Ja, Dag har rett i at det flyselskapene i Europa ikke krever (eller verdsetter?) videre utdanning. Slik sett er det jo på ingen måte noe must som det til en viss grad er i USA. Kast derfor ikke bort pengene hvis det ikke er noe du har lyst til å gjøre for din egen del, da står du jo mye sterkere hvis du bruker pengene på rating.Ja, er jo riktig som Dag sier.. Det er strengt talt ikke noe vits å ta en bachelor, med mindre en ønsker å jobbe for et større selskap i USA (Har skjønt at det er et "must" der..?)
men fordi det blir en dyr utdannelse
Universitetet i Tromsø (UiT) jobber som kjent med opprettelsen av en 3. årig bachelor i luftfartsfag hvor første semester blir gjennomført i Tromsø og de resterende på Bardufoss. Mye vil bli likt den gamle utdannelsen på Bardufoss, men en god del er helt nytt. Bla. en viss mengde nødvendige akademiske fag. Studieplanen er godkjent og er tilgjengelig på hjemmesiden (se nederst).
UiT har organisert arbeidet som et prosjekt hvor overordnet målsetting er oppstart av studiet i løpet av 2008. For at vi skal lykkes med dette er vi avhengig av at alle avklaringer med ESA og Kunnskapsdepartementet (KD) er i boks. Dette ligger dessverre utenfor vår kontroll, men vi har løpende dialog med KD med hensyn til fremdriften.
UiT har inngått en avtale med Norsk luftfartshøyskole (NLH) om leie av lokaler på Bardufoss og vi har for tiden en liten stab i sving på Bardufoss med forberedelser til oppstarten. Arbeidet med skole- og driftstillatelser er i full gang og forventes levert Luftfartstilsynet innen 1. januar. Det samme gjelder vedlikeholdsordning og kvalitetshåndbøker. Behovet for luftfartøy og simulatorer er under utredning og skal ferdigstilles tidlig neste år. Personellbehovet er utredet og det vanskelige arbeidet med å tilsette og standardisere kvalifisert personell vil starte i løpet av 1. kvartal neste år.
Har man som pilot først et godkjent universitetsstudium "i bunnen" kan man gå videre med fordypninger i meteorologi, aerodynamikk, medisin, økonomi, organisasjon, juss eller hva nå enn man måtte finne på - alt med vinkling mot luftfarten.
Så hva som er "vitsen" med en bachelorgrad i luftfart med tilhørende CPL/ATPL ligger egentlig ikke i hva den enkelte student kan få ut av det, men hvor nyttig dette er for samfunnet som helhet.
Hvilke stillinger trenger vi folk med den kompetansen til pr i dag, som ikke allerede dekkes bra nok av andre utdanninger?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.