View Single Post
Old 02-11-2007, 13:22   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: SAS Boeing i 1017 km/t?

Quote:
Originally posted by LN-KGL

I mars 1998 satt jeg på med en SAS 763 fra ORD til CPH som fikk en maksfart (ground speed) på 1325 km/h (vist på skjermen i kabinen). Toppfarten ble oppnådd over Nordsjøen på vei mot SVG - uhei hvor det gikk. Resultatet for oss ombord ble at vi ble stående en 15 minutter før vi fikk komme inn til gate - de hadde ikke mannskaper nok så tidlig på morgenen i CPH. Vi landet over en time før planlagt ankomst, så her var det sterk medvind hele veien!
Nå vet ikke jeg om skjermen indikerer feil, men om du befant deg i en SAS maskin med en hastighet på 1325km/h, kan jeg garantere deg at du ikke hadde fått noen anledning til å fortelle om hendelsen...... Flyet hadde blitt revet i filler allerede over 100Km/h hastighet tidligere da den brøt lydmuren!

Jeg har selv vært over 1100km/h i en 744 maskin fra Brisbane til Bangkok. Fulgte panisk med på skjermen at den ikke krøp over den magiske grensen.
Satt selv på en Finnair sin MD-11 til Hong Kong i våres hvor skjermen glitret med 1500km/h...... Ikke helt til å stole på!