Recent content by TFC1

  1. TFC1

    Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd

    Re: Vinterværtråden og annet vær 2025 - statustråd Jeg jobbet på Oslo ACC den dagen, og fikk Lufthansa rett i fanget. De hadde tatt av fra GM og fløy sørøstover mot svensk luftrom tydeligvis med begge motorene i drift, men fikk etterhvert vibrasjonsvarsel på den ene. Erklærte Mayday og fikk...
  2. TFC1

    Boeing skal pusse opp B-1 og B-52 for $14,3mrd

    Nei, det skal fremdeles være 8 motorer. Dette er relatert til bakkeklaring og det å minimere behovet for endringer i vingestrukturen. Alle motorene som artikkelen beskriver, er mer eller mindre samme fysiske størrelse som TF33-motoren som er montert per nå. Forskjellen er drivstofforbruket og...
  3. TFC1

    Rullebaner ved norske flyplasser

    Har vært innom her og tittet, men det er litt varierende hva slags data som er tilgjengelig. Uansett, takk for innspill.
  4. TFC1

    Rullebaner ved norske flyplasser

    Jeg prøver å finne litt historiske rullebanedata ved norske flyplasser, noe som ikke alltid har vist seg å være så enkelt. Flere av de større flyplassene har forlenget banene ved flere anledninger, men nøyaktige data og datoer er mangelvare. Derfor spør jeg her; er det noen som kan hjelpe meg...
  5. TFC1

    Saerco intar Norge - KRS og AES

    Jo, det gjør det. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle som jobber i tårnene på Kjevik og Vigra vil være med over i det nye selskapet. Og da forsvinner argumentet med kvalitet rett ut av vinduet.
  6. TFC1

    Samferdselsdepartementet foreslår vektrabatt i avgiftene

    Re: Samferdselsdepartementet foreslår vektrabatt i avgiftene Nedsiden med forslaget er at underveisavgiftene kan bli satt opp. Det vil bety lavere inntekter for Avinor fordi man får færre fly i transitt gjennom norsk luftrom. I praksis gir man bort kunder til nabolandene våre, selv om en...
  7. TFC1

    Stemmer det at alle B1 og en del B52 ikke lenger er utstyrt for å bære atomvåpen?

    Re: Stemmer det at alle B1 og en del B52 ikke lenger er utstyrt for å bære atomvåpen? Nei. Det stemmer ikke. Til og med Norske F-16 og F-35 kan bære atomvåpen.
  8. TFC1

    Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨

    Re: Widebody-flygninger innen Europa - ¨Historisk spesial¨ I 1981 fløy Singapore Airways fra København via Zürich og Athen før ruten forlot Europa og fortsatte via Dubai og Colombo til Singapore. Tok turen igjen i 1984, og da gikk det via Brüssel istedet for Zürich før Athen og videre til...
  9. TFC1

    Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

    Avinor tapte rettsak om avgifter. http://media.avinor.no/pressreleases/avinor-fikk-ikke-medhold-i-sandefjord-tingrett-1164900 Blir interessant å se hva følgene av dette blir.
  10. TFC1

    Russerne ypper seg igjen...

    Så lenge de er i internasjonalt luftrom, så er det tilsynelatende ingen begrensninger. Svenskene har også gjort dette i Skagerrak, svenske jagerfly sklir glatt vestover inn i trafikkstrømmen mellom Gardermoen og Europa uten at de er i kontakt med sivil flykontroll.
  11. TFC1

    Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

    Nå skal det sies at det ikke er 100% sikkert at NATCON skal erstattes, så da må en ny tjenesteyter enten stille med eget system, eller akseptere å bruke NATCON inntil dette eventuelt erstattes. Om man velger å installere et eget system for, i første omgang, utvalgte tårn, så tviler jeg på at...
  12. TFC1

    Gullknapp ved Arendal

    Akkurat lest gjennom de sidene som omhandler AFIS som du linker til. Slik jeg forstår det, så er Avinor satt til å forvalte tilskuddet til de aktuelle flyplassene. Såvidt jeg vet, så er AFIS-fullmektigene på Skien/Geiteryggen ansatt direkte hos lufthavnen, så får driftsselskapet tilskudd til...
  13. TFC1

    Gullknapp ved Arendal

    Nei, ikke alle flyplasser i Norge med rutetrafikk har tårntjenester levert av Avinor. Notodden og Skien/Geiteryggen har egne ansatte (sikkert flere også). Avinor har riktignok sørget for utdanningen av AFIS-fullmektigene som jobber der.
  14. TFC1

    Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld

    Re: Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld Luftrommet må uansett stenges slik at man trygt kan overføre personell og kontroll til simulatoren. Deretter vil det være restriksjoner på trafikken, mye utifra at det ikke er like mange arbeidsposisjoner i simulatoren som i ops-rommet i...
  15. TFC1

    Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld

    Re: Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld Det er muligheter for å drive trafikken fra simulatoren som ligger i administrasjonsbygget utenfor fjellanlegget. Hvor lang tid det ville ta å få åpnet luften igjen er jeg usikker på, men det tar nok ikke lang tid. Man er jo selvfølgelig...
Back
Top