View Single Post
Old 17-04-2015, 13:06   #35
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Sovjetstaten Norge! Flytt til utlandet før det er for sent
Det har jeg gjort og det foerste som moeter meg naar jeg kommer til Seattle med LH 491 er nettopp en "Jet Bridge" som oppfyller alle tanker man har om nettopp Sovjetstater og oestblokkland, utrolige moekkete, slitent teppe, oestblokkgraa maling - ja det fortsetter naar en kommer til Immigrasjons omraadet med laange koeer og babuska lignende "damer" som naermest hyler over hoeytaler anlegget (at SEATAC lenge plasserte oss "Aliens" (Green Card Holders) sammen med turistene i koe og lot Canadiere gaa sammen med US Citizens gjoer kanskje at jeg ser med noe fargede oeyne)

Velkommen til en flyplass som ikke er finansiert av Tax Free (Duty free som det heter lokalt) - Starbucks omsetter betydelig mer enn Duty Free paa SEATAC. Star Alliance loungen ser ut som den har vaert omplassert fra Konsum Kafeen i Stroemstad - men det finnes lyspunkter ogsaa, resturantene som f.eks. Anthonys er paalagt aa holde de samme prisene paa Flyplassen som inne i byen (digresjon et av Flyprats "Julebord" ble avholdt paa Anthonys Water Front) - de ansatte paa flyplassen har en minste loenn som er det dobbelte (USD 15.00) av "national minimum wage" og til tross for alle spaadommer blomstrer allt unntatt Duty Free

Dette i en delstat som er svært liberal naar det gjelder regler for omsetning av "rusmidler" - jeg bruker paraplyen rusmiddel da vi ogsaa har legalisert marijuana ogsaa for personlig bruk (ikke begrenset til Medisinsk bruk) jeg kan helt lovlig kjoepe og ha en begrenset mengde paa meg (dog er minner koeene utenfor de lovlige regulerte butikkene om den overnevnte Sovjet staten

1 Juni 2012 var det slutt paa "Liquor Stores" (vaare Vin Monopol) i vaar delstat, og Sprit kunne selges i dagligvarebutikker (over 10.000 sqft) uten begrensninger i aapnings tid. Og saalangt har ikke dette vaert noen revolusjon, utvalget har utvilsomt blitt daarligere og prisene er mer eller mindre uforandret. Med noen gode unntak (Whole Foods og vaar lokal T & C (paa Bainbridge)) har den svaert lovende Mikro Destilliries Industrien blitt stengt ute fra butikkene. Forhaapentligvis er det ennaa tidlig "kun 3 aar" og kunnskap og utvalg vil kanskje ta igjen vin og mikro brygget oel, hvor utvalget og kunnskapen etter min mening er paa topp (hva sies om en dagligvare butikk med pub, 8-10 mikrobrygg "on tap" - "Growler" tapping (Growler er glassdunk som rommer 1.89 Liter)).

Hva har dette aa si for prisene - vel det er utvilsomt mulig aa finne billig alkohol, det finnes vin fra USD 2.99 (Trader Joe - Whole Food) Costco (som den NorskeSmartclub Fadesen var basert paa) selger sin Kirkland brand fra USD 5.99 og jeg kan vel faa 12 bokser billig daarlig oel (Budweiser, Miller, Coors - Yellow Beers) for det jeg betaler for en "Murer" med godt Mikrobrygg - mine favoritter ligger fra USD 7.99 til 11.99 (noe som er ganske naere prisene paa Vin Monopolet - dog er vaare "Murere" noe stoere enn Noegne Oe, de er vel samme stoerrelse som Kinn Bryggeri).

Interessant nok startet Mikrobryggeri suksessen ut av en lovendring (det finnes ennaa mange merkelig og komplekse alkohollover i USA) endringen var at en fikk tillatelse til aa servere eget brygg i samme lokaler som det brygget og den foerste "Brewpub" aapnet i Portland Oregon og fra dette sprang det ut en svaert vellykket industri som aldri har vaert drevet av pris - Mikrobrygg har aldri vaert konkuranse dyktig paa pris mot "the Yellow Beer Mafia" - det har utelukkende brygget paa kvalitet. (Om Capa hadde analysert Mikrobrygg ville man utvilsomt konkludert med konkuransen er alltfor liten)

Jeg tok med Costco dels fordi det er et av de selskapene som til tross for at de gjoer "allt galt" i foelge Wall Street og vennene deres (de betaler for hoeye loenninger, de har for faa varer i varehusene (maks 1000 forskjellige), de har for lave marginer (maks 15%) og det er et lokalt Seattle Selskap (vi tenker anderledes og taler ofte Capa midt i mot) - de omsetter alkohol for 3.7 Milliarder USD, de er verdens stoerste importoer av Franske Viner og snittprisen paa vin i varehusene vil nok ogsaa faa mange til aa undre seg (se bilde fra et av Costco sine utvalg).
Selv har jeg ikke handlet Tax Free paa over et aar, mye fordi jeg ikke er like imponert over Keineman (som dessverre har "monopol" langs min reise rute (OSL og FRA) jeg synes utvalget er daarlig - de har aldri noen av de produktene den lille italienerinnen oensker seg (som vaar loakale Nordstroem i Seattle har plenty av) verden har gaatt videre fra Chanel #5 og 4711 - kunnskapsnivaaet hos de som skal hjelpe er daarlig (mange er vel ansatt av produsentene og pusher kun sine brand).

Capa har funnet at vaare flypriser er for hoeye, det er utvilsomt andre kostnader for de lokale selskapene paa SEATAC (og andre flyplasser i USA) ofter eier selskapene Gater - noe som har vaert brukt for aa forhindre konkuranse (Virgin America fikk ikke adgang til fornuftige Gater paa O'hare noe som foerte til at de vel brukte 2 aar paa aa starte opp. Om Duty Free paa SEATAC ble stengt ville ikke mange reagere.

Tapet av vaare "Liquor Stores" har gjort det vanskelig aa finne god Maltwhisky, Cognac og Grappa (mens Gallons med Vodka finnes overalt) Prisene er bedre enn i Norge, men de har ikke blitt lavere etter at "de store" tok over.

Dette ble mye og langt, men det er nok ikke saa galt med Vin Monopolet og Norge som det kan bli antydet.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	costco_wine.jpg
Views:	308
Size:	144.9 KB
ID:	38464  

Last edited by dc-8-63; 17-04-2015 at 13:09.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote