View Single Post
Old 17-04-2015, 07:31   #30
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Taxfree oppe til vurdering igjen

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Taler ikke dette til fordel for Vinmonopolet? Anbud for så å kunne velge produkt mot pris. De overlater til andre, kanskje mer kompetente, til å finne produktet og forhandle pris. I tillegg kan sikkert prisen polet får av leverandør presses med tanke på volumet, ihvertfall på basisutvalget som sikkert ville blitt dominerende også på lufthavnene.

Har ikke polet også politisk styrt fortjeneste?

Og Heinemann kan vel neppe gå til en produsent og kreve en pris...
Anbud fører til at de som gidder å delta har en sjanse å vinne. Taxfreepol vil være en såpass liten aktør at kostnadene med å være leverandør (siden leverandøren må stå for kostnadene med transport fram til butikken - via grossist) vil være mye høyere enn å levere til f.eks. Heinemann (der alt skippes via Hamburg og Heinemann selv står for samlet transport). Og det å ha et innkjøpslag for et helt konsert vil naturlig nok være billigere enn å ha et hundretalls importører som jakter på varer til et bittelite marked.

Polet at en politisk bestemt fortjeneste, noe som i all hovedsak gjør at dyre varer blir billige da avansen begrensen. For å kunne drive på flyplassen må dette endres da det er urealistisk at samme avanse er i nærheten til å dekke husleia til Avinor (mange av Vinmonopolets butikker i dag sponses heftig i form av lav husleie da kjøpesentra knives om å få et pol da dette trekker kunder). TRN hadde i 2013 et overskudd tilsvarende 5% av omsetninga - så et Taxfreepol vil ikke ha noe særlig rom til å gjøre det billigere.

Heinemann, som et privat aktør, kan gjøre hva de vil. Og om produsenten ikke vil/kan levere til den prisen så kan de kastes ut av butikkene. Dette ble gjord med Wm Grant & Sons (Glenfiddch, Balvenie, Kininvie, Grants, Hendricks osv) for en del år tilbake da de ønsket å sette opp prisen mer enn det Heinemann kunne akseptere. Samtlige produkter forsvant fra alle Heinemanns butikker og ble vel borte et halvt års tid og når de kom tilbake hadde ikke prisene økt mer enn tilsvarende varer.

Uansett er det lenge til noe slikt kan skje da dagens kontrakt med TRN ikke går ut før i 2021 eller deromkring. Tror ingen regjering er lystne på å betale ut flefoldige millioner (evt. milliarder) til TRN for kontraktsbrudd. Like greit da heftige regel- og lovendringer må vel finne sted før et eventuelt Taxfreepol blir realitet.

Selv reagerer jeg på den xenofobiske/populistiske instillingen mange politikere har når de snakker om tax-free som dominert av utenlandske aktører og at det er bedre at pengene havner hos Vinmonopolet enn i utlandet. Nå domineres jo tax-free i Norge av norske aktører. Ser man på flyplassene er TRN størst og de er 50% norske, Airport Retail Group har RYG og TRF og er 100% norske og i tillegg driver jo Avinor selv tax-freebutikkene på de flyplassene som har lite utenlandstrafikk. Fjord Line og Color Line er også begge 100% norske mens Stena Line og DFDS er henholdsvis svenske og danske og vil dermed ikke kunne omfattes av en norsk regelendring uansett - Fjord Line og Color Line flagges vel kjapt ut om politikerne prøver å gjøre noe med tax-free butikkene deres.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote