View Single Post
Old 18-08-2008, 19:31   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: OSL-LHR-YYZ 31/7+2/8

Etter at vi passerte transition altitude annonserte direktør Sharon (Cabin Service Director) dagens tilbud, og at vi først skulle få servert drikke og snakcs etterfulgt av en sen lunsj/tidlig middag. Før landing skulle vi få servert afternoon tea. Etter det kom hun rundt og forklarte hver og en om hvordan stolene virket og om selvbetjeningstilbudet mellom måltidene. Hun adresserte også hver eneste ved etternavn og delte ut meny og vinkart. Deretter var det utdeling av immigrasjonsskjema for Canada, drikke og Macadamia nuts fra Kenya i det vi passerte MAN i FL340, 840 km/t og 5437 km igjen av flyturen. Så kom vertene og vertinnene rundt og tok opp bestilling på forrett (her kan man velge, ja) og hovedrett, samt tilud om påfyll av drikke (her skal man ikke lande edru heller). Middagen ble ikke servert fra tralle, men de kom rundt med brett til hver enkelt med salat og den forrett man hadde bestilt og ingen plast her heller.

Deretter ble tomme tallerkner samlet inn før hovedretten ble servert til hver enkelt. Fordelen med denne måten er jo at maten var rykende varm når den ble servert, og totalt fri for plast og aluminiumslokk. Det ble Seared scallops til hovedrett.

Litt pub-mat til hovedrett, rich beef and onion Guinness caserole with horseradish dumplings and mashed neeps, og rødvin attåt. Mye og mettende mat, faktisk godt også!

Til dessert ble det Rasberry mouse (som hadde sjokolade rundt og syltetøy i midten) med cognac og kaffe.

Andre alternativer - se menyen vedlagt nederst.

Brett ble samlet inn etter hvert som folk ble ferdige, og den "obligatoriske" vannflasken ble delt ut og lysene dimmet. Så da var det på tide å skrive del en av trip-reporten som jeg holder på med nå, før jeg tar en liten lur................zzzzzzzzz......ZZZZZZZ....

......zzzzzzzzzzzz...............sånn - tilbake på PCen etter en høneblund i skikkelig flat-bed. Det var så flatt at jeg måtte justere opp med to grader så jeg ikke ble liggende i nedoverbakke med hodet. Det var enklere å gjør det enn å be kapteinen om å trimme nesa litt ned. På den gamle nye Club World har BA ikke vanlig kontakt-stikk, men den litt eldre proprietære targus-kontakten, som jeg heldigvis hadde liggende fra en tidligere SK-flight. Funksjonstestet og funnet i orden, PCen er fremdeles på 100% batterikapasitet. Passerer syd av Grønland nå med 930 km/t fremdeles i grei medvind. Bruker tiden på å rydde litt i bilder på PCen, fikk servert iskrem til kontorarbeidet og det er 3:15t igjen av turen. Så stopper en F/A opp og lurer på om jeg jobber for Finnair pga et bilde jeg kikker på. Svarer at det var et jeg tok i Oslo mens jeg ventet, hvoretter hun forteller at hun er dansk og jobber loghaul for BA - om man ikke treffer svensker over alt så dukker det en danske opp som vikar.

Premium Economy på 767 har 2+2+2-konfigurasjon så jeg tror det er et godt og romslig alternativ for mellomklassen, mens bakerst er det standard 2+3+2 med individuelle tv-skjermer. Økonomisetene på 767 er det samme som for resten av langdistanseflåten til BA, det er bare foran i kabinen de ikke har oppgradert alle maskinene til ny generasjon seter.

En time før landing ble det servert sandwich eller salat og drikke, samt en dessert-sak som jeg stod over (for klissete)

Landet på 05 og taxet kun 30 sekunder rett til gate, og var parkert 45 minutter før rutetid ved siden av en BA 747 som dro fra London 2 timer før oss.

Immigrasjonen var raskt og effektivt gjennomført og man følte seg litt mer velkommen enn et til land lenger syd. Med kun håndbagasje så var jeg ute av terminalen etter 10 minutter, og halvveis til sentrum før vi egentlig skulle landet.

Det ble en del jobbrelaterte saker i Toronto, men også en tur på flymuseum (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35213) og Little Norway Park(http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35218).
Toronto her fra CN Tower mot havneområdet.

Og sist, men ikke minst for Scanairs cateringavdeling: meny og vinliste fra BA

Komplett vurdering av BAs longhaul ifht SAS IC kommer etter returhistorien

----- the end for OSL-YYZ