Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0
Må si jeg får litt angst når jeg hører arbeiderpartiets representanter titulerer kortbanenettet som "småflyplasser". Dette i diskusjonen om å fjerne eller forandre taxfree ordningen. Som kjent tjener Avinor ca. 1.2 milliarder kr. På taxfree salg , som tilsvaret det Avinor taper på driften av kortbanenettet.
For meg virker det som om de ikke har kunnskap om hva denne delen av luftfarten betyr for landet vårt utenfor de store byene.
Synes det er trist at disse blir en salderingspost når det gjelder alkoholpolitiske spørsmål.
Bare noe jeg mener .....
|
Jeg er enig i dette, og i tillegg synes jeg det er litt underlig at man ikke ser helheten i flyplasstrukturen. Det er jo ikke bare viktig for landet vårt utenfor de store byene, men det er jo også ikke helt ubetydelig for de store flyplassene at man har mindre flyplasser som jo ikke opererer i et vakuum (men som sender en og annen passasjer til/fra de større flyplassene).
Jeg tror man må erkjenne at det å drifte et flyplassystem i et land som Norge innebærer store, faste kostnader, og en effektiv inndekning av disse bør muliggjøres også gjennom den typen kommersielle aktiviteter som flyplassene i dag bedriver (herunder taxfreesalg).