Recent content by Jumper G5

  1. J

    LN-KOGs julekalender 2012

    En kan ikke annet enn å la seg imponere av et fly som selv på sakte fart på bakken ser ut som om det bare venter på å få lov til å sprette i luften og fly avgårde som en ørn. Så får det heller være at det er en smule "kompakt" å se på fra siden, størrelsen til tross. Nok et blinkskudd, KOG. ;)
  2. J

    LN-KOGs julekalender 2012

    Balsam for sjelen, KOG! Å sitte på i en zimbabwesisk 707 må virkelig ha vært skrekkblandet fryd, ihvertfall mot slutten av tjenestetiden. Thanks for sharing, keep 'em coming :fly
  3. J

    Posten bytter flyselskap og pilotene protester

    Re: Posten har ertet på seg flygerne Ja, dette stemmer. Da det etter mange år ble tegnet en kollektivavtale mellom flygerforening og flyselskap i Westair Sweden, som regulerte lønn og arbeidstid, ble alle oppsagt, og den norske kontrakten overført til Westair Luxembourg - et datterselskap av...
  4. J

    Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian

    Re: Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian Nok et godt intervju med Bjørn Kjos, som har mye av æren for at Norwegian har kommet dit de har. Det er noen ting en - sett utenfra og med et litt kritisk blikk - kan spørre seg om; - Fast ansettelse; argumentet om å kunne flytte baser er...
  5. J

    Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian

    Re: Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian Da dukket dette opp. Innlegget ovenfor har blitt sendt flere norske aviser. "Motinnlegget" nedenfor stod i debattforumet i en av de norske nettavisene som bragte saken. Uten å ønske å ta umiddelbart stilling til innholdet verken i innlegget...
  6. J

    Flyulukke i Bjugn

    Første tanke var tyskere på GPS. Det har vært et par slike ulykker tidligere år og LT har arbeidet en del med å ønske utenlandske privatflygere velkommen, samtidig som det har vært gjort oppmerksom på særegne risikomomenter i landet. Får avvente rapporten, og om den intuitivt tanken var riktig...
  7. J

    "Høyt spill" - Boken om Norwegian

    Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian Nei, den saken er jo kjent og ble løst.
  8. J

    "Høyt spill" - Boken om Norwegian

    Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian Luftfartstilsynet skal godkjenne et flyselskaps manualverk. Her har det nok vært gjort snarveier av flere for å få ting til å skli. A-rykter sier at det ble brukt -500 manualer i -300 i starten, slik boken også antyder. Det er mye mer som kunne stått der...
  9. J

    "Høyt spill" - Boken om Norwegian

    Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian Om man bestrider at BU-merket stod i manualene burde man kanskje ha lest dem bedre :D Både cockpit og kabin har bekreftet bruken av BU- materiell i sin tid.
  10. J

    Incident: Ryanair/American i Barcelona

    Litt flåsete sagt får en sjelden mer enn en betaler for, også i luftfarten. Jeg har selv reist med lavkostselskaper, og ser både av mottakelsen og servicenivået ombord at det kan skorte på respekt på flere områder ombord. Liten respekt for passasjerene (kabincrew tygger tyggis og prater høyt seg...
  11. J

    SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

    Dømming nord og ned Det er sjelden man ser så mange engasjerte kommentarer som er så ensidige. Som de like engasjerte debattantene sikkert har fått med seg, så er det mange som tjener penger i luftfarten, det være seg tjenesteleveranører, parkeringsselskaper, tax-freebutikker...
  12. J

    Boeing: "Behov for 460000 nye piloter"

    Jo, de i DY har vært pensjonister fra andre selskaper, bl a fra Braathens under oppstarten, og en eller to fra SAS som ikke fikk fly etter 60, og derfor gikk til konkurrenten. Men de sistnevnte havnet visst utenlands.
  13. J

    Boeing: "Behov for 460000 nye piloter"

    Da har vi sikkert forskjellige referansekretser. Mine flys det med kontinuerlig, og mange av våre kolleger - ved noen tilfeller de aller fleste - har benyttet seg av muligheten til å gå av på førtidsordninger. Få, veldig få, har ønsket å fortsette etter 60, og disse har i stor grad reist til...
  14. J

    Boeing: "Behov for 460000 nye piloter"

    Et nøkkelord her er "kan". Det store flertallet vil ønske å gå av ved eller før 60-årsgrensen i nevnte selskaper.
  15. J

    Boeing: "Behov for 460000 nye piloter"

    Flight International skriver nå nylig nettopp om den påstått forestående pilotkrisen, og bransjens manglende forberedelser til den. Tidligere kriser, som bl a "tømte" amerikanske flyskoler for instruktører og tømte amerikanske regionals for kapteiner, har en vært "heldig" isolert sett og berget...
Back
Top