Recent content by Ltech

  1. L

    Type 26 Fregatt, helikopter valg

    Siden vi allerede har 6stk Seahawk på vei inn fra 2026 som kan benyttes på dagens fregatter, og de nye fregattene kan leveres med Seahawk - så står man etter denne anskaffelsen med potensielt minst 11 Seahawks og 5 nye fregatter (pluss de gamle) Muligens en god kombinasjon. Så kan man jo velge...
  2. L

    Nye helikoptre til Forsvaret -> SeaHawk

    Kjenner ikke alle detaljene selv heller, men skrog, motorer, girboks og understell er omtrent likt. Bakkeutstyret vil nok passe om hverandre, mekanikere/teknikere kan trolig jobbe på begge typer parallelt pga likhetene, hangarer passer om hverandre, etc. Men pilotene vil operere i ganske...
  3. L

    NATO skifter ut E-3 AWACS

    Må være at US air force eventuelt ikke blir å utvikle denne for Amerikansk bruk? For Australia, UK og Nato har jo bestilt ett betydelig antall allerede.
  4. L

    Nye helikoptre til Forsvaret -> SeaHawk

    AW/EH-101 er nok litt for stor for spesialstyrkenes behov... (EH)101 har crew på 4 ,men kan ha opptil 26 soldater eller 38 sivile (eller 5tonn(!) med cargo) Ganske enorme tall vs dagens Bell 412. Denne HH-60 "whiskey" modellen har crew på opptil 6, med plass til 8-12 soldater eller rundt 3tonn...
  5. L

    SAS bestiller 45 (+10) E195-E2

    Hmm, er de så sikre på at P&W har løst alle GTF problemene sine innen 2027? Alle sliter med den..
  6. L

    Widerøe tar hjem vedlikehold

    Re: Widerøe tar hjem vedlikehold Dette er egentlig ikke noe nytt, mange tenkte det samme i bransjen før Corona. Norge har ikke blitt spesielt mye billigere, men utlandet har blitt dyrere... vesentlig dyrere. Nå må du sende fly til Asia for å få ned kostnadene (og finne ledig plass) og det...
  7. L

    Boeing 737MAX - statustråd

    Re: Boeing 737MAX - statustråd Tror Boeing burde kontakte noen klokere hoder til software avdelingen sin eller noe etter dette... Makan til klønete opplegg. sikkert samme computer'n som i NG, siden de også kan få runaway stabilizer (men har prosedyre for dette).
  8. L

    C-130J Hercules på kortbanenettet

    Re: C-130J Hercules på kortbanenettet Har sett noen landinger (trolig tom) med C130J på Kjeller, og den er bare 1300m. Touchdown ca midt på stripa, full stopp med mange hundre meter igjen av stripa... De har jo reverserbar propeller på militær utgave. Takeoff bruker de kanskje 500meter maks...
  9. L

    Boeing 777X - statustråd

    Re: Boeing 777X - statustråd Hele skroget revna ser det ut som på bildet...? Engineering har fått seg en skikkelig hjemmelekse... Godt det ikke er produsert så mange skrog enda
  10. L

    Boeing 787 - status og driftssetting

    Helt merkelig at man i 2019 ikke klarer finne riktig design på ett 70(!)år gammelt problem som egentlig omfatter alle gassturbiner. Må på en eller annen måte være ett slags pris-spørsmål bak det hele, siden for dyr legering etc trolig vil utkonkurrere RR mot GE? Anyway, krise for alle RR...
  11. L

    Norwegian 787 FCO-LAX mistet deler av motoren

    De skulle holde minst 50 000 cycles mener jeg at jeg leste en gang, og motor skulle henge på vingen i minst 5-6 år. Men nå er inspeksjonen av disse bladene, og andre komponenter, nede i 200 cycles (ekstremt hyppig), og motorbytter pga funn er nærmest ukentlig (veldig resurskrevende). Rart...
  12. L

    Boeing 737MAX - statustråd

    Re: Boeing 737MAX - statustråd Neppe, vingen og motorfestene med modifikasjonene utført for å få plass til Leap motoren er nok irreversible. Litt rart at FAA ikke hadde "god nok kompetanse" til å kunne grundig sertifisere en modifisert 737 (Max), når en 787 eller 777 egentlig er myyye mer...
  13. L

    Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

    Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken Dårlig stemning mellom Boeing og myndighetene... https://www.cnbc.com/2019/09/03/boeing-slides-on-report-the-737-max-could-remain-grounded-into-crucial-holiday-travel-season.html
  14. L

    Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet/innleie (2019-tråden)

    Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet/innleie (2019-tråden) Det må være vanvittig dyrt å parkere så mange fly....tjener jo ikke ei krone, kjempehøye leasing kostnader , longhaul må blø masse penger
  15. L

    Ural A321 nødlandet i kornåker

    Re: Ural A321 nødlandet i kornåker Litt funfact at tv2 nyhetskanalen sa det gikk fugl i En motor...
Back
Top