Recent content by Spacetime

  1. S

    Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

    Det er INGEN flyselskaper som overlever dette uten statlig tilskudd. Derfor er eneste håp for aksjonærene å få med staten. Det er kanskje mulig at selskapet kan reddes i en eller annen form hvis aksjonærene legger seg frivillig på slaktebenken allerede nå, men det er riktig og fullt forståelig...
  2. S

    Status Norwegian Longhaul og deres 787 (ruter m.v.)

    Norwegian har akkurat vært gjennom en sommer med med 8 parkerte 787 pga motorproblemer. 8 langdistansefly ble leiet inn hele sommeren for å holde rutene. Det ble dyrt. Nå har Rolls Royce enda ikke løst problemene og 8 787 må stå på bakken over neste sommer også. For å unngå å leie fly enda en...
  3. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Ordren på flykjøpet er fra 2012, men levering av flyene er jo så vidt begynnt. Man kan ikke leie ut fly som ikke er levert. Det er fra nå aktiviteten kommer. De få fly som Airbus hittil har levert er enten leiet ut eller vært solgt. Bare på den starten har Norwegian tjent USD 62 mill. Det er...
  4. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Den sikreste indikasjon er at for bare 2 måneder siden solgte Norwegian 5 Airbus 320neo. Det gav gevinst på omtrent USD 62 mill eller omtrent NOK 100 mill per fly. Markedet har ikke endret seg mye siden da og selv om man får hastverk vil salgs marginene fortsatt være meget store. Norwegian har...
  5. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Nei. Men mine komentarer har heller ikke dreid seg om de effekter. Mine kommentarer har kun dreid seg om min undring : Hvorfor dette kun sees på som et problem for Norwegian? Det virker som få ser ut til å skjønne det. Derfor skal jeg nå gjøre et unntak med å kommentere hva jeg tror selve...
  6. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    For kort svar prøver jeg meg på en lignelse. 1 oktober 2018 har Ola 1.2 mill i cash. Det er absolutt alt han eier. Senere i oktober skriver han kontrakt på en ny diesel Ford på 1 mill for levering 1. juli 2019. 800000 av den prisen er avgifter til Norge. I desember finner regjeringspartiet...
  7. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    De ekstaordinære tap for Norwegian i 2018 er 2 milliarder på fuel hedge og 1 milliard på Bank Norwegian. Resten er mer eller mindre ordinært. Da kan du ikke si at fuel hedge er en liten del. Den er en kjempestor del. Og det er ikke jeg som fokuserer på det. Mitt fokus er hvorfor andre fokuserer...
  8. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Vel, det er jo nettopp denne fuel hedge som er hovedårsak til disse påståtte økonomiske problemer. Altså, et markant fall i fuel prisen blir dødelig for et flyselskap. Det er noe atonalt for meg. Jo, det er fordi de har hedget fuel .... Muligens, hvis de var alene om det. Realitetene er jo...
  9. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Jeg er enig i at lånsituasjonen (usikrede) i SAS og Norwegian har likheter. Likeså driften (ingen av de tjener nok, men går duganes). Men likt er også smellen på fuel hedge (selv her burde SAS lede). Min undring var hvorfor den voldsomme fokus kun på den ene. Intet på den andre.
  10. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Eksisterende lån har kanskje ikke betingelser, men de (det store usikrete) forfaller uansett i april. Det er nye låns krav til EK som kanskje blir en utfordring.
  11. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Jeg har lest, lest og lest om igjen dette innlegget, men forstår fortsatt ikke ditt poeng. Desverre. Derimot var det innlegget du refererte til lett å forstå etter vanlig gjennomlesning. Kanskje du utrykker deg vel vagt og langt utenfor diskutert tema.
  12. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    SAS har et lån på 1.9 milliarder som forfaller i April 19. Høyst sannsynlig må de dekke med et nytt lånopptak. Egenkapitalen er i SAS bare 2 milliarder over Norwegians og de skal ikke barbere mye av den for å unngå at nye lån blir dyre. Så kommer nye lån til flyfornyelsen. Hvike problemer SAS...
  13. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Alle som har gjort kontrakter i 2018 for kjøp av fuel for levering 2019 har per 31 des 2018 tapt på det (bommet på markedet). Tapet er likt for alle og kun avhengig av 2 faktorer. Hvor mye fuel er kommitert og til hvilken pris det ble gjort. Snakket i pressen og mellom meglere er hvordan og...
  14. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Det var ikke ment som en tullepost, men ditt svar kan absolutt oppfattes som en av sorten. Dette dreier seg absolutt om 2019. Både Norwegian og SAS har bommet og kjøpt fuel på forskudd for overpris. Det er per i dag et tap for begge. En kan velge å regnskapsføre tapet nå eller leve med de høye...
  15. S

    Trafikktall Norwegian Desember 2018

    Det hadde vært interssant å høre hvor mye SAS skal avskrive på sine massive fuel hedgings for 2019. Avskriver de tapet i 2018 som Norwegian planlegger eller skal de betale 60% overpris på fuelen gjennom store deler av 2019?
Back
Top