SAS Boeing i 1017 km/t?

Originally posted by LN-TAL

samt EAS kompresjonsfeil, instrumentfeil :p :p

Hva tror du CAS er da ?

CAS er flyspesifikk, dvs IAS korrigert for instrumentfeil og posisjonsfeil til pitot-tubes, mens EAS er likt for alle fly, og er CAS korrigert for kompresjonsfeil. Under 10 000ft og 200kts kan man gå ut fra at EAS=CAS
Ellers kan man bruke denne figuren

CAS-EAS.gif

Hmm, mulig jeg surrer nå, men jeg mener fortsatt at EAS kun er kompresjonsfeil, og at instrumentfeil ligger under CAS.

Men det er lenge siden jeg leste denne teorien, så jeg gir meg uten mere diskusjon :)

Hmm, mulig jeg surrer nå, men jeg mener fortsatt at EAS kun er kompresjonsfeil, og at instrumentfeil ligger under CAS.

cas->kompresjonsfeil->eas->"densityfeil"->tas (tror jeg)

ja, og hva var det jeg sa da ? Og nevnte ikke du i første omgang kompresjonsfeil OG instrumentfeil under EAS ?

ja, og hva var det jeg sa da ? Og nevnte ikke du i første omgang kompresjonsfeil OG instrumentfeil under EAS ?

Du sa: "Hva tror du CAS er da ?"

Jeg nevnte bare 3 ting som ikke var nevnt, 1 farttype og to feiltyper(dog AoA kanskje går inn under instrumentfeil?).. Du må se sammenhengen det er skrevet i, det var som et svar på det som var sitert, en slags pirk på pirket.. derav også hele 2 stk tullesmil..

IAS - korrigert for posisjons- og instrumentfeil = CAS - korrigert for kompresjonsfeil i pitot tube = EAS - korrigert for temperatur- og trykkavvik fra standardatmosfære = TAS.

Huskeregel:

ICE T (lett og huske for alle hip-hop fans!)

Indicated. Når denne korrigeres for instrumentfeil får man Calibrated Airspeed.

Calibrated. Når denne korrigeres for kompresjonsfeil får man Equivalent Airspeed.

Equivalent. Når denne korrigeres for endring i lufttetthet får man True airspeed.

True Airspeed. Når denne korrigeres for mot- eller medvindskomponent får man Ground speed.

I cockpit leser man som kjent av indicated airspeed. Fms presenterer både TAS, GS og wind (både retning og styrke). CAS og EAS er noe man som pilot ikke ofrer en tanke!

God helg!

I Boeing'en (737) leser man ihvertfall av CAS (ihvertfall i EFIS modellene, muligens er det vel IAS i de eldre analoge modellene),

LN-TAL : Hvor er det man leser av dette da? Husker ikke å ha sett det jeg da.. Kan jo ikke huske alt heller :huh:

Du leser det av på speedtapen.

Nå TROR jeg riktignok at den "analoge" måleren på CL maskinene viser IAS. Men på speedtapen har du ihvertfall CAS.

Back