Alle offshore-operatører i Nordsjøen flyr under CAT(Commercial Air Transport) regler. Vet ikke hvor du så det, men kanskje den var registrert som non-Cat siden flighten ikke oppfylte kriteriene som vanligvis kreves for persontransport i Nordsjøen?(Bare gjetter:)
Er samme regler for helikopter...
Er påkrevd på offshorehelikoptre
"7.8 Redningsutstyr
Ved flyging over åpen sjø skal helikopteret være utstyrt med følgende redningsutstyr:
• Én utvendig montert nødpeilesender, som skal kunne utløses fra cockpit, samt ved ytre påvirkning"
Re: Lys/lanterner på helikoptere.
Jeg har ikke veldig inngående kjennskap til regelverket, men jeg tror det er mer basert på hvilken produsent/type helikopter det er, og hva de velger å utstyre modellen med innenfor regelverket. Siden man kan ha både hvitt og/eller rødt så velger kanskje noen...
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.
Long story short: Jeg opptjente en CT i fjor, altså måtte jeg bruke den i løpet av dette året. Jeg har lurt på en tur til Tokyo med kona i slutten av november, men SAS har jo ingenting ledig på business. Jeg har sjekket KVS og sett alternativer...
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225
LN-OLR er en Super Puma L1, en gammel versjon av Super Pumaen som har en annen girkasse og som ikke er berørt av flyforbudet.
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225
Meg bekjent så er det 16 seters konfigurasjon AW markedsfører mot norsk offshore, og da er det vel ikke tatt høyde for godt voksne mannfolk i overlevelsesdrakt som skal sitte 4 i bredden. Hadde besøk av AW189 på Sola og den var betydelig...
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225
Alle offshore SAR-maskiner i Norge er EC225/Pumaer. De kan nå kun brukes på røde oppdrag(fare for liv)
Shuttling mellom rigger som flere normalt også gjør, blir nå gjort med S92.
2 spørsmål ang A319..
Fløy BA A319 fra SVG til LHR i helgen og la merke til to ting.
Oversiden av motorfestene ser ut til å være samme metallegering som inntaket på motorene. Er det noe anti-icefunksjon på disse? Regner vel ikke med det, siden jeg ikke ser det på mange andre fly.
Det andre...
Nei, det er innføring av Easa regelverk som gjør at tilsynet nå har åpnet for hvit rullebanemerking som ICAO anbefaler. Alle rullebaner skal være hvite innen 2018. At de samtidig åpner for diskusjon rundt nytten av gul merking er jo bare bra, men jeg tviler på at det hadde blitt et tema uten...
Bare så det er sagt så er jeg en tilhenger av standardisering. Jeg tror heller ikke at norsk luftfart går under etter denne endringen. Min personlige erfaring er at det har noe for seg da kraftige snøbyger er noe vi må ta høyde for i hele Norge. Skal ikke mye løssnø til før et tungt...
Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
Tror ikke regelverket er så spesifisert at det omtaler brannslokking natt. Forsvarets 412 fløy heller ikke under siste storbrann selvom de har 2 motorer. Ambulansen går under HEMS-regelverket med særegne krav.
Re: Hilser piloter på hverandre?
Vi som flyr helikopter offshore hilser på hverandre med lysene støtt og stadig. Har jo searchlight også som av og til brukes for å oppnå kontakt..sikkert barnslig, men føles litt mindre ensomt 120 nautiske fra land, og alt som bryter opp monotonien er...
Uten at jeg kjenner detaljene i regelverket, så vil jeg tro det kreves dagslys for en så krevende operasjon så nærme terreng/sjø. Levende ild over store områder ødelegger for mørkesynet, visuelle referanser blir borte, terreng, sjø og hindringer synes dårlig, dybdesynet forsvinner. Mye...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.