SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Hvis SAS skal opp i 20-22 langdistansefly (iløpet av de neste par årene) og si at alle unntatt 2-4 av dem "baseres" på CPH, hvordan er det med Non-Schengen gates og ledig plass der? Hvor mange widebody gates har pir C og E? Må CPH ty til mer buss og remote stands for Non-Schengen?
Vi må nok anta at minst 12-14 av avgangene vil gå i midt på dagen bølgen mellom kl 11 og 14 som vil også inkludere DL (til MSP), AA, AC, SQ, TG og EK sine WB avganger samt andre Non-Schengen NB fly (som kanskje kan fjernparkeres på remote).

For å oppsummere det: Har CPH plass til denne økning og eventuelle andre flyselskaper/ ruter på Non-Schengen (pir C og E) midt på dagen?
 
Last edited:
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Hvis SAS skal opp i 20-22 langdistansefly (iløpet av de neste par årene) og si at alle unntatt 2-4 av dem "baseres" på CPH, hvordan er det med Non-Schengen gates og ledig plass der? Hvor mange widebody gates har pir C og E? Må CPH ty til mer buss og remote stands for Non-Schengen?
Vi må nok anta at minst 12-14 av avgangene vil gå i midt på dagen bølgen mellom kl 11 og 14 som vil også inkludere DL (til MSP), AA, AC, SQ, TG og EK sine WB avganger samt andre Non-Schengen NB fly (som kanskje kan fjernparkeres på remote).

For å oppsummere det: Har CPH plass til denne økning og eventuelle andre flyselskaper/ ruter på Non-Schengen (pir C og E) midt på dagen?

Der er 12 widebody gates på CPH (non-schengen) 9 i finger C og 3 i finger E. Det er sket før, at Thai maskinen er blevet kørt til parkering kort efter ankomst for at frigive gates og først hen til gaten 1 time før afgang.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Der er 12 widebody gates på CPH (non-schengen) 9 i finger C og 3 i finger E. Det er sket før, at Thai maskinen er blevet kørt til parkering kort efter ankomst for at frigive gates og først hen til gaten 1 time før afgang.


Er det ikke planlagt eller under bygging mer i Pir E?
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Hva med knutepunkt i Afrika? Gitt skyteam ville jo Nairobi fremstå som et alternativ. Kunne gitt Ethiopian litt konkurranse fra Skandinavia. Evt Lagos, selv om det vel ikke akkurat er en hub for noe.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Er det ikke planlagt eller under bygging mer i Pir E?

Tänkte det samma. På den långa turen ut till F så känns det som om man går igenom en extremt underutnyttjad del av flygplatsen. Har aldrig förstått E
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Både pir A og pir E (både sørover mot tverrbanen) og nordover (ta over hangarene og pir F) ligger i masterplanen, men det vil ta minst 10 år før disse er klar til bruk.
Da er spørsmålet hvordan man håndterer Non-Schengen og widebody trafikken i mellomtiden. Jeg tviler på at masterplanen så for seg at SAS skulle endre strategi og øke CPH huben så raskt som ting nå kan tyde på.

Masterplanen (se fra side 46 og følg alternativet nord-øst)
https://www.cph.dk/4aecdb/globalass...viklingsplan/masterplan_myndighedsrapport.pdf
 
Last edited:
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Det är klart att tingen går fort men de har inte fått de 5 extra planen, det är än så länge rykten/planer. Det är lätt att drömma iväg. Jag själv tycker det är intressant att spekulera i nästa linje.

Samtidigt så skall CPHs senaste utbyggnad göra att de klarar 40 miljoner. Den utbyggnaden är färdig 2028 och det är ca 10 miljoner upp till den från idag. Men visst som det ser ut nu kan de nog redan planera nästa utbyggnad ;) Om man tolkar uttalanden så skall de såklart upp men vad betyder 20-25 maskiner? Är det 10 miljoner extra pax?
 
Last edited:
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Det är klart att tingen går fort men de har inte fått de 5 extra planen, det är än så länge rykten/planer. Det är lätt att drömma iväg. Jag själv tycker det är intressant att spekulera i nästa linje.

Samtidigt så skall CPHs senaste utbyggnad göra att de klarar 40 miljoner. Den utbyggnaden är färdig 2028 och det är ca 10 miljoner upp till den från idag. Men visst som det ser ut nu kan de nog redan planera nästa utbyggnad ;) Om man tolkar uttalanden så skall de såklart upp men vad betyder 20-25 maskiner? Är det 10 miljoner extra pax?
Jeg vet at det bare er et rykte om de 5 "nye" LH maskinene, men samtidig så peker både Anko og AFKL sjefen på at dem ønsker å ekspandere CPH rutenettet (inkl langdistanse) og det vil trolig skje iløpet av kort tid (innen 5-6 årene). Dvs før utvidingen av CPH er klar. Og basert på svaret fra KHansen så er det ikke mye å gå på i dag ift WB gates.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Du har rätt i att läser man deras uttalanden så är det ingen tvekan om att inom en viss framtid så kommer flottan att utvidgas. Vad jag undrar är hur mycket mer trafik det ger. Och den utbyggnad som pågår och som gör att CPH skall klara 40 miljoner vad det innebär. Man kan ju inte sätta igång en ombyggnad men sedan inte ha gates till det. Samtidigt vilka kortsiktiga tilltag kan man tex göra med E som idag verkar ligga halvt öde, eller A som också ligger ganska så stilla. När jag säger kortsiktigt så antar jag att vi pratar om 5-6 år. Men visst just nu sitter de nog säkert i långa work-shops hos CPH för att hitta möjligheterna, för den här kan de inte tappa.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Två fabriksnya A350XWB är påväg runt årsskiftet! :)

