View Single Post
Old 05-08-2014, 17:58   #4
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Default Re: BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-B

11. juli 2014, kl. 17.25:
SAS Scandinavian Airlines
SK4184 Bergen (BGO)–Trondheim (TRD)
SAS Plus
Boeing 737-683

Den neste turen skulle by på en sammenlikning av de to ulike klassene som SAS har om bord innenriks i Norge. Jeg ankom Flesland omtrentlig en times tid før oppsatt avgangstid. Det var bare å følge den vanlige rutinen, der jeg hentet ut ombordstigningskort i automaten og skulle levere bagasjen ved hjelp av meg selv. Scanneren streiket og jeg måtte bort i skranken. En hyggelig kvinnelig agent klistret på Priority-tag helt frivillig. Gjennom sikkerhetskontrollen var det overraskende nok ikke kø denne fredagen. Likevel gleder jeg meg rått til det kommer Fast Track den 25.august. Endelig er det slutt på ventetiden! Dagens SK 4184 stod oppført fra gate 29, som egentlig er den faste gaten for avganger til hovedstaden. Maskinen kom inn fem minutter etter oppsatt rutetid fra Stavanger. Dagens frue var SE-DOR, «Elisabeth Viking».

737-683-maskinene med de opprinnelige SAS-setene har en setekapasitet på 123 passasjerer. Jeg hadde valgt sete 2 F for dagens overfart, noe som viste seg som et godt valg. Midtsetet forble ledig og et hull i veggen skulle gjøre beinplassen mer enn gjennomsnittlig komfortabel. Besetningen bestod for øvrig av en mannlig purser, sammen med to yngre flyvertinner. Etter en inspeksjon i kabinen under flyturen var det kun ett ledig sete i Go, mens samtlige i Plus hadde ledig midtsete denne ettermiddagen.

Vi snek oss opp mot marsjhøyde fra rullebane 17, og dermed avgang mot syd. Maskinen kom seg relativt kjapt opp i marsjhøyde på tross av det godkjente belegget. Purseren presenterte dagens serviceopplegg, og det tok ikke lange tiden før de kom rundt med serveringsvognen til oss i Plus.

Da jeg betaler de aller fleste reisene mine privat, hører det sjeldenhetene til med Plus innenriks (med mindre jeg har tilslutningsbillett til interkontinentalt). Den hyggelige svenske flyvertinnen hadde bare et stort smil å by på når jeg spurte om muffins, øl og en flaske vann. Etter det jeg kunne observere kunne alle få akkurat det de ønsket fra trallen, også når det kom til enheter med alkohol.

De fleste her inne som har reist i Plus har nok oppdaget at det er store kvalitetsforskjeller i muffinsene til SAS. Mens sjokolademuffinsen på turer over en times tid ut av Norge er virkelig god, kjører de utelukkende på ferdigpakkede «Rema»-produkter på innenlands. Uansett; jeg synes at det er en forbedring at de fremste i flyet både kan få noe fast og flytende. En kald Carlsberg kombinert med denne utsikten føles helt innafor når det er fredag.

Deretter var det bare å brette ut fredagens utgave av Dagens Næringsliv og få med seg de viktigste nyhetene innen fagfeltet.

Cockpit annonserte at vi skulle lande på rutetid 18:25, og de fikk som vanlig helt rett. Jeg knipset et bilde fra siste svingen inn på final ved Værnes.

Et par minutter senere kunne jeg slippe ut i frisk luft når maskinen ble koblet til gate 34. Bagasjen min var nummer tre på båndet og en fornøyd herremann kunne starte helgen. Plus leverte akkurat det SAS lover denne gangen.

13. juli 2014, kl. 19.05:
SAS Scandinavian Airlines
SK4173 Trondheim (TRD)–Bergen (BGO) via AES
SAS Go
Boeing 737-683

Den påfølgende søndagen var det dermed duket for returen mot Bergen. Dessverre ble det booket ungdomsbillett denne gangen. 36 timer før oppsatt avgangstid hadde jeg booket sete 3 A. Flere på forumet har advart sterkt mot å velge raden bak Plus, noe jeg virkelig skulle få kjenne på denne gangen. Samboer kjørte meg til Værnes slik at vi ankom 55 minutter før oppsatt rutetid. Etter å ha tatt farvel med henne, beveget jeg meg inn i avgangshallen. SAS kunne nå friste med de friske setene 18 D og 19 F nedover kysten. Jeg var ikke spesielt blid på dette tidspunktet og gikk direkte bort til to yngre damer i skranken. Her klarte de å flytte meg frem til 4 B og gav samtidig hint om at jeg kunne spørre fint om en oppgradering ved utgangen. I Fast Track var køen ikke-eksisterende, men noe annet er gjerne ikke å forvente en søndag ettermiddag i fellesferien? Deilig var det uansett.

Damen i utgangen var ikke særlig behjelpelig, og her var det ikke snakk om noe oppgradering. Akkurat i øyeblikket føles skuffelsen stor for en trofast reisende. Men; jeg skylder kun på meg selv som ikke valgte nødutgang. For tredje gang skulle jeg fly LN-RPE, med det fine navnet «Edla Viking». De to andre turene med denne damen har gått mellom Bergen og Stavanger. En advarsel til alle forumister her inne; denne maskinen har de tynne Sicma-setene og er langt trangere enn sine søstre som flyr rundt. Hvis denne maskinen skulle dukke opp, anbefaler jeg på det sterkeste nødutgang eller første rad hvis dere flyr Plus. Beinplassen på 4B tror jeg SAS hadde glemt igjen i hangaren. Au, knærne mine!

Maskinen pushet akkurat på oppsatt rutetid, og var helt fullstappet i Go. Fremme i Plus hadde de aller fleste ledige midtseter på denne 33 minutter lange turen sydover mot Ålesund.

Godeste Edla snek seg opp mot marsjhøyden på denne turen og damene i kabinen satte i gang serveringen. Heldigvis var det mulig å få seg et glass vann uten at jeg trengte å heve stemmen. Jeg er i det generøse hjørnet hvis jeg sier at kabinbesetningen var hyggelig, da de var mest opptatt av å gjemme seg bak gardinen i fremre galley.

I et fantastisk vær snek Edla Viking seg ned på bakken i Ålesund for et raskt 20 minutters stopp. En god del forlot oss her, mens en tilsvarende gjeng kom bord. Jeg overhørte at man hadde 115 passasjerer om bord på turen sydover til Bergen og gjengen i Plus satt betraktelig trangere nå.

Igjen gikk jeg for et glass vann på distansen som måler 257 kilometer. For øvrig ble det en begivenhetsløs tur nedover mot Bergen. Med tanke på setevalget hadde jeg en indre monolog med meg selv, som der og da ble enig om at jeg ALDRI igjen i hele mitt liv velger raden i etterkant av Plus ved innsjekk over nett.

Siden man hadde en VM-finale å rekke passet det godt at landing skjedde fem minutter før oppsatt rutetid på Flesland, samt at mitt kolli kom som nummer tre på båndet etter 10 minutters venting.

Last edited by 737-405; 06-08-2014 at 16:48.
737-405 is offline   Reply With Quote