Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10153246

I 45 minutter var hele luftrommet over Sør- og Østlandet stengt. Årsak: Kontrollsentralen i Røyken måtte evakueres.

Det var rundt klokken 22.45 at brannalarmen gikk på kontrollsentralen.
Kontrollsentralen i Røyken måtte evakueres grunnet røykutvikling.

Nå bør de jommen se å få automtisert dette straks, at det fortsatt i 2013 må sitte mennesker og styre luftrommet er helt utrolig. Det er nesten som trykkeribransjen i England på 80-tallet.

Last edited by a moderator:
Re: Luftrommet over østlandet stengt fredag kveld

Du sitter med stor kunnskap om begge deler formoder jeg...

Du sitter med stor kunnskap om begge deler formoder jeg...
Begge gruppene presset samfunnet regelmessig med lammelse gjennom streik for å få unormalt høy lønn og holdt på gammel teknologi som gjorde dem uunværlige. I England klarte man på 80-tallet å bytte mye av trykkeribransjen med ny teknologi, men hoppet nesten helt fra Gutenberg til dataalderen. Det er på tide å automatisere flygelderne, det vil jo være merkelig om flygerne forsvinner før flygelederne.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10153246

Kontrollsentralen i Røyken måtte evakueres grunnet røykutvikling.

Nå bør de jommen se å få automtisert dette straks, at det fortsatt i 2013 må sitte mennesker og styre luftrommet er helt utrolig. Det er nesten som trykkeribransjen i England på 80-tallet.

Og ikke nok med det!
Vi må til alt overmål også skrive våre egne innlegg på Flyprat!
Og det i ett av verdens rikeste land!
Nei, dette går til h......

Nei at det går an! Tenk at noen måtte evakuere pga. en brannalarm. å være det verste som har skjedd. La oss automatisere alle sammmen så vi alle blir arbeidsledige.

Nei at det går an! Tenk at noen måtte evakuere pga. en brannalarm. å være det verste som har skjedd. La oss automatisere alle sammmen så vi alle blir arbeidsledige.

Så kunne jo noen tatt flybilder hele dagen mens resten bare reist rundt med fly:rolleyes:

Men enn så lenge, mens vi må ha både flygere og flygeledere, og att på til må skrive innleggene selv, hvordan er reserveløsningen hvis Røyken måtte ha stengt i litt lenger tid?

Kan stavanger kontroll ta over trafikken? Eller blir det bare stengt?

Piper stiller et viktig spørsmål. Hva om det faktisk er brann og Røyken blir stengt i måneder? I 2013 burde en ha rendundans så en kan switche over på ti minutter? Og at alle som ikke er flygeledere forsår at dagens ordninger ikke bare er styrt av samfunnets interesser.

Det er muligheter for å drive trafikken fra simulatoren som ligger i administrasjonsbygget utenfor fjellanlegget. Hvor lang tid det ville ta å få åpnet luften igjen er jeg usikker på, men det tar nok ikke lang tid. Man er jo selvfølgelig avhengig av å få inn teknikere og ekstra flygelederne på kort varsel, særlig i off-peak perioder som i går kveld.

Hverken Stavanger eller Bodø kontrollsentraler kan uten videre overta oppgavene fra Oslo. Radiolinjer, telefonlinjer og radardata er alle faktorer som har betydning for dette, i tillegg til at man må ha den nødvendige kompetansen for å håndtere luftrommet. Men Avinor lærer garantert noe av denne episoden, og dersom det oppstår en tilsvarende situasjon en annen gang, så har man en enda klarere plan for å håndtere det.

Men Avinor lærer garantert noe av denne episoden, og dersom det oppstår en tilsvarende situasjon en annen gang, så har man en enda klarere plan for å håndtere det.

Sikkert, og i dette tilfelle så kan det være de ville avvente før de iverksatte flytting. Det vil jo ta tid å flytte frem og tilbake. Noen ganger er det bedra bare normalisere situasjonen istf å sette i gang store operasjoner som kanskje ødelegger enda mer av flyten. Jeg antar man uansett ville fått en stenging av luftrommet for å redusere flow m.v inntil man hadde oversikt over situasjonen?

Sikkert, og i dette tilfelle så kan det være de ville avvente før de iverksatte flytting. Det vil jo ta tid å flytte frem og tilbake. Noen ganger er det bedra bare normalisere situasjonen istf å sette i gang store operasjoner som kanskje ødelegger enda mer av flyten. Jeg antar man uansett ville fått en stenging av luftrommet for å redusere flow m.v inntil man hadde oversikt over situasjonen?

Luftrommet må uansett stenges slik at man trygt kan overføre personell og kontroll til simulatoren. Deretter vil det være restriksjoner på trafikken, mye utifra at det ikke er like mange arbeidsposisjoner i simulatoren som i ops-rommet i fjellanlegget. Jeg antar at Avinor i forlengelsen av gårsdagen kanskje vil trene på en slik overføring, for å avklare hva som skal til hvis det oppstår en alvorligere situasjon enn den i går kveld.

