Recent content by Turtle

  1. T

    DL To Delta CRJ kolliderte under taxing på LGA 01OKT25

    Du kan ikke sammenligne kommunikasjon og memory items så enkelt. Memory items er et svært spesifikt sett med handlinger som utføres etter en svært bestemt hendelse. Jeg som Airbus flyger har nesten ingen memory actions mens kommunikasjon har jeg mye av... Jeg har sett og ser selskaper som prøver...
  2. T

    FR Ryanair (Air Malta) landet med 220kg fuel under storm 03OKT25

    I realiteten ingenting siden det er så mange variabler (høyde, vekt, hastighet, konfigurasjon, manøvrering etc. etc). To stk. CFM56 brenner ca. 10 kg per minutt på tomgang på bakken, 35 kg per minutt i holding og (veldig omtrentlig) 150 kg per minutt ved fullt motorpådrag... Vi regner 500-600 kg...
  3. T

    FR Ryanair (Air Malta) landet med 220kg fuel under storm 03OKT25

    Jeg har sett bilde av tech log som angivelig er fra denne Ryanair flygingen og den viser tallene som beskrevet. En skal imidlertid være oppmerksom på at det er fuel ved shutdown og ikke landing. easyJet hadde en lignende hendelse i Hellas uken før hvor bilder av fuel display sirkulerer med 20 kg...
  4. T

    DL To Delta CRJ kolliderte under taxing på LGA 01OKT25

    Så du vil ha et standardisert radio oppkall på en situasjon som kan være hva-som-helst... Eller, sagt på en annen måte, lage en rund verden firkantet. Av og til finnes der ingen prosedyrer eller fraseologi som ICAO eller andre har definert, ergo der er ingen fasit. Kunne flygerne ha sagt mer på...
  5. T

    DL To Delta CRJ kolliderte under taxing på LGA 01OKT25

    "The trucks" er, så vidt jeg skjønner det, implisitt brannbiler i USA. Det er nok neppe offisielt FAA språk men det virker å være ganske innarbeidet og for alle andre kjøretøy har en "vehicle". Personlig hadde jeg nok brukt "fire services" eller noe i den duren for et tilsvarende oppkall, og de...
  6. T

    no Dataangrep fører til massekanselleringer i BRU (21/9) og andre steder

    Så moro du har det ;) Det gikk så fint som bare det på mine to runder til LHR i dag! Nå har vi nesten egen-handling der så det er litt lettere å finne på løsninger... Det siste nå er at ingenting har funket så langt og at maskiner har blitt re-infisert etter at de har blitt gjenoppbygd. Så nå...
  7. T

    no Dataangrep fører til massekanselleringer i BRU (21/9) og andre steder

    De sier Arinc CUTE og MUSE, og det vet du sikkert mye mer om enn meg! Institusjonen bruker en egen oppfinnelse, Astral, som er så gammelt at det er vel fullstendig hacker-proof av den grunn... De har i den senere tid laget ett grensesnitt som kan brukes på epleprodukter og det funker utenom...
  8. T

    no Dataangrep fører til massekanselleringer i BRU (21/9) og andre steder

    De må visst bygge opp serverne på nytt, og så har de krasjet igjen etter oppbygningen... I verste fall sier de på LHR at der kan det også være snakk om 1400 terminaler som tar 30 minutter hver å sette opp igjen 🥴 I Dublin går det også sent og der regner man med at det blir nok en dag med...
  9. T

    Mer turbulens...?

    Værradaren sliter jo med å oppdage turbulens med mindre der er partikler den kan bruke for å oppdage relative bevegelser. Det er jo problemet med CAT i stor høyde, at der ikke er noe som radaren kan se etter. Vi har også noe turbulens greier som ligger som et lag på de elektroniske kartene...
  10. T

    Rutediskusjoner - Tromsø

    Re: Rutediskusjoner - Tromsø Denne hadde jeg aldri i min villeste fantasi gjettet på! Tradisjonelt skyr de alle plasser som kan være utfordrende, så dette er definitivt banebrytende på alle mulige måter :8: La oss se hvordan den irske kulturen kan takle den nordnorske værharde virkeligheten og...
  11. T

    FI Icelandairs flåte

    Re: Icelandairs flåte De må feste på noen vannski hvis de vil lande i Foynes, men den var i Shannon i går og i dag morges og det var jo nostalgi i lange baner. Er visstnok kun rundtom 50 seter ombord i følge kollegaer på bakken. Den var parkert litt sånn utenfor allfarvei.
  12. T

    FIN Nesten alle skal til Nord-Finland

    Det er det vel, til tider, allerede. Hver gang jeg har vært i Rovaniemi (desember 2023 og 2024) gikk alt på bakken fryktelig tregt. Terminalen var full og det var enten mangel på utganger, ansatte, busser eller hva det nå enn var. Kanskje det faktum at vi er non-Schengen ikke hjalp i...
  13. T

    Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

    Ja, der er en støvsky som virvles opp bak flyet men der er ingen som har sagt noe om at de dro med seg ting fra bakken (om de hadde gjort det hadde vel det lekket ut ganske raskt) og avgangen ser helt normal ut. Flyet klarer å komme seg ut av bakkeeffekten uten problemer, så det tyder på at alt...
  14. T

    Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

    Ikke nødvendigvis. Som regel er dørene låst i stillingen sin og vil kun bli sluppet hvis understellshendelen blir valgt opp eller ned (evt. nødutfelling). Så det kan jo tyde på at de aldri kom så langt som å si 'positive climb -> gear up' mellom seg eller at kommandoen ble gitt men at de så ble...
  15. T

    SSR code

    Re: SSR code. Heisann! Trodde du mente ATC transponder først :p NOTOC er kun i forbindelse med farlig gods, så med mindre passasjeren har med seg en elektrisk rullestol med batteri som er i lasterommet, får vi ikke det dokumentet. Jeg har ingen dokumenter på flight deck som beskriver...
Back
Top