SAS kutter

Da har SAS offentligjort hvilke ruter som kuttes og de er alle tynne "Syden-ruter"

Napoli, Lisboa, Ibiza, Sevilla, Tenerife, Funchal, Malta, Bilbao, Chania, Athen kommer ikke tilbake på sommerprogrammet i 2009

Da har SAS offentligjort hvilke ruter som kuttes og de er alle tynne "Syden-ruter"

Napoli, Lisboa, Ibiza, Sevilla, Tenerife, Funchal, Malta, Bilbao, Chania, Athen kommer ikke tilbake på sommerprogrammet i 2009

Det er vel like så greit, dette er ruter som er "lette" å kutte, fordi det er lite "trofaste" passasjerer, og mye feriepassasjerer. Mye værre å kutte ruter hvor det er mye jobbreisende som kommer tilbake uke etter uke. Når disse først venner seg til en ny reiserute er de vanskelig å få tilbake.

Dessuten er det vel sikkert værre å få god pris på å fly til disse destinasjonene, og konkurransen med LCC må være merkbar.

Synd de kutter alle disse, men det er jo forståelig at de satser på tyngre ruter. Jeg tipper vi ser flere avganger til Athen fra DY, OSL - ATH i tillegg til RYG - ATH. Hvis Rygge overlever da. Konkurransen med Star - partner TAP ble nok litt hard til LIS.

Har DY bestemt seg for å fortsette på TFS da? De har ikke lagt ut noen billetter der enda?

Sommerprogrammet til DY er ikke lagt ut enda men er like rundt hjørnet. Se i artikkelen til Aftenposten som er linket lenger opp i tråden.

Leisure-satsingen var nødvedigvis ikke noen bommert, men å la de store nyhetene som skulle fronte satsingen være helt nye, lite besøkte og relativt obskure (med all respekt) byer, må ha vært en skikkelig bommert. Nå er vel alle som en lagt ned uten at noen av dem var vellykkede. I stedet kunne det vært en ide og forbedret produktet og servicen til de leisure-destinasjonene man definitvt tjener penger på (ALC, AGP, LPA osv.) og skilt seg mer fra konkurrentene på disse.

Man har sannsynligvis tapt en god del penger på alle disse nye rutene som heller kunne vært brukt det ovenfor nevnte. Det hadde SAS tjent på etter min mening. Noen av destinasjonene kan også sies å ha vært fornuftige å prøve seg på, mens andre nærmest var uforståelige satsinger.

Det må ha vært en skikkelig strategisk bommert fra SAS' side.

Ser slik ut, men man skal uansett ha for å prøve.

Og selv vellykkede bedrifter opplever å bomme med produktene deres iblant og det er vanskelig å vite på forhånd om et prodkt vil bli en suksess eller ikke.

Denne satsningen var også ment som et innhugg i markedet til DY men som litt-amatør nevner, noen av destinasjonene var nok litt for obskure, f eks Bilbao.

.. og man kunne vel ikke forutse hvordan utviklingen ville bli, den dagen man startet Leasure

Synd at SVQ forsvinner synes jeg personlig.

Men samtidig voksent å ta konsekvensen av sviktende paxgrunnlag og lav yield.

Synes det er meget synd at disse rutene forsvinner. Spesielt Athen, Sevilla, Napoli og Madeira. Jaja, sånn er livet. Muligens kan andre aktører gjennopta rutene... (jeg tviler :drunk:)

Leisuresatsningen er da historie med andre ord?

Nei, Leisure vil fortsette med bla.a destinasjoner som Nice, Malaga, Alicante , Barcelona. I 2008 var vel 8 fly "dedikert" leisure, i 2009 blir det trolig 6 maskiner.

Last edited:
Jeg ser vel også for meg at WAW og GDN også forvinner raskt og kanskje også KRK.
Sas er forøvrig ikkeekjent for å kunne snu seg så raskt som mulig noen ganger og dermed får man oppstart av destinasjioner som mere ligner mer på leken: si et navn !!!

Neste rute far öksen:

CPH-VIE (2x daglig) forsvinner fra 05.Januar.

Dermed er SAS helt ut av VIE....

Back