Ja, du får bare sette i gang Robert!
Det er nok mange som jobber i bransjen som vil kjempe mot med nebb og klør.

Hadde historien gått forskjellig kunne vi også hatt en trafikkstyringssentral hvor tusenvis av høyt betalte personer hadde sittet og manuelt styrt alle trafikklysene på østlandet. Og de ville selvsagt påstått av automatisering ville vært umulig.

Det er nok mange som jobber i bransjen som vil kjempe mot med nebb og klør.

Hadde historien gått forskjellig kunne vi også hatt en trafikkstyringssentral hvor tusenvis av høyt betalte personer hadde sittet og manuelt styrt alle trafikklysene på østlandet. Og de ville selvsagt påstått av automatisering ville vært umulig.

Noen ting lar seg nødvendigvis ikke gjøre automatisk, og hvertfall ikke med dagens teknologi. Lufttrafikkkontroll er et av disse områdene. Hvorfor har vi fremdeles administrasjon i Telenor, robertaas?(spøk, men litt alvor..) ;)

Noen ting lar seg nødvendigvis ikke gjøre automatisk, og hvertfall ikke med dagens teknologi. Lufttrafikkkontroll er et av disse områdene.
Selvsagt er det mulig, men man er ikke villig til å prøve dette. Å forberede en bokstav til å bli trykket på papir, å styre trafikklys slik at ikke kryssende trafikk har grønt samtidig eller legge fly i forskjellige traseer slik at de ikke kolliderer er oppgaver med veldefinerte regler og et begrenset sett variable. De er derfor lett å automatisere.

Å styre et firma gir langt flere områder å passe på og flere av dem har ikke klart definerte regler. Det vil derfor kreve en kreativitet som vil være en utfordring å programmere, men dette blir sikkert også automatisert etterhvert. Dette vil imidlertid skje lenge etter at bussjåfører, taxisjåfører, flygere og flygeledere alle har blitt automatisert.

http://www.youtube.com/watch?v=cdgQpa1pUUE

Last edited:

Trykk 1 for ønske om RWY17
Trykk 2 for ønske om RWY35
Trykk 3 om du ønsker ILSinnflyging
Trykk 4 om du ønsker RNAVinnflyging
Trykk 5 for å bli satt over til meteorologisk, for situasjonsrapport vær.
Trykk 6 for å bli satt over til bakkemannskap for oppdaterte baneforhold
Trykk 7 for nødsituasjoner -
Trykk 8 for nødsituasjoner som ikke ble listet opp da de trykket 7
Trykk 9 for trafikkinformasjon

Osv osv osv osv...osv

Alt går an Robert. Men jeg ville ikke flydd da!

Denne Robert kjenner tydeligvis til IT-systemer som aldri har nedetid.

Jeg ser frem til en utfyllende liste over automatiserte IT-systemer som aldri går ned. Alle som har er brukere av f.eks. nettbank vet at denne lsiten sannsynligvis blir kort.

Forøvrig, å styre trafikklysene i en by er mulig. Og om systemet svikter er det bare å sette alle lys røde inntil noen fikser det. Så enkelt er det nok ikke overfor fly som allerede flyr.

At det jobbes med sånne systemer er ingen hemmelighet, men det finnes nok flere variabler i flygekontroll enn forumtrollet vårt er bevisst. Derfor ligger det nok lenger frem i tid enn det jeg får oppleve - heldigvis.

Trykk 1 for ønske om RWY17
Trykk 2 for ønske om RWY35
Trykk 3 om du ønsker ILSinnflyging
Trykk 4 om du ønsker RNAVinnflyging
Trykk 5 for å bli satt over til meteorologisk, for situasjonsrapport vær.
Trykk 6 for å bli satt over til bakkemannskap for oppdaterte baneforhold
Trykk 7 for nødsituasjoner -
Trykk 8 for nødsituasjoner som ikke ble listet opp da de trykket 7
Trykk 9 for trafikkinformasjon

Osv osv osv osv...osv
Dette får programmet som flyr flyet forholde seg til. Jeg skal bare fra A til B. :cool:

Joda, jeg skjønner det antagelig vil ta 10 år før man tør automatisere dette helt og at det er en rekke variable som må tas med som ikke har vært listet i denne tråden, men det er neppe noen tvil om at det kommer.

Dette får programmet som flyr flyet forholde seg til. Jeg skal bare fra A til B. :cool:

Joda, jeg skjønner det antagelig vil ta 10 år før man tør automatisere dette helt og at det er en rekke variable som må tas med som ikke har vært listet i denne tråden, men det er neppe noen tvil om at det kommer.

Og så bør man vel investere i et ganske bra antivirusprogram ;)

Merkelig hvordan disse selvkjørende bilene alltid er ute i fint vær i videoene. Har fortsatt til gode å se en kjøre i tåke, regn, snø eller liknende. Lurer på hvorfor...?

-eggs

Back