Varning for Alitalia-konkurs

....men Alitalias vice styrelseordförande Salvatore Mancusowas är exempelvis negativ till detta eftersom han tror att det kommer att leda till stora personalnedskärningar och besparingsprogram inom bolaget.

Så man skal fortsette som før og bare sprøyte inn mer penger?

Jeg har ogsaa hoert at AF/KL vurderer aa ta helt over. De eier naa 25 %.

Vist jeg har forstått riktig så har AF/KL sagt seg villig til å kjøpe resten av Alitalia og sprøyte inn nødvendig kapital vist Atitalia går med på en rekke konkrete tiltak. Innkludert store lønnsreduskjoner.

Den Italienske staten ønsker ikke at selskapet skal havne utenfor Italiensk kontroll, noe som kan føre til at Alitalia bare blir et feeder-selskap til AFKL. Dermed har staten bedt et Italiensk togselskap om å kjøpe opp Atitalia.

Hvis det verste skulle skje om Alitalia skulle gå konkurs.. Jeg har billett med KLM fra TRD til Roma den 15 og 23 oktober med Alitalia mellom AMS og Roma t/r men på billetteten står det KL flight selv om det er Alitalia som flyr. Risikere jeg å miste fly turen eller har KLM ansvaret å få meg til Roma t/r ? Bestilt billetten hos KLM.no

Det italienske flyselskab Alitalia er i så dårlig økonomisk forfatning, at selskabet risikerer livet, hvis der ikke tilføres frisk kapital snarest. Og nu inddrager den italienske premierminister Enrico Letta hjælp fra uventet kant.

Mauro Moretti, der er direktør for det statsejede italienske jernbaneselskab, Ferrovie dello Stato, var således til møde med premierministeren mandag. Letta vil have Ferrovie dello Stato til at blive medejer af Alitalia. Flyselskabet blev i 2009 reddet fra konkursens rand af en gruppe italienske investorer samt Air France-KLM.
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=82212#.UlQPrzIaySM

Ser ut som de inntill videre er reddet da investorer, med blant annet AF, det italienske postvesenet og et par italienske banker er villig til å hive mer penger i den lekke skuta. Det var like før de fikk hastverk, da ENI, det italienske oljeselskapet truet med å indra kreditt for kjøp av drivstoff. Hvilket vel var noen som jo bidro til å sette spikeren i kisten for Swissair i sin tid

Ser ut som de inntill videre er reddet da investorer, med blant annet AF, det italienske postvesenet og et par italienske banker er villig til å hive mer penger i den lekke skuta. Det var like før de fikk hastverk, da ENI, det italienske oljeselskapet truet med å indra kreditt for kjøp av drivstoff. Hvilket vel var noen som jo bidro til å sette spikeren i kisten for Swissair i sin tid

AF nekter å spytte inn mer kapital før noen strenge krav er møtt. Og nå skriver AF ned sin eienandel til 0.
http://www.reuters.com/article/2013/10/31/us-airfranceklm-results-idUSBRE99U0DF20131031

Er dette spikeren i kista for Alitalia, eller bare et spill fra AF sin side for å få gjennom kutt i Alitalia.

Tror ikke den italienske regering vil lade AZ gå konkurs...der er alt alt for meget prestige i at bibeholde et national flyselskab i Italien..
Hilsen Ole

Bør vel også legges til at SAS ikke hadde eksistert om ikke de tre skandinaviske stater hadde fyllt opp pengekassen hver gang den ble veldig slunken.

Back