Du trenger kanskje ikke å ta en bachelor for å fly; enten det er en flymaskin eller disse 737NintendoGeneration (NG).
-Men hva skjer om du en dag ikke lenger har legepapirer til å fly som annet enn passasjer? Da er det greit å ha noe igjen for det. -DERSOM bachelorgraden kan brukes til noe!
Jeg vil anta (bare en antakelse altså) at en flyger med bachelorgrad lettere vil konkurrere seg til stillinger dersom det er fler med så og si samme erfaringsnivå som søker på samme stilling.
Hvis ikke bachelorgraden kan brukes til noe (bygges på) eller hvis den ikke får betydning for ens ansette kompetanse i selskapet så ser ikke jeg meningen med å legge utdannelsen til en bacheloroppgave. -Med mindre hele suppa koker ned til at det måtte til for å rettferdiggjøre statlig økonomisk støtte.
Det ble foreslått en gang at flygelederutdanningen skulle bli et bachelorstudie slik at dersom man ikke lenger ønsket å jobbe som flygeleder kunne jobbe med noe annet. Slik det er i dag, om jeg har forstått det rett, så kan man jobbe som flygeleder og er veldig god på det, men har bare den utdannelsen. (Med mindre man da har tatt en annen utdannelse selv).
Forsvaret har tilpasset seg til å ha status som høgskole på krigsskolenivå (Krigsskolen i Oslo for Hæren, Luftkrigsskolen i Trondheim for Luftforsvaret og Sjøkrigsskolen i Bergen for Sjøforsvaret). Jeg vet ikke i hvilken grad det går an å bygge på denne bachelorgraden i ettertid utenfor Forsvaret, men den kan bygges "ut" til en master ved Stabsskole i ettertid. Om det ikke kan benyttes til "noe" (aner ikke) utenfor Forsvaret så øker det i alle fall ansienniteten og derfor lønn og konkurransefortrinn ved søknader til stillinger.
Skal luftfartsfag inn i et bachelorløp regner og håper jeg også med at det vil være mulig for de som ønsker det, å få bygget dette ut til mastergrad.
Stiller meg tre spørsmål til slutt.
1 Hvorfor ikke kombinere bachelor i luftfartsfag for flygeledere og flygere?
2 Bachelor-utdanning medfører gjerne en del skriftlige, drøftende oppgaver. Dette hadde kanskje luftfartsnorge kunne tjent en del på? Men burde man i så fall ha jobbet litt som flyger for å ha kjent litt på hvordan systemet fungerer i selskap, opp mot Avinor, etc, slik at man har et bedre grunnlag for å skrive en avsluttende bacheloroppgave som faktisk kan gjøre ganske mye nytte for seg for luftfartsnorge?
3 Må vi ha flygerutdanning i Norge? Må vi ha rene nasjonale flyskoler i Sverige/Norge? Hva med samarbeid i økonomisk ulønnsomme tider? Vi ser jo dette i andre sammehenger.
En forutsetning for det jeg har skrevet angående oppgaver; jeg regner med at dersom man skal ha et bachelorstudie i luftfart så vil det medføre oppgaveskriving på lik linje med de andre bachelorstudiene.