CAS er flyspesifikk, dvs IAS korrigert for instrumentfeil og posisjonsfeil til pitot-tubes, mens EAS er likt for alle fly, og er CAS korrigert for kompresjonsfeil. Under 10 000ft og 200kts kan man gå ut fra at EAS=CAS
Ellers kan man bruke denne figuren
Jeg nevnte bare 3 ting som ikke var nevnt, 1 farttype og to feiltyper(dog AoA kanskje går inn under instrumentfeil?).. Du må se sammenhengen det er skrevet i, det var som et svar på det som var sitert, en slags pirk på pirket.. derav også hele 2 stk tullesmil..
IAS - korrigert for posisjons- og instrumentfeil = CAS - korrigert for kompresjonsfeil i pitot tube = EAS - korrigert for temperatur- og trykkavvik fra standardatmosfære = TAS.
Indicated. Når denne korrigeres for instrumentfeil får man Calibrated Airspeed.
Calibrated. Når denne korrigeres for kompresjonsfeil får man Equivalent Airspeed.
Equivalent. Når denne korrigeres for endring i lufttetthet får man True airspeed.
True Airspeed. Når denne korrigeres for mot- eller medvindskomponent får man Ground speed.
I cockpit leser man som kjent av indicated airspeed. Fms presenterer både TAS, GS og wind (både retning og styrke). CAS og EAS er noe man som pilot ikke ofrer en tanke!