11. desember 2010, kl. 12:10:
SAS Scandinavian Airlines
SK751 København (
CPH)–Warszawa (
WAW)
Business
Canadair Regional Jet 900
SAS og København Lufthavn har fått til en god ordning, der de fleste
SAS-avganger innen Europa går fra B-piren. Samtidig har
SAS og lufthavnen satt opp skjermer som gjør at man får oversikt over videreforbindelsene når man går i land.
For min del trengte jeg bare å spasere to gater nedover korridoren til jeg fant OY-KFD Estrid Viking, en ny maskin for mitt vedkommende. Jeg rakk så vidt å ta et bilde av maskinen før ombordstigningen for det som ble min fjerde tur med
SAS CRJ 900 startet.
Vi gikk gjennom broen, ut på tarmac og ble ønsket velkommen om bord av en svensk flyvertinne. Irriterende nok satt det en passasjer på 1B – og det ble dermed ikke noe tomt sete ved siden av på meg i 1A. På venstre side i MD-80 og
CRJ 900 bruker
SAS begge setene også i Business. Det var en halv rad med Business med to passasjerer og en halv rad med Economy Extra også med to passasjerer. Ellers var kabinen fullsatt med totalt 88 passasjerer.
Like før flyvertinnen lukket døren, registrerte jeg at bakkepersonellet gikk om bord med et ekstra Business-måltid. Følte meg rimelig skyldig, men ekstraarbeidet med et nytt Business-måltid gjorde sikkert
SAS med glede da en spontanbestilling til 9000 kr. nok ikke er å forakte blant økonomene i
SAS.
SAS flyr for øvrig to daglige avganger mellom København og Warszawa, i tillegg har de code-share med
LOT på deres to daglige.
På regionalruter med
CRJ 900 får man i utgangspunktet ikke drikke før avgang (har dog opplevd å få det som et unntak), man får ikke varme kluter og heller ikke internasjonale tidsskrifter. Måltidet er dessuten som regel kaldt da
SAS først serverer varme Business-måltider på ruter over halvannen time. Så Business på regionalruter er kanskje ikke like stas som på lengre ruter med større fly.
Måltidet var imidlertid velsmakende og rikelig, men jeg oppdaget likevel raskt en klar feil: Mens sidemannen også fikk et lite ostefat, manglet dette på mitt fat. Vi fikk begge tilbud om varme rundstykker, som smakte veldig bra, sammen med et bredt utvalg av drikke. Jeg begrenset først inntaket til det samme farrisliknende vannet som på forrige flytur og fikk faktisk to små bokser utdelt.
Etter måltidet ble det kaffe med deilig konfekt, sammen med en whiskey. Avsluttet det hele med en champagne, og det virket som flyvertinnen nesten ble personlig engasjert da jeg sa jeg ville ha champagne. Tok dessverre ikke bilder av alt – da ville nok sidemannen, som også var nordmann, trodd jeg var gæren!
Distansen mellom København og Warszawa er 666 kilometer og flytiden var beregnet til 1 time og 10 minutter. Etter nesten en time i luften kom den norske kapteinen (hvorfor er det så mange norske
CRJ 900-kapteiner?) på høyttaleren med beskjed om at værforholdene ikke var gode nok til å lande. Han sa at vi hadde drivstoff til å fly i sirkler i 30 minutter – og hvis ikke værforholdene bedret seg, måtte vi fly til vår alternative flyplass i Poznan. Here we go again, tenkte jeg. I Poznan kunne vi imidlertid fylle drivstoff og fly tilbake til Warszawa for å gjøre nye forsøk på å lande. Kapteinen sa at flyplassen i Warszawa ikke hadde godt nok utstyr, at de var avhengige av å se flyplassen for å lande og at vi måtte være forberedt på at landingen kunne bli avbrutt. Han ba oss om å krysse fingrene, men understreket at dette var for at været skulle bli bedre – situasjoner som dette var en del av hverdagen og rutinene for piloter.
Været ble heldigvis bedre og vi landet på Frederic Chopin -flyplassen i Warszawa 20 minutter etter rutetabell.
En mann i
SAS Ground Services-uniform dukket opp i kabinen og utenfor stod også en noe primitiv
SAS-bil.
Vi ble busset inn til terminalen og om lag 20 passasjerer gikk i transit.
EuroBonus-kontoen ble kreditert med 2000 poeng for flyvningen.