Nu verkar det även vara på gång 5 stycken A330 (troligen begagnade) och eventuellt fler A321LR :)

https://cphspotlight.dk/2025/07/07/sas-overvejer-brugte-airbus-a330-300-fly/

FUN FACTS: faktisk har KLM nettopp 5 st. A330-300 i sin flåte som de planlegger å fase ut i 2026. KLM erstatter disse maskinene med A350-900 som de begynner å motta samme år.

Gjennomsnittsalderen på KLM sine A330-300 er rundt 12 år og disse maskinene har forventet levetid på 26-30 år, så forholdvis unge maskiner.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Hvor ulike SAS sine A330 maskiner er disse KLM maskinene?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Delta har 10 x A333 med 242T MTOW som de "egentlig ikke trenger lenger" da de nå har flere A339 enn A333 - SAS har sikkert god nytte av A333 med 242T, de har jo fire stk allerede.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Hvor ulike SAS sine A330 maskiner er disse KLM maskinene?


Sent from my iPhone using Tapatalk

KLM's er A330-303, SAS' er A330-343. Forskellen er motorerne. KLM's er General Electric, SAS' er Rolls-Royce, og så er der ellers den samme forskel mellem SAS' gamle og nye A330, der har forskellig MTOW
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

FUN FACTS: faktisk har KLM nettopp 5 st. A330-300 i sin flåte som de planlegger å fase ut i 2026. KLM erstatter disse maskinene med A350-900 som de begynner å motta samme år.

Gjennomsnittsalderen på KLM sine A330-300 er rundt 12 år og disse maskinene har forventet levetid på 26-30 år, så forholdvis unge maskiner.

Disse er nok ikke 242-tonnere (de kom først fra 2015), så vil tro at de ikke er aktuelle.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Disse er nok ikke 242-tonnere (de kom først fra 2015), så vil tro at de ikke er aktuelle.
Dessuten så har KLM sine A333 slitt med tekniske utfordringer lenge (mange år) og har blitt regnet som deres mest utstabile langdistansefly.
 
Last edited:
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Dessuten så har KLM sine A333 slitt med tekniske utfordringer lenge og har blitt regnet som deres mest utfordrende langdistansefly.

Sant nok .. ble selv offer for kansellering begge veier på en Norgestur for noen år siden. Teknisk på 330 ble oppgitt som årsak på begge.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Delta har 10 x A333 med 242T MTOW som de "egentlig ikke trenger lenger" da de nå har flere A339 enn A333 - SAS har sikkert god nytte av A333 med 242T, de har jo fire stk allerede.

Vil du utdype “egentlig ikke trenger”?
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

Hva med knutepunkt i Afrika? Gitt skyteam ville jo Nairobi fremstå som et alternativ. Kunne gitt Ethiopian litt konkurranse fra Skandinavia. Evt Lagos, selv om det vel ikke akkurat er en hub for noe.

LOS er knutepunkt for kaos, forsinkelser og korrupsjon. Nairobi mye mer stabilt. Eller Dar es Salaam. Mest sannsynlig hadde Cape Town vært best.

Likevel — tviler på at det er noe særlig å hente i Afrika for SAS. Det skal litt trafikk til — man må påberegne forsinkelser — det er logistiske utfordringer — og såvidt jeg vet ikke stort trafikkgrunnlag. Ethiopian har nettverk til mange steder rundt i Afrika. Fra Afrika er det lite intuitivt å fly så langt nord og så sørover om man først skal bytte, så ikke så mye å hente på transit vs Frankfurt/Amsterdam/Zurich. London lider av mye av det samme fordi det er for langt vest til transit.

Tror også gjerne KLM og AF vil ha passasjerene på sine Afrikaruter… De er som regel heller ikke smekkfulle.
 
Re: SAS vill utöka långdistansflottan ytterligare!

NBO er vel ikke mulig med 321LR? Ifølge great circle map er CPH-NBO ca 300km kortere enn det SAS selv opplyser som range. NBO ligger vel også litt høyt og man kan følgelig kanskje ikke alltid ha full payload? Tror nok widebody til NBO er uaktuelt så 321 eller ingenting?
 
Back
Top