Johannesburg - Zürich
26 juni
LX289
Airbus A340-300 HB-JMH
Business 06A
Flytid 10:45
Jeg hadde dagen før snakket med Swiss på telefon, siden vi hadde blitt booket om så sent, og Swiss blokker setevalg 48 timer før avreise, så fikk vi ikke velge sete. Siden det ikke var noen ledige 2-ere, så synes sikkert fyren hos Swiss synd på oss, for han ordnet tronesete 06A og 08A gratis til oss.
Ulikt Lufthansa, fikk vi PDB hos Swiss, og siden jeg hadde kjørt et jevnt inntak av alkohol siden 10-tiden så jeg ingen grunn til å stoppe nå - så jeg gikk for bobler, i dette tilfellet Duval-Leroy Brut som er langt fra min favoritt.
Kort tid etter avgang fikk jeg spørsmål om hva jeg ville ha å spise, med beskjed om at de var tomme for fisk.
Forrett kom på brett sammen med en liten salat, lite ostefat, og tilbehør.
Mens hovedretten kom separat litt senere. Biffen var ganske daff og overstekt, men smakte helt greit. Sausen og tilbehøret var derimot veldig godt.
En strategi i disse munnbind-dager er å alltid be om mer å drikke for å kunne ha munnbind av, uten at jeg hadde noen planer om det, så valgte imidlertid besetningen det for meg. Frem mot landing var det ikke et eneste tidspunkt der jeg ikke hadde noe å drikke eller å spise stående på siden av meg (men jeg brukte munnbind for det om..).
Den unge flyvertinnen som hadde ansvaret for det området jeg satt i, var veldig stolt over å kunne fortelle at hun var fra samme sted som standardølet de serverte, Appenzell, og var veldig ivrig på at jeg måtte prøve begge ølene de hadde. Greit nok.
Jeg syns at Quöllfrischen var best, men på generelt plan var begge en skuffelse i forhold til hva jeg nettopp hadde reist fra.
Etter en stund kom desserten, som var beskrevet som en melketerte. Den var spiselig, men ikke særlig god.
Etter middagen ble det film og noen øl (og flyvertinnen kom jevnlig innom med snacks), før jeg prøvde å få meg noen timer i horisontal stilling.
Noen timer senere våknet jeg, og jeg fikk raskt tilbud om noe å drikke. Jeg sa ja til en kopp te, men det resulterte dessverre i totalt 3 kopper den neste timen - så mye te har jeg ikke drukket på så kort tid siden jeg var på utveksling i St. Petersburg.
Frokosten var en slik sak der man krysset av for hva man ville ha. Jeg angret nok litt på avkrysningen når jeg fikk servert maten, som var et trist skue.
Alt i alt leverte LX et mye bedre produkt enn LH. Det eneste punktet jeg var skuffet over var hvor få justeringsmuligheter det var på setet til LX. Det kan selvfølgelig være det var snag på setet mitt, men jeg kunne ikke selv velge hvor tilbakelent jeg satt, som jeg syns var irriterende.
Ved ankomst
ZRH parkerte vi på terminal E, som åpnet noen dager i forveien. I passkontrollen ville de bare se pass, og vi var igjennom på få sekunder. Klokken var nå ca 0600, og flyet til København gikk ikke før 12 timer senere, så løsningen ble noen timer på transithotellet. Vi håpte vi kunne stikke inn til sentrum og spankulere rundt der, men da måtte vi først ha sittet noen dager i karantene, som hadde vært upraktisk.
Lunsj ble inntatt på terrassen til Sports Bar & Terrace (eneste muligheten for å få noe frisk luft), hvor de serverte verdens mest skuffende burger - til og med en bensinstasjonsburger holdt bedre kvalitet, og siden loungen var den eneste plassen vi fikk gratis wifi, så holdt vi oss der. Min kone drakk bobler, og siden jeg skulle kjøre fra flyplassen, spiste jeg snop.
Zürich - København
27. juni
LX1272
Airbus A320neo HB-JDA
Business 01D
Flytid 01:40
Har verken bilder eller notater fra flyvningen, men syns å huske vi fikk servert en lett salatrett. Utover det forløp flyvningen seg uten hendelse.
Vi hadde drøyt 3 timer på Kastrup, og siden alt var stengt så spankulerte vi opp til loungen, som var tom utover et par skotter som skulle med samme flyet som oss, og mest sannsynlig videre til nordsjøen. Klokken 22:00 stengte loungen, så da gikk vi ned til enden av b-gates der sigaren vi skulle videre med stod parkert.
København - Stavanger
27. juni
SK1878
Bombardier CRJ-900
Business 06B
Flytid 01:10
Som tidligere sagt så liker jeg godt å fly
CRJ, spesielt liker jeg godt hvor stille det er fremme. På denne turen gikk de en runde med tralla, og jeg gikk for cola, sjokkis, og chips - som de fleste andre også tydeligvis gikk for. Ellers satt jeg og leste, mens min kone sov. Landing på Sola litt før rutetid, og vi måtte over på buss - men overraskende nok tok de bare 10 rader på bussen før den kjørte, som jeg syntes var godt tenkt av Avinor.
Grunnen til at vi ble satt på buss var at vi skulle inn på non-schengen og gå igjennom passkontrollen, der innreisedokumentene ble sjekket. Siden de busset bare noen få rader om ganger ble det aldri den helt store køen, og de hadde 4 passluker åpent for oss.
Jeg hadde fått stikk 1, og slapp hotellkarantene (politimannen prøvde først å sende meg på karantenehotell, men jeg minnet han på regelverket), men min kone hadde enda ikke fått tilbudet, så hun måtte ta noen dager på Scandic Stavanger Forus. Etter passkontrollen ble vi vist ned til bussgatene, der Sola kommune hadde satt opp sin teststasjon. Da mange av passasjerene var fullvaksinerte, var det ingen kø på teststasjonen (det var også 8 ansatte på jobb når vi var eneste ankomst, 23:55!) så jeg fikk en bomullspinne trødd ned halsen, og fikk beskjed om å blomstre i 15 minutter.
Etter 15 minutter fikk vi begge en lapp vi kunne vise til vekteren oppe i terminalen igjen, og vi kunne hente ut varene vi hadde bestilt i taxfreen, hente bagasjen, og jeg kunne kjøre min kone til karantenehotellet, så hjem.
--
For å oppsummere, så var Namibia en utrolig kul plass å reise til. Både min kone og jeg er fast bestemt på å reise tilbake en gang, for å få oppleve alt det vi ikke fikk med oss på denne turen. Vi var begge positivt overrasket over Namibia, som inneholder noen av de hyggeligste menneskene vi noen sinne har møtt, og ikke minst hjelpsomme.
Sist vil jeg si takk til alle som tålmodig har fulgt reisebrevet mitt, og ikke minst takk til alle de som har lagt igjen en kommentar. Nå er det snart 3 måneder siden jeg begynte på det, men jeg kom endelig i mål! I ettertid skulle jeg ønske jeg var flinkere til å ta bilder av både flyplasser og flyvninger, men jeg kommer sjeldent på å gjøre det. Jeg skal heller love å være flinkere neste gang jeg skal ut på noe kult