• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvordan vulkansk aske påvirker fly og motorer

Re: Hvordan vulkansk aske påvirker fly og motorer

Heisann Peppep!

Det blir selvfølgelig veldig hypotetisk, men jeg tenker alt fra materialvalg, motorstruktur m.v.

Har hatt det litt travelt i det siste og nå har jeg ferie i Norge, men jeg tror du har svart på ditt eget spørsmål når du nevner hypotetisk. Jeg vet ikke om du har hørt dette før men forskjellen på en vitenskapsmann og en ingeniør er en vitenskapsmann kan vise at en ting kan gjøres, men en ingeniør må også vise at ting kan også gjøres økonomisk... ;)

Det er klart at motordesign kan optimaliseres for vulkan aske med forskjellig design av turbin kjølesystemer, filtrering av luft systemer som sentrifugal filtre som brukes på M1 Abrams tanks osv., men slipeeffekten av asken er det vanskelig å komme seg unna og til slutt så vil nok et slikt design gå på bekostning av mange andre ting.

... så som jeg nevnte tidligere er det nok best for flyene å bare holde seg unna slike askeskyer for å unngå problemer. Husk at enkelte ganger sitter selv fuglene på bakken og det tror jeg mange har litt vanskelig for å forstå... :8:

Dag
 
Back
Top