Hvordan vulkansk aske påvirker fly og motorer

Re: Hvordan vulkansk aske påvirker fly og motorer

Heisann Peppep!

Det blir selvfølgelig veldig hypotetisk, men jeg tenker alt fra materialvalg, motorstruktur m.v.

Har hatt det litt travelt i det siste og nå har jeg ferie i Norge, men jeg tror du har svart på ditt eget spørsmål når du nevner hypotetisk. Jeg vet ikke om du har hørt dette før men forskjellen på en vitenskapsmann og en ingeniør er en vitenskapsmann kan vise at en ting kan gjøres, men en ingeniør må også vise at ting kan også gjøres økonomisk... ;)

Det er klart at motordesign kan optimaliseres for vulkan aske med forskjellig design av turbin kjølesystemer, filtrering av luft systemer som sentrifugal filtre som brukes på M1 Abrams tanks osv., men slipeeffekten av asken er det vanskelig å komme seg unna og til slutt så vil nok et slikt design gå på bekostning av mange andre ting.

... så som jeg nevnte tidligere er det nok best for flyene å bare holde seg unna slike askeskyer for å unngå problemer. Husk at enkelte ganger sitter selv fuglene på bakken og det tror jeg mange har litt vanskelig for å forstå... :8:

Dag

Back