Du har rett at det nesten ikke finnes business til/fra Roma. Roma er da heller ikke Nord-Italia....
Markedet i Italia er divers.
LCC har kommet inn i hele landet. Milano er et av de viktigste C-class destinasjonene i Europa og flyplassen Malpensa satser stort på det segmentet samtidig som de investerer i
LCC:
http://www.routes-news.com/airports/...ing-a-comeback
Emirates ønsker å starte med flygninger mellom Milan og USA men sliter litt med det juridiske:
http://airchive.com/blog/2014/04/11/...ew-york-route/
Utfordringene er å komme inn i
LCC marketdet. Men, som sagt, ser jeg ikke at å omorganisere AZ til
LCC passer innenfor Etihads strategi som satser stort på C-class.
Veksten som AZ hadde i C-class til/fra Milano (+ 6-7%) ligger langt over IATA gjennomsnitt (+1,8%) og det er da særlig antall interkonitentale C-class passasjerer til fra Milan som vokser:
http://corporate.alitalia.it/en/medi...0-03-2014.html
http://www.businesstravelnews.com/Mo...irlines&a=proc
Det at AZ har store utfordringer med å vinne tilbake passasjerer som nå foretrekker
LCC er helt sant.