Quote:
Originally Posted by Dag Viking
Tror du misforstår innlegget mitt.
Hadde flygerforeningen til Norwegian gått til streik, hadde det rammet deres egne kunder og deretter Norwegian som selskap. Hvis flygelederne streiker/er underbemannet osv, rammer det kun en uskyldig tredjepart. En vesentlig forskjell.
Dessuten har jeg stor sympati med de flygende på "underbetalte" kontrakter, som har en dyr egenfinansiert utdannelse bak seg, et usikkert arbeidsmarked foran seg og en dårlig begynnerlønn. Flygeledere sliter ikke med noen av de tre problemene.
Jeg ønsker ikke dårligere betingelser for flygeledere, snarere at dårlig bedriftsledelse og personanplanlegging i et selskap som yter flygeledertjenester faktisk får konsekvenser for de ansvarlige.
|
At en streik hos flygeledere kun har som konsekvens å ramme uskyldig tredjepart er så sin sak, men det er uansett ikke vanskelig å forstå hvor du står med dine innlegg. I motsetning til forholdene for de flygende, hvor sikkerhet stod høyt på agendaen og at man derfor ikke kan fly mer og lengre dager, så er det åpenbart noe helt annet for de som jobber som flygeledere. Der bør de tydeligvis kunne "ta i et tak ekstra", selv om tallene som fremvises tyder klart på at man i snitt er bemannet slik at hver enkelt flygeleder jobber mer enn det
AML legger til rette for. Jeg forstår ikke helt hvordan disse to vidt forskjellige holdningene til sikkerhet i luften passer sammen: Flyger = jobbe mer er fy-fy. Flygeledere = må kunne ta i et ekstra tak ved behov.
Hvis flygelederne streiker for å få opp bemanningen på et forsvarlig nivå så har jeg ingen problemer med å ha sympati for dette (dvs. at man ikke må belage seg på å bruke eksisterende personell på overtid for å få kabalen til å gå opp). I motsetning til for flygere så har man vel heller ingen absolutt øvre grense for hvor mange timer man kan jobbe?