Recent content by KnutW

  1. K

    SAS sent ute med MD80

    MD80 fløy første gang 18. oktober 1979 og ble satt inn på første rute 10. oktober 1980 av Swissair. SAS’ første MD80 kom nøyaktig fem år etterpå, 10. oktober 1985. Hva var grunnen til at SAS, den mest ihuga Douglas-entusiasten utenfor USA, «somlet» sånn med å introdusere MD80?
  2. K

    SAS SAAB 2000

    Når var det SAS pensjonerte SAAB 2000?
  3. K

    Offisielle kilder for om flyet er i rute?

    De fleste flyselskap jukser seg til et kvarter forsinkelse før de selv innrømmer at de er forsinket. Dermed er tallene de selv oppgir lite å stole på, og spørsmålet er om det finnes noen åpen tilgjengelig kilde til informasjon om de ulike selskapenes evne til å holde rutetiden? Altså en oversikt...
  4. K

    Meterseparasjon

    I åomtrent hele verden er 1000 fot som kjent standard separasjonshøyde mellom to flygenivåer. Noen som vet/husker hva standard separasjonshøyde er/var i de landene som bruker/brukte meter på høydemåleren? Svenskenes Flygvapen var også metriske, brukte de samme separasjonshøyde eller hadde de...
  5. K

    Drivstoffproblemer på OSL 20JUN25

    Drivstoffproblemer på OSL 20JUN25 Noen som vet hva problemet med drivstoffylling på Gardermoen i ettermiddag skyldtes?
  6. K

    Hva er dette?

    Noen som kan identifisere denne? Står i Hamburg. Ser ut som en 747-400 eller -8
  7. K

    понеделник! Eller mandag på norsk

    понеделник! Eller mandag på norsk God aften/tidlig morgen fra Skopje. Her har man gått fra businessklasse til bussnisseklasse. I en 13 år gammel varebil. Når det er 36 i skyggen er det en ganske svett overgang..! Nuvel. Medbringende tre båter og en haug med stæsj er man på vei nordover fra...
  8. K

    Med Turkish via Istanbul for å hilse på Lenin i Schwerin

    Med Turkish via Istanbul for å hilse på Lenin i Schwerin Litt forvirrende overskrift? Forklaringen er nesten enda mer forvirrende. Jeg har et par gode venner som virkelig har peiling på seiling. Såpass mye peiling at den ene av dem har en reell sjanse for å nå OL i Los Angeles 2028. Så når...
  9. K

    OSL Turkish A332 02JUN25

    TK1751 arr 1045 og TK1752 dep 1200 er satt opp med A330-200 i morgen.
  10. K

    Kokken til Turkish

    I anledning nær forestående tur med Turkish har jeg et spørsmål: Er kokken et vanlig besetningsmedlem som kler seg ut, eller er han bare en slags «gallionsfigur» som ikke har samme funksjon og trening som den vanlige besetningen? Altså litt alà dusjvertinnen til Emirates.
  11. K

    SAS retro

    Basert på mange av tilbakemeldingene på retro-modellene kunne det vært artig å vite hvilket fargeskjema folk synes burde velges hvis SAS mot formodning skulle få ånden over seg og male en widebody i retro-farger. 1: 1950-tallet: Helt sølv med blå dragestripe, stempelmotor-tiden. 2...
  12. K

    Braathens A319

    Nyeste tilskudd i min «Gjør’e sjæl» - serie av modeller som ikke kan kjøpes men må snekres selv. Denne er opprinnelig en JFox 1:200 Lufthansa City A319. Den ble strippet, pusset og lakkert om. Dekalene er fra LN-Decals. Litt dårlig passform på noen av dekalene og alt for små reg-bokstaver, men...
  13. K

    Vesterålen

    Vesterålen Jeg trenger tips til én-to bra steder å overnatte i uke 25 i juni. Strekningen Nyksund-Sortland-Andenes. Pleier det være såpass lange køer på fergen Andenes-Gryllefjord at man kan regne med å måtte stå over en tur? Dette blir uken før skoleferien starter.
  14. K

    Reg-bokstavers plassering

    Nerdespørsmål: Er det noen som vet om reglene for plassering og størrelse på reg-bokstavene er endret siden 50/60-tallet, eller om det er andre årsaker til at datidens kjempestore bokstaver på vingene er byttet til dagens vesentlig mindre og mer kompakte utgaver? Dersom f.eks. SAS skulle...
  15. K

    First flight DC-8-70

    Jeg har prøvd å finne ut når -70 serien hadde første tur, men uten å lykkes. Noen som vet når det var?
Back
Top