A-train

Fine turistbilder. jævlig mye linselus, dog ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 21:56   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Take the A-train

Ja her var det mye god mat - flymiddagen fra forrett til dessert så fortreffelig ut!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2009, 16:03   #14
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Take the A-train

Ut å spise? Fikk en vanvittig god steak salad på Dos Caminos (Park ave/27th st)


Jeg bodde rundt rett rundt hjørnet der!
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 02:55   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Take the A-train

Takker for titten. Ingen tvil om at det er mange maater aa gjoere NYC paa.
Hvem elsker ikke NYC?? Lurer dog paa hvorfor man ikke velger aa ta LIRR til og fra JFK? Mye raskere og behageligere enn aa skrangle en time paa J train
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 10:21   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Take the A-train

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Hvem elsker ikke NYC?? Lurer dog paa hvorfor man ikke velger aa ta LIRR til og fra JFK? Mye raskere og behageligere enn aa skrangle en time paa J train
J-train er vel det tregeste man kan ta ser det ut som (har ikke brukt det). Hadde F-train (Express) rett utenfor hotellet, og med 35-40 min til AirTrain (via to stopp på E-train), så for vårt vedkommende var det ikke noe å spare på å bruke LIRR.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 09:24   #17
Kingstone
Ops Manager
 
Kingstone's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Tjøme
Posts: 295
Default Re: Take the A-train

Dette så veldig bra ut Ikke værst pris for det rommet heller!
__________________
Mvh
Thorbjørn Kongsteien-Ottesen
Kingstone is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 14:14   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Take the A-train



Bare jeg som får assosiasjoner til en gammel Fleksnes-episode her?

http://www.youtube.com/watch?v=8gb1N1jtEQc

Last edited by Martin; 04-06-2009 at 23:57.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2009, 23:50   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Take the A-train

Quote:
Originally Posted by Martin View Post


Bare jeg som får assosiasjoner til en gammel Fleksnes-episode her?
Ja...
Men en oppfrisking/forklaring hadde ikke vært å forakte...

EDIT: Svar mottatt
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 05-06-2009 at 00:04.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2009, 00:42   #20
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Take the A-train

Hvis det er flere som ikke har klarnet hjernen helt ennå, så er vel strengt tatt stikkordene Jaguar og Mini Morris, orange/lys brun sådan
